2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Vlagyimir Putyin orosz kormányfő az orosz lapok szerdai beszámolói szerint elsősorban a Kínának szállított orosz kőolaj és földgáz áráról tárgyalt kedden Vang Csi-san (Wang Qishan) kínai miniszterelnök-helyettessel Moszkvában.

A kínai vendég 30 évre szóló gázszállítási szerződésről tárgyalt a Gazprommal. A szállítások mennyiségében rég megállapodtak: évi 68 milliárd köbméterről van szó. Ebből 30 milliárd köbméter menne a még csak tervezett Altáj gázvezetéken, Szibériából Északnyugat-Kínába, további 38 milliárd köbméter a csendes-óceáni part mentén Északkelet-Kínába jut majd.

A fő probléma az ár kérdése, akárcsak a 2009 óta érvényben lévő kőolaj-szállítási szerződés esetében, de e téren orosz közlés szerint "jelentősen közeledtek az álláspontok". A szerződés 2030-ig évi 15 millió tonna kőolaj szállításáról szól, és szerepel benne az árképzési formula is, amelynek alapját a Kozmino kikötőben jegyzett ár képezi. A szerződés megkötése nyomán a Transneft és Rosneft konszernek 25 milliárd dolláros hitelt kaptak Kínából. Ám a szállítások megkezdése után a kínai fél jelezte, hogy az árat csökkenteni szeretné a "szállítási együtthatóval", amely a kőolaj Szkovorogyinóból a Csendes-óceán partjára és onnan Kínába szállításának költségeiből adódik.

Az orosz társaságok ebbe nem mentek bele, de Kína csökkentette a fizetéseket, és az oroszok bírósági eljárással fenyegetőztek. Kedden Moszkvában azonban Igor Szecsin energetikai ügyekben illetékes miniszterelnök-helyettes bejelentette: a felhalmozódott kínai adósság kérdése megoldódott, Kína elkezdett törleszteni. A Vedomosztyi című lap szerint azonban az adósság 250 millió dollár volt, s ebből Peking 195 milliót törlesztett. A kínai fél álláspontja az orosz közlések szerint valamelyest enyhült az ár kérdésében, de a tárgyalások szerdán állítólag még folytatódnak. Emellett Kína el akarta érni a szállítások évi 30 millió tonnára való növelését, de arról nem szivárgott ki semmi, hogy e téren született-e eredmény. A lap forrásai szerint a "szállítási együttható" 3 dollár lehet hordónként, ami a Rosneft bevételét 196 millió dollárral, a Transneftét 131 millióval csökkentené.

Igor Szecsin orosz miniszterelnök-helyettes a két ország képviselőinek keddi ülését követően azt mondta: a megállapodások előkészítését június 10-éig mindenképpen be kell fejezni, aláírásukra ugyanis a kínai államfő június közepi moszkvai útja során kerül sor.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!