A közös értékesítési rendszertől a két vállalat piaci pozíciójának megerősödését várja. "Magyarországon az ásványvíz forgalmazók között éles verseny tapasztalható, 6-8 komoly szereplő küzd ezen a fronton. Az ország legnagyobb üdítőitalgyártójával a kihelyezés, a promóció és a marketing területén is együtt kívánunk működni" - nyilatkozta Balogh Levente, a cég ügyvezető igazgatója. "Az összehangolt munka lényege, hogy közös autókat vásárolunk, 25 fős disztribúciós csoportot tartunk fenn, illetve az értékesítéssel járó kiadásokat együttesen fedezzük" - tette hozzá. Emellett a két vállalat saját disztribúciós rendszerét továbbra is működteti. A Szentkirályi Ásványvíz Kft. fantasztikus növekedésével írta be magát a hazai cégtörténelembe: 2003 óta megharmincszorozva eladásait, mára a mennyiségi értékesítés alapján 15 százalékos részesedéssel rendelkezik a hazai piacon.
Az összefogás a jövőben létkérdés
Fazekas Endre, a Sió-Eckes Kft. ügyvezető igazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: az együttműködés a jövőben létkérdéssé fog válni, ugyanis az új kereskedelmi törvény vesztese egyértelműen a hazai kereskedelem lesz. "Csak akkor tudunk erősek lenni, ha fejlesztjük értékesítési infrastruktúránkat" - mondta. Szerinte a Sió és a Szentkirályi termékek kölcsönösen kiegészítik és erősítik egymást, klasszikus magyar márkákról lévén szó. Az üdítőitalgyártó a közös munkától elsősorban a vendéglátóiparban már meglévő dominanciájának (50 százalékos részesedés) megtartását reméli. Fazekas Endre az mfor.hu kérdésére elmondta: a disztribúciós hálózat kiépítése a két cégnek összesen 100-200 millió forintba került. A Sió-Eckes 27 százalékos értékbeni és 20 százalékos mennyiségi piacrészesedéssel rendelkezik hazánkban, és ezzel itthon a legnagyobb gyümölcslé-forgalmazó.
A Szentkirályi világmárka szeretne lenni
Balogh Levente az ásványvízgyártó jövőbeli tervei kapcsán elmondta, hogy a jelenlegi 5 százalékos külföldi értékesítést a következő években a nemzetközi kampányok megindításával 30 százalékra szeretnék emelni. A vállalat jelenleg 8 országban értékesíti termékeit, többek között Csehországban, Németországban és a Közel-Keleten is. Kanadába első szállítmányukat múlt héten indították útra. A jövőben a francia és az olasz piacokon is meg kívánnak jelenni.
Lapunk kérdésére az ügyvezető igazgató közölte: a Szentkirályi figyelemre méltó növekedésének magyarázata többek között a jól megválasztott marketingstratégia. "Gyorsan és hatékonyan fejlesztettünk, illetve a megnövekedett kapacitás mellett is meg tudtuk tartani a minőséget" - tette hozzá. A cég évente 200-300 millió forintot költ marketingre, ami a kommunikációval kapcsolatos kiadásokra, óriásplakátra, reklámfilmekre és szóróreklámokra megy el. Szerinte sikereikben annak is része van, hogy cégük száz százalékosan magyar tulajdonú, és ezt "nem is kívánják titkolni". "Tapasztalataim szerint igenis létezik nemzeti összetartás, de sikereinket maga a termék minősége garantálja" - tette hozzá.
A partnerek eredményei
A sajtótájékoztatón elhangzott, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. idén 100 millió liter feletti palackozásra számít. Piaci részesedését jövőre 25 százalékra szeretné növelni, amit nagy mértékben az üveges szegmens fejlesztésével kíván elérni. A Sió az első 11 hónapban 83 millió liter gyümölcslevet állított elő, ami növekedést jelent az előző év adataihoz képest. Nettó árbevétele 2005-ben várhatóan meghaladja a 10,5 milliárd forintot. A Szentkirályi forgalma idén 4,5-5 milliárd körül alakulhat.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum