3p

Egy térképpel összehangolt adatbázis segíthet a marketingeseknek, hogy nagy hatásfokkal eltalálják a - hol egy lakótelepen, hol a budai villanegyedben - rejtőzködő célcsoportot, derítette ki a Menedzsment Fórum.

A geomarketinget a direkt marketing küldemények terjesztésének tervezésénél is felhasználják. Varga Tibor, a Feibra Kft. ügyvezető igazgatója érzékletes hasonlata szerint a hőskorban a megcélzott fogyasztói réteg elérése úgy zajlott, ahogy a vadkacsára vadásznak: minél több kacsa eltalálása volt a cél egy adott rajban, még akkor is, ha a felhasznált sörét mennyiségéhez viszonyítva alacsony volt a találati arány.

[ajanlo=87][igazitas=left/] Ma már egészen más elv vezérli a vállalatokat: a végső cél elméletileg a "lézerirányzékos puska", vagyis az egy lövés-egy találat arány elérése, ez viszont a gyakorlatban lehetetlen. A kompromisszumot a megalapozott statisztikai adatbázisra alapozott célcsoport-kijelölés és annak területi elhelyezkedését figyelembe vevő, de még "ipari" terjesztési eljárás alkalmazása jelenti.

Régebben a direkt marketing anyagok terjesztését nem annyira a célcsoport, mint inkább a terjesztők költséghatékonysági szempontjai határozták meg. A megbízók hasonló szempontjainak és az információtechnológiai fejlődésnek köszönhetően azonban finomodtak a terjesztési technikák, és ma már a geomarketing segítségével magasabb megtérülési arányú eszközzé vált a reklámanyag terjesztése.

"A statisztikai jellemzők, például kor, beosztás, vagy az ingatlan értéke és fenntartási költségei, valamint ezek kombinációi alapján végzett szegmentálás lehetővé teszi, hogy eldöntsék, érdemes-e az adott környéken terjeszteni, vagyis csökkenthető-e a meddő szórás" - mondta el lapunknak Varga Tibor.

A Feibra 3-4 éve foglalkozik szóróanyagok terjesztésének geomarketinggel történő tervezésével, amelynek a cég tapasztalatai szerint leginkább a termékminták terjesztésénél veszik hasznát. Ilyenkor ugyanis a viszonylag drága marketingeszköz könnyebben eléri célját. Hiszen ha egy olcsó vagy éppen magasabb árkategóriájú mosóporral csak bizonyos, a célcsoporthoz tartozó háztartásokat céloznak meg, sokkal nagyobb - esetenként 50 százalékkal magasabb - hatékonyság érhető el.

A geomarketing felhasználási területe azonban nem korlátozódik a termékmintákra. Például az akciós mobiltelefont hirdető szórólapok esetében általában kihagyják a legkisebb és legnagyobb jövedelmű háztartásokat. Előbbiek akciósan sem engedhetik meg maguknak a terméket, utóbbiak pedig nem annyira az árengedményre, mint inkább a státusszimbólumokra fogékonyak, ezért ezekkel az ajánlatokkal a középosztályt érdemes megkeresni.

Molnár Anikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!