Tavaly az év második felétől már sok szektorban egyfajta javulás volt megfigyelhető, a forgalom július-augusztus táján érte utol a 2009-es évet. Ennek ellenére éves szinten még nem volt képes a piac pozitív mutatókkal zárni.
A GfK Hungária által vizsgált szektorok (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) teljes piaci forgalma közel 266 milliárd forint volt 2010-ben, 9,6 százalékkal maradt el a 2009. évitől. A visszaesés mértéke szektoronként eltérő volt.
A legnagyobb mértékben, több mint 19 százalékkal az informatikai hardver piac esett vissza. Ennek hátterében sok számítástechnikára specializálódott üzlet bezárása, illetve állami és egyéb tenderek visszaszorítása áll.
A szórakoztató elektronika piacát a tavalyi labdarúgó világbajnokságnak köszönhetően a síkpaneles televíziók, valamint a LED és 3D technológia piaci hódítása "mentette meg", a visszaesés ebben a szektorban 4 százalékos volt. A háztartási nagygépek piaca 4,1 százalékkal, a fotó termékeké 5,2 százalékkal esett vissza tavaly. A háztartási kisgépek piacán viszont nem csökkent, inkább stagnált a forgalom.
Az energia és üzemagyag árak alakulása nem kedvez a kereskedelemnek, azt a gyártóknak előbb utóbb be kell építeniük a fogyasztói árakba. A GfK Hungária a kereskedelem és technológia területen az idén stagnálásra, esetlegesen enyhe növekedésre számít. Mindemellett a piaci koncentráció továbbra is nagyon erős, ami az Electro World üzleteinek folyamatos bezárásaival csak fokozódni fog.
"Biztosan tovább fog fejlődni a webes értékesítés forgalma, ami 2010-ben már a teljes forgalom 9 százalékát tette ki, illetve az új techológiákat képviselő termékek piaca: okostelefonok, televíziók és a tablet PC-k" - nyilatkozta Sztupár Andrea, a GfK Hungária kereskedelem és technológia területének vezetője.
MTI