4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Megszüntette az egyik konkurens lap bejelentésére indított versenyfelügyeleti eljárást a Pesti Est Kft.-vel szemben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) – közölte az Est Média. A Flyerz magazin illetékese úgy véli, az ingyenes programajánló-óriás gátolja az új szereplők piacra lépését, járt utána az mfor.hu.

A piac meghatározó szereplője

A vizsgálat annak megállapítására indult, hogy az Est Média (EM) a kizárólagossági megállapodásokkal megsértette-e a kartell-tilalmat (versenykorlátozó megállapodások tilalma), illetve követett-e gazdasági erőfölénnyel való visszaélést. Az EM a budapesti programajánló lapok lelőhelyei, valamint a reklámok tekintetében is kötött ilyen típusú szerződéseket.

Az EM-nek Budapesten és országosan kiemelt megállapodásai vannak az IT Cinema és a Hollywood Multiplex mozi-hálózattal, illetve partneri szerződés köti őket a Palace Cinemas mozikhoz. Ezen kívül az art mozi hálózatokkal is megegyezett a terjesztésről. A Pesti Est kiadójának Budapesten és vidéken több száz szórakozóhellyel, étteremmel (McDonalds, Don Pepe, Subway) van kiemelt partneri szerződése.

Fellner Krisztián, a Flyerz magazin tulajdonosa az mfor.hu kérdésére elmondta, a cégek többsége nyitott arra, hogy beengedje üzletei területére az új ingyenes kiadványt is, de sokan a kizárólagos szerződések miatt nem tehetik ezt meg. Az egyetlen lapot fenntartó kiadó az úgynevezett "kulcshelyeken", például a mozikban és a gyorséttermekben szinte egyáltalán nem tud teret hódítani.

Az új kihívó

"A Pallassal sikerült megegyeznünk, ugyanis lejárt a több évvel ezelőtt kötött szerződésük az EM-el" - tette hozzá. Fellner Krisztián versenykorlátozónak tartja, hogy a konkurens kiadó akkor ad jelentős kedvezményeket a hirdetőknek, ha csak az ő lapjukat használja az adott vállalat. "Ügyvédeink most nézik át a GVH-határozatot, ennek függvényében döl el, mi lesz a következő lépésünk" - említette meg.

Béres Szilárd a Pesti Est kereskedelmi és marketing igazgatója lapunk kérdésére közölte: a kulturált terjesztést kívánják előmozdítani azzal, hogy bizonyos csomópontokon kizárólagos megjelenést tesznek lehetővé kiadványaiknak. Temérdek szóróanyag felhalmozása a markáns megjelenés kárára mehet, hangsúlyozta.

"A Westendben például többszáz hirdetési hely létezik, ebből két ponton rendelkezünk exkluzivitással. Néhány méterrel távolabb lehet találni olyan felületet, amelynek használata az igényes kiszolgálást már nem zavarja" - tette hozzá.

A GVH döntése állítólag azon múlt, hogy mit tekint a versenytanács piacnak. Nem pusztán az ingyenes programmagazinok, hanem a teljes nyomtatott sajtó hirdetési piacát vette alapul a mentesítő határozat meghozatalakor. Így születhetett az a megállapítás, hogy az EM részesedése nem éri el a 10 százalékot. A tanács kimondta: a vizsgálat tárgyát képező megállapodások a hirdetési felületek értékesítésének szempontjából nem esnek a törvényi tilalom alá ("bagatell-kartell").

A cég a lelőhely értékesítés szempontjából is mentesül a kartell-tilalom alól, ugyanis beszerzési piaci (lelőhelyi) részesedése nem haladja meg a 10 százalékot. A szabályozás értelmében a megállapodások akkor sértenék a kartell-tilalmat, ha a lelőhelyek beszerzési piacán az EM részesedése meghaladná a 30 százalékot. Versenyt korlátozó megállapodás-kötések és gazdasági erőfölénnyel való visszaélés miatt a panasztevő bejelentésére 2005. februárban indult meg az eljárás.

Az Est Média - élve törvény adta vétójogával -, nemrég leállította a Sanoma Rt. National Geographic Junior nevű lapjának piacra lépését. A két cég között nem először volt nézeteltérés, a Pesti Est kiadója ezúttal azt kifogásolta, hogy az új magazin neve azonos a 10 éves Pesti Est Junior márkanévvel.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Összecsaptak itthon a médiaóriások
A Sanoma Budapesté lett az EXIT
Egy illúzióval kevesebb a gyógyító Colgate pasztáról

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!