A Wizz Air légitársaság hétfőn jelentette be, hogy az Európai Bizottsághoz fordul, mert jogellenesnek tartja a Malév állami támogatását. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium sajtófőnöke az MTI kérdésére hétfőn azt mondta: az állami tulajdonszerzés nem minősül tiltott állami támogatásnak, mivel az állam nem azért lett tulajdonos, hogy a folyó működéshez biztosítson tőkét, hanem, hogy végrehajtsa a reorganizációt, amellyel piaci viszonyok között működőképessé válhat a légitársaság.
A Malévben nem az állami tulajdon hosszú távú megtartása a cél, hanem a légitársaság reorganizációja, amelyet követően lehetővé válik, hogy ismét piaci szereplő szálljon be a cégbe - tette hozzá. A sajtófőnök hangsúlyozta: azt kellett eldönteni, hogy kell-e nemzeti légitársaság, annak esetleges megszűnése milyen hatással lehet az idegenforgalomra, a gazdaság egészére és a Budapest Airportra.
A pénteken éjszaka született megállapodás szerint a magyar állam készpénzzel és adósságok tőkekonverziójával 25,2 milliárd forintos tőkeemeléssel 95 százalékos tulajdont szerez a Malév magyar nemzeti légitársaságban, 5 százalék pedig továbbra is az eddigi közvetlen tulajdonos, az AirBridge Zrt. birtokában marad. A VB megfizeti az MNV Zrt. által lehívott 32 millió eurós bankgaranciát, ami a 2007-ben kötött privatizációs szerződéshez kapcsolódik.
Kamarás Miklós az MTI kérdésére azt mondta, hogy az AirBridge-en keresztül közvetett tulajdonos marad az orosz állami Vnyesekonombank (VB) is. A VB a megállapodás szerint 10 napon belül 30,4 millió euró kölcsönt tőkévé konvertál a Malévban, így a magyar állam tulajdoni hányada 75 százalék plusz egy szavazatra mérséklődik. A VB a továbbiakban is hitelezi a magyar légitársaságot a magyar kormány 2009 decemberi határozatában rögzített feltételek maximumán: hathónapos EURIBOR+500 bázispont kamattal.
A végleges megmentési tervben a magyar kormány bemutatja azt az eljárást, amely a Malév talpra állításához szükséges: többek között a további, még szükséges finanszírozást is. A terv tartalmazza azt is, hogy a légitársaságot a későbbiekben értékesíteni akarja. A megállapodás része az is, hogy a VB 32 millió euró rövidlejáratú hitelt ad a Malévnek, amit a légitársaság azonnal visszafizet, így lekerül a Malév részvényekről az orosz bank jelzálogjoga. A hitelt az ötéves futamidő leteltével egy összegben kell a Malévnak törlesztenie, de félévente kell a kamatot fizetnie.
Kamarás Miklós hangsúlyozta, hogy nem csak a kötelezettségeket tartalmazza a Malév megmentési konstrukciója. A tőkerendezés során maradó 3,5 milliárd forint szabad készpénz és a további finanszírozásról szóló megállapodások mozgásteret adnak a Malév működéséhez. A főszezon pedig "nyugodtabb légkört" teremt a középtávú üzleti terv elkészítéséhez, amelynek üzemi szinten már nyereséggel kell számolnia.
MTI