Árérzékeny magyarok
Teret nyernek a diszkontok is
A fejlődés motorja a Lidl, amely 51 egységből álló hálózatot alakított ki tavalyelőtti piacra lépése óta. Ugyanakkor a legnagyobb hálózatot működtető Plus tavaly 7-tel növelte üzletei számát, 164-re. A Penny 6-tal és a Profi 4-gyel bővített, így előbbi 148, utóbbi pedig 71 egységnél tart.
A diszkontok terjeszkedése következtében a hazai élelmiszer-kiskereskedelemből ez a csatorna a tavalyelőtt regisztrált 13 százalékról múlt évben 15-re növelte piaci részesedését. Amíg a koncentráció két motorja a hipermarket és a diszkont, addig a vevőknek több szolgáltatást nyújtó szupermarketek terjeszkedése lelassult.
Ennek egyik oka, hogy a szupermarket láncok általában a magasabb egy főre jutó vásárlóerővel rendelkező régiókban keresnek telephelyet, így jellemzően magyarország középső részén, illetve Pest megyében található a legtöbb ilyen bolttípus.
A diszkontok különösen a dél-keleti országrészben aktívak. A Lidl lánc például Dél-Alföldre koncentrált, amikor belépett a magyar piacra. A magyar kis boltok mindenekelőtt az észak-keleti régióban számíthatnak a legtöbb vevőre és a legnagyobb forgalomra, mivel ott viszonylag kevés a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont.
Átlagon felüli árérzékenység
Magyarországon jelenleg 10 000 lakosra 23 élelmiszerbolt jut, és 100 üzlet közül 62-nek az eladótere 0-50 négyzetméter között mozog. Ez azt jelzi, hogy még mindig elaprózott az élelmiszer-kiskereskedelem. Szalóky Tóth Judit szerint ennek egyik oka a település-szerkezet, mivel északi megyéinket kis falvak jellemzik. Ugyanakkor ezer négyzetméteresnél nagyobb üzletet akkor érdemes létesíteni, ha piaci vonzáskörzetében legalább 100 ezren élnek.
A további növekedés motorjai a diszkontok lesznek, térnyerésük viszont a kisboltok és a szupermarketek piacvesztésével jár. A hipermarketek vegyi árukban a legerősebbek, míg a diszkontláncokba elsősorban az élelmiszerek miatt járnak a magyarok. A szupermarketek erőssége a saját márkás termék, valamint az erőteljes reklámkommunikáció.
"A kereskedelem szerkezetének alakulását a fogyasztói attitűdök is befolyásolják" - tette hozzá Szalóky. - "A diszkontok térnyerése többek között a magyarok átlagon felüli árérzékenységének és ártudatosságának is köszönhető."
Körte Ildikó