Nincs új a nap alatt
A közösségek óriásplakátok elleni fellépése nem újkeletű - mondta el a Menedzsment Fórumnak Dr. Szilágyi Tibor az Egészségünkért a XXI. században Alapítvány egyik vezetője.
![]() |
A dohányreklámok betiltása Ausztráliában a hetvenes évek végén volt napirenden. Négy harcos dohányreklám-ellenes egyén 1979-ben létrehozott egy olyan szervezetet, mely a cigarettát reklámozó óriásplakátok kihelyezését kívánta megakadályozni. Az "Egészségkárosító termékek promóciója elleni mozgalom" (Movemenent Opposed to the Promotion of Unhealthy Products, MOV UP) keretén belül létrejött egy "kemény mag", mely "Óriásplakátokat használó graffitisek az egészségkárosító termékek promóciója ellen" (Billboard Utilising Graffitists Against Promotion of Unhealthy Products, BUGA UP) névre keresztelkedett.
Tagjai azzal foglalkoztak, hogy a dohányreklámokra graffitiket
![]() |
festettek - ők úgy nevezték, hogy "feljavítják" azokat, vagyis emlékeztetnek arra, hogy a dohányzás betegséget és halált okoz.Így lett a "Dunhill"-ből "Lung-ill" (tüdőbeteg vagy beteg tüdő) vagy a "Rothmans"-ből "Cough Man" (köhögés-ember). Egy Sydney belvárosában "It's a bore"-ra ("Dög unalom") javított, dohányzó cowboyt ábrázoló "Marlboro" plakát az éppen közelgő ünnepek miatt napokig díszelgett.
A BUGA UP tevékenysége rendkívüli népszerűségnek örvendett a lakosság körében. Ez a fajta "civil engedetlenség" a dohányzás elleni fellépés újszerű, ötletes és népszerű módja.
Kapcsolódó anyag Unalmassá vált a reklámáradat