Bár egyelőre még csak mutatóban és kísérleti jelleggel futnak a világ tengerein a szélenergiát ismét hasznosítani képes teherszállító hajók, húsz éven belül fel fog erősödni szerepük a vízi szállításban, nyilatkozta az mfor.hu-nak Póti Miklós, a DHL Global Forwarding regionális tengeri szállítmányozási igazgatója.
Büntetik a szennyező hajókat
A szakember szerint ennek egyik oka, hogy a környezetvédelmi szabályozások megszigorodtak a közelmúltban, és a jövőben további bekeményítés várható. Másrészt a szélenergiát hasznosító hajók kevesebbet fogyasztanak, azaz jelentősen csökkenthetik üzemeltetőik üzemanyagköltségét.
A környezetvédelmi szempontok előtérbe kerülését jelzi, hogy idén júliusban egyeztetést tartottak a témában a legnagyobb európai kikötők, Hamburg és Rotterdam vezetői. A két kikötő egységes szabályozást kíván kialakítani a tengeri hajóktól elvárt környezetvédelmi standardok terén, és ezek alapján állapítaná meg a hajóstársaságokat terhelő környezetvédelmi illetékek nagyságát.
A Hamburger Abendblatt híradása szerint a vezetők már akkor jelezték, hogy emelni fogják az ilyen típusú illetékeket. A lap egyúttal emlékeztetett arra, hogy a kikötők a szigor növelésével az EU egyre rigorózusabb környezetvédelmi előírásait teljesítik.
Már fuvaroznak a siklóernyős teherszállítók
Az új kihívásokra jelenthet megoldást a brémai székhelyű Beluga hajóstársaság DHL Global Forwardinggal közösen tető alá hozott fejlesztése, a Beluga Sky Sails is, amely egy óriási siklóernyő segítségével hasznosítja a szélenergiát:
Póti Miklós szerint a SkySails akár félmillió dollárt is képes megspórolni az üzemanyagszámlán egy Európa és Ázsia közötti szakaszon, éves szinten pedig 10 és 35 százalék közötti megtakarítást lehet elérni általa, a szélviszonyoktól függően.
A szakember úgy véli, optimális esetben az egyébként motorral is felszerelt SkySails tranzitideje sem hosszabb, mint egy hagyományos hajóé - legalábbis ha a takarékossági okokból egy ideje kisebb sebességgel haladó szállítókat vesszük alapul.
A siklóernyős teherszállítóból jelenleg kettő van üzemben a világon. Egyelőre csak egyedi, "túlsúlyos" megbízásokra vetik be őket - egyikőjük például Brazília és Európa között fuvaroz vasércet -, öt éven belül azonban megsokszorozódhat számuk, tette hozzá Póti Miklós.
Super Eco Ship - zöld hajó Japánból
"Zöld hajók" kifejlesztésére szőnek terveket a japánok is: a NYK hajóstársaság például 2030-ig szeretné megépítené az úgynevezett "NYK Super Eco Ship” tengerjárót.
A konténerszállító hajót nagyrészt folyékony földgáz alapú üzemanyagcellák segítségével hajtják majd, emellett 31 ezer négyzetméternyi napelem révén a napenergiát, nyolc vitorlával pedig a szélenergiát is hasznosítani fogják. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a monstrum szén-dioxid kibocsátása hetven százalékkal lesz kisebb, mint a jelenlegi dízelmeghajtású hajóké.
Wéber Balázs
mfor.hu