Minden "róla" szól
Nemcsak az átlátható árak teszik erőssé az internetes fogyasztókat, hanem szeszélyességük is, amire kiváló táptalajul szolgál a világháló. Ha nem tetszik egy honlap, gyorsan egy másikra kattintanak. A Yahoo egyik vezetője szerint a világon a legönzőbb környezet a háló. Az emberek ott, akkor és arra akarják használni az internetet, amire csak kedvük szottyan.
A Yahoo havi 260 millió egyéni felhasználóval nem az egyetlen, amelynek stratégiája a fogyasztói igények felismeréséből és mielőbbi kielégítéséből áll. Az emberek elsősorban jól informáltak szeretnének lenni termék és ár tekintetében, ez a meggyőződés vezérli az Amazont, a legnagyobb iinternetes kereskedőcéget is. A vállalat főként könyveiről híres, de már hosszú ideje foglalkozik számos más termék árusításával is. A közelmúltban indították be gyógytermékek, ékszerek és különleges élelmiszerek forgalmazását. Véleményük szerint az olcsó és tömegtermékek kivételével, - mint amilyen például a gereblye -, a legtöbb termék értékesíthető a neten keresztül. Ugyanezen a véleményen van az a sok millió ember is, aki az eBay-t használja.
Ma már senki sem gondolja komolyan - a dotkom láz legvérmesebb elemzőinek kivételével -, hogy a valódi boltoknak befellegzett volna. Tény viszont, hogy a virtuális boltok egyre komolyabb konkurensei lehetnek a hagyományos üzleteknek.
Különösen igaz ez azokra, akik egy-egy piaci rés igényeire specializálódnak. Több könyvkereskedés is jól megél például a használt könyvforgalmazásból, és jelentősen romlott a hagymányos lemezboltok és az utazási irodák helyzete az elmúlt időszakban. A legnagyobb online utazási iroda vezetője szerint rövid időn belül az online foglalások aránya a jelenlegi 20 százalékról több, mint 50 százalékra nőhet. Az Amazon vélekedése szerint az online kereskedés a közeljövőben elérheti a 10-15 százalékot, ami már jelentős elmozdulásnak számítana.
Mit gondolnak a legnagyobbak?
Hogyan reagálnak a változó kihívásokra a hagyományos üzletek? A Dell cég alapítója sokáig azon a véleményen volt, hogy a boltok többsége bemutató teremmé válik. Ennek jelei már tapasztalhatók. A legújabb Apple és Sony üzleteket már azzal a meggyőződéssel tervezték, hogy a vásárlás nagyobbik része online történik. Bizonyos fokig a két világ (online és offline) összemosódik. A többcsatornás eladás keretében ötvöződhet a hagyományos üzlet, a nyomtatott katalógus, a TV shop, a telefonos megrendelés és az e-kereskedelmet lehetővé tevő websiteok. De gyakran a holap az, ami a vásárlót rendelésre buzdítja.
Az internet egyik legnagyobb kereskedelmi előnye az alacsonyabb tranzakciós költség, ami általában egyenesen a fogyasztói árak csökkenésében jelentkezik. Ha az interneten található a legjobb ár, a szolgáltatás színvonala megfelelő, miért vásárolnánk máshol?
Az egyik érv a kényelem, ellenérv pedig a csalás kockázata, mint az online kereskedelem fenyegetője. De amíg a világhálón gyorsan, olcsón, biztonságosan továbbítja az információkat - legyen szó termékről vagy árról -, az e-kereskedelem tovább növekszik. Ezzel együtt növekszik azok száma, akik pontosan tudják, hol lehet a legjobban vásárolni. Ennek a piacnak megvan minden lehetősége arra, hogy tökéletes legyen.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyagok
10 milliárd feletti lehet a hazai e-kereskedelem
Lendületet vehet az online kereskedelem
A kereskedői modell alkalmazása az e-businessben
Futurisztikus elképzelések valósulnak meg az e-kereskedelemben
2000-ben a nagy technológiai lufi szétpukkanásával lezárult az online cégekre vonatkozó őrült előrejelzések kora, s ezzel együtt számos vállalat is eltűnt. Mára konszolidálódott a piac, és bármilyen meglepő, a világgazdaság jelentős részének cybertérbe vándorlásával a korábbi optimista forgatókönnyvek valóra válnak.