A közlemény szerint a BKV munkavállalói január elseje óta kénytelenek kollektív szerződés nélkül dolgozni, mivel "a pazarlóan és sokszor törvénytelenül működő cégvezetés" és a leköszönőben lévő kormány közötti finanszírozási megállapodás részeként, a szociális juttatások megvonásáról döntöttek. Mindemellett a buszvezetők nem először hívták fel a figyelmet arra, hogy a végzetesen elöregedett géppark nem teszi lehetővé a biztonságos üzemeltetést, miközben az így bekövetkező esetleges balesetekért a busz vezetőjét terheli a felelősség.
A LIGA szerint a BKV szakszervezeteinek nagyobb része január 12-ére sztrájkot helyezett kilátásba, addig azonban nem tartanak semmilyen akciót. A buszok valós műszaki hibák miatt maradnak a garázsokban, ami azt is jelenti, hogy "a BKV összevissza beszél, amikor vadsztrájkot emleget, csak azért, hogy félrevezesse a közvéleményt, és hogy visszaélve munkáltatói erőfölényével, megfélemlítse saját munkavállalóit".
"Dilettáns vezetői magatartás a hibát jelző munkatársat meneszteni ahelyett, hogy megfelelő erőforrásokat fordítanánk a probléma elhárítására. Mindezt további 200 - a problémát konkrétan nem megoldó, csak újra megállapító - munkavállaló teljes munkaidős foglalkoztatásával tetézni pedig egyszerűen főben járó bűn" - írták.
A LIGA Szakszervezetek követeli "az inkvizíciós időket idéző, 200 fős bűnbakkereső brigád" megszüntetését és ehelyett az érdemi tárgyalások megkezdését mind a szakszervezetekkel, mind pedig a cég tulajdonosaival a helyzetet kiváltó valós problémák mielőbbi megnyugtató megoldása érdekében. Így például az elöregedett géppark fenntartható és azonnal induló cseréjéről, a menedzsmentet átszövő tisztázatlan szerződések felülvizsgálatáról és folyamatos ellenőrzéséről, valamint a munkavállalók szociális juttatásainak legalább 2009-es szinten tartásáról - áll a közleményben.
Több buszsofőrnek és műszaki szakembernek is felmondtak a BKV-nál szerda délelőtt, mert a cég által létrehozott "szuper kontrollcsoport" megállapította: akadályozták az autóbuszok forgalomba állítását - tudta meg az MTI szakszervezeti forrásból.
A neve elhallgatását kérő szakszervezeti forrás közlése szerint két-két buszsofőrt bocsátottak el a dél-pesti, a kelenföldi és az óbudai buszgarázsból, és több műszaki szakembernek is felmondtak. Az érintettek már szerda délelőtt távoztak a cégtől.
MTI/Menedzsment Fórum