3p

A jövőben a tengeri szállításban is komoly szerepet kaphatnak a szélenergiát hasznosító hajók, amelyek fejlesztése már gőzerővel folyik. A "zöld monstrumok" egyrészt könnyebben kielégítik az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat, másrészt lényegesen kevesebbet fogyasztanak hagyományos társaiknál - nem csoda, hogy egyedi fuvarozásra már most használják őket. Mfor.hu háttér.

Bár egyelőre még csak mutatóban és kísérleti jelleggel futnak a világ tengerein a szélenergiát ismét hasznosítani képes teherszállító hajók, húsz éven belül fel fog erősödni szerepük a vízi szállításban, nyilatkozta az mfor.hu-nak Póti Miklós, a DHL Global Forwarding regionális tengeri szállítmányozási igazgatója.

Büntetik a szennyező hajókat 

A szakember szerint ennek egyik oka, hogy a környezetvédelmi szabályozások megszigorodtak a közelmúltban, és a jövőben további bekeményítés várható. Másrészt a szélenergiát hasznosító hajók kevesebbet fogyasztanak, azaz jelentősen csökkenthetik üzemeltetőik üzemanyagköltségét.

A környezetvédelmi szempontok előtérbe kerülését jelzi, hogy idén júliusban egyeztetést tartottak a témában a legnagyobb európai kikötők, Hamburg és Rotterdam vezetői. A két kikötő egységes szabályozást kíván kialakítani a tengeri hajóktól elvárt környezetvédelmi standardok terén, és ezek alapján állapítaná meg a hajóstársaságokat terhelő környezetvédelmi illetékek nagyságát.

A Hamburger Abendblatt híradása szerint a vezetők már akkor jelezték, hogy emelni fogják az ilyen típusú illetékeket. A lap egyúttal emlékeztetett arra, hogy a kikötők a szigor növelésével az EU egyre rigorózusabb környezetvédelmi előírásait teljesítik.

Már fuvaroznak a siklóernyős teherszállítók      

Az új kihívásokra jelenthet megoldást a brémai székhelyű Beluga hajóstársaság DHL Global Forwardinggal közösen tető alá hozott fejlesztése, a Beluga Sky Sails is, amely egy óriási siklóernyő segítségével hasznosítja a szélenergiát:




Póti Miklós szerint a SkySails akár félmillió dollárt is képes megspórolni az üzemanyagszámlán egy Európa és Ázsia közötti szakaszon, éves szinten pedig 10 és 35 százalék közötti megtakarítást lehet elérni általa, a szélviszonyoktól függően.

A szakember úgy véli, optimális esetben az egyébként motorral is felszerelt SkySails tranzitideje sem hosszabb, mint egy hagyományos hajóé - legalábbis ha a takarékossági okokból egy ideje kisebb sebességgel haladó szállítókat vesszük alapul.

A siklóernyős teherszállítóból jelenleg kettő van üzemben a világon. Egyelőre csak egyedi, "túlsúlyos" megbízásokra vetik be őket - egyikőjük például Brazília és Európa között fuvaroz vasércet -, öt éven belül azonban megsokszorozódhat számuk, tette hozzá Póti Miklós.  

Super Eco Ship - zöld hajó Japánból   

"Zöld hajók" kifejlesztésére szőnek terveket a japánok is: a NYK hajóstársaság például 2030-ig szeretné megépítené az úgynevezett "NYK Super Eco Ship” tengerjárót.




A konténerszállító hajót nagyrészt folyékony földgáz alapú üzemanyagcellák segítségével hajtják majd, emellett 31 ezer négyzetméternyi napelem révén a napenergiát, nyolc vitorlával pedig a szélenergiát is hasznosítani fogják. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a monstrum szén-dioxid kibocsátása hetven százalékkal lesz kisebb, mint a jelenlegi dízelmeghajtású hajóké.

Wéber Balázs

mfor.hu          

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!