Kora délelőttig több száz Lufthansa-járatot töröltek a legnagyobb németországi repülőtereken. Egyedül a frankfurti nemzetközi repülőtéren csaknem 150 járat maradt ki, a munkabeszüntetés eddig több ezer utast érintett.
A legnagyobb német, illetve európai légitársaság szóvivője hétfőn délelőtt katasztrofális következményekről beszélt. Elismerte, hogy hasonló méretű munkabeszüntetés még nem volt a naponta mintegy 150 ezer utast szállító Lufthansa életében. Klaus Walther ugyanakkor közölte, hogy a légitársaság vezetője jogszerűtlennek tekinti a sztrájkot, ezért azt megtámadta a frankfurti munkaügyi bíróságon. Határozat 24 órán belül várható.
A négy napra tervezett munkabeszüntetést a légitársaság pilótáit tömörítő Cockpit szakszervezet jelentette be, miután eredménytelenek voltak az anyavállalattal a bérek 6,4 százalékos emeléséről, továbbá a munkahelyek garantálásáról még az elmúlt évben kezdett tárgyalások. A négy napra előirányzott munkabeszüntetés a Lufthansát, annak egyik leányvállalatát, a Germanwingset, továbbá a Lufthansa Cargót érinti, értesülések szerint több mint 4 ezer pilóta vesz részt benne.
Az eddigi járatkimaradások az ország legnagyobb repülőterein - így a frankfurti, a hamburgi, a kölni, a müncheni és a berlini repülőtereken - eddig mindenekelőtt a belföldi, valamint az Európán belüli járatokat érintették, de a nap folyamán a sztrájk fokozatosan terjed át a tengeren túli járatokra is.
A korábbi hírek arról szóltak, hogy a Lufthansa pilótái a külföldről Németországba tartó járatokat még lebonyolítják, a repülőtéri illetékesek azonban azt közölték, hogy a munkabeszüntetés több külföldről induló járatott is érintett. Több repülőtéren - mindenekelőtt a frankfurtin - a pilóták tüntetést kezdtek követeléseik alátámasztására.
A négy nap alatt - hacsak közben nem jön létre megállapodás - előreláthatólag több mint 3.200 bel-, illetve külföldi járat esik ki. A légitársaság vezetése közölte, hogy hajlandó engedményekre a munkahelyek meghatározott időre szóló garantálásában, követeli ugyanakkor, hogy a Cockpit álljon el egyik legfőbb, a munkahelyek védelmét célzó követelésétől. Nevezetesen attól, hogy különösen a külföldi járatok lebonyolítását a vállalat ne adja át a rosszabbul fizetett leányvállalatoknak. Ezt azonban a szakszervezet elutasította, attól tartva, hogy a munkahelyek külföldre történő kitelepítése több száz pilóta állásába kerülhet.
A légitársaság közölte, hogy a már megvett repülőjegyeket az utasok más járatokra cserélhetik át vagy sztornírozhatják, illetve vasúti közlekedésre válthatják át. A német vasút bejelentette, hogy sűrítette járatait. A Lufthansa légitársaság vetélytársai - köztük a Ryanair és az Air Berlin - többször is jelezték, hogy készek a Lufthansa-utasok fogadására.
A négy napra tervezett munkabeszüntetés legkevesebb 100 millió eurós veszteséget okozhat az elmúlt időszakban a válság, valamint az utasszám visszaesése miatt amúgy is jelentős profitcsökkenéssel küszködő légitársaságnak.
A tárgyalások egyelőre nem folytatódtak. A szakszervezet képviselői hétfőn közölték: csütörtök után mindenképpen tovább kívánnak tárgyalni követeléseikről, amennyiben azonban nem jön létre megállapodás, újabb munkabeszüntetésekre kerülhet sor.
Egy hétfő délelőtti felmérés szerint a német lakosság 70 százaléka nem ért egyet a Lufthansa pilótáinak, illetve a szakszervezet követeléseivel, és ellenzi a sztrájkot. A légitársaság pilótái kimagasló fizetéssel rendelkeznek.
MTI/Menedzsment Fórum