5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A jelenlegi tervek szerint 2010-ben beindítja első, turistákat szállító űrjáratát a Virgin Galactic. Az ismert brit üzletember, Richard Branson tulajdonában álló vállalat kétszázezer dollárért öt percnyi lebegést kínál az űrben – jelentkezni már most is lehet, az űr ajtaja gyakorlatilag bárki előtt nyitva áll.

Őrült ötletek: Branson és a WhiteKnightTwo

Július végén újabb mérföldkőhöz érkeztek az űrturizmus beindítására tett kísérletek: ekkor mutatták be a kaliforniai Mojave-sivatagban a világ első kereskedelmi jelleggel szolgálatba állítandó űrrepülőgépének, a SpaceShipTwo-nak a WhiteKnightTwo névre hallgató hordozó-repülőgépét.

A fejlesztés mögött a Virgin Galactic nevű cég áll, amely Richard Branson tulajdonát képezi. A brit milliárdos az elmúlt évtizedekben más projektjeivel már világhírnévre tett szert: 1969-ben a Virgin nevű lemezkiadót alapította meg (igaz, ezt 1992-ben eladta), 1984-ben a Virgin Atlantic Airways légitársaságot, 1993-ban pedig a Virgin Radiót indította be.

250 millió dolláros buli


A teljes egészében magánkézben lévő, űrutazással foglalkozó Virgin Atlantic 2005-ben született meg. Ebben Branson mellett tulajdonrésszel rendelkezik az ismert amerikai légiipari szakember, Burt Rutans cége, a Scaled Composites, amely az űrrepülőgépek fejlesztését és építését végzi. A Virgin Atlantic becslései szerint a fejlesztés költségei összesen több mint 250 millió dollárra rúgnak.

A négy éves közös munka eredményeként a hordozó-repülőgép tehát már starta készen áll – ez fogja majd 15 ezer méter magasságra szállítani a gyakorlatilag űrkabinként funkcionáló SpaceShipTwo-t.

Utóbbi innen hordozórakéták segítségével mintegy száz kilométer magasságba, azaz egészen a világűr széléig fog emelkedni. Itt kerül majd sor a két és fél órás út megkoronázására: a vállalkozó kedvű - és persze vastag pénztárcájú - turisták öt percet kedvükre lebeghetnek az űrben.

250 űrturista már készen áll


Branson szerint egyébként a SpaceShipTwo jelenleg hetven százalékos készültségi állapotban van. A nagyközönségnek valószínűleg jövőre mutatják be, és ekkor végzik majd el a tesztrepüléseket is. Ha minden a tervek szerint halad, akkor az első útra 2010-ben vagy 2011-re kerül majd sor, írja a Spiegel.

Ami a várható igényeket illeti, Branson szerint eddig világszerte már 250 űrturista-jelölt kötelezte el magát az út mellett. Az üzlet beindulásával ennél temészetesen lényegesen több utasra aszámítanak: "Emberek ezreinek válhat valóra az álma" – idézi a német lap a brit milliárdost.

Az már egyébként biztosnak tűnik, hogy az első utasok közt ott lesz Stephen Hawking fizikus, Victoria Principal színésznő, a Nyolcadik utas a halál című filmből ismert Sigourney Weaver és Paris Hilton is. 

Az űrutazásra elvileg bárki befizethet – a cég honlapja legalábbis már most is fogadja a kalandvágyó turisták jelentkezését. Első lépésben csupán néhány alapadatot (név, cím, telefonszám) kell elküldeni a társaságnak, amely telefonon egyezteti majd a jelentkezőkkel a részleteket.

Bécsben is vehetünk jegyet

Ha valaki mégis személyesen szeretne informálódni, azt a Virgin Atlantic 29 akkreditált ügynöksége várja szerte a világon. A Magyarországhoz legközelebb eső hivatalos partner Bécsben található – itt a luxusutakra specializálódott Deluxe Travel Europe-hoz fordulhatnak az érdeklődők.

Ami az űrutazás anyagi vonzatát illeti, a jegyek egységesen 200 ezer dollárba (mai árfolyamon mintegy 32 millió forintba) kerülnek – ebből előlegként 20 ezer dollárt (3,2 millió forintot) kell letenni az asztalra. Ez azt jelenti, hogy az űrbeli lebegés "percdíja" mintegy 6,4 millió forint, egy másodpercért pedig valamivel több mint 100 ezer forintot kell lepengetni.

A Virgin Atlantic mellett egyébként még legalább hat-hét másik vállalat is tervezi, hogy valamilyen módon részt kíván venni az űrturizmus beindításában. Közéjük tartozik például az erópai óriáscég, az EADS Astrium nevű részlege, amely épp a turisták igényét kielégítő űrrepülők sorozatgyártását tervezi. Szintén érdeklődik az új iparág iránt az Amazon alapítójának, Jeff Bezosnak a Blue Origin nevű cége, valamint a PayPal-alapító Elon Musk Space Exploration Technologies névre hallgató vállalata.

Az első civil magyar az űrben

Az elsőséget azonban már elhappolta a vetélytársak elől a Space Adventures, amely 2001-ben  - az orosz űrhivatallal, a Roszkoszmosszal együttműködve - megszervezte a világ első űrturistájának, Dennis Titónak az útját. A NASA-nál dolgozó amerikai mérnök az orosz Szojuz űrhajóval jutott el az ISS nemzetközi űrállomásra - a hétnapos út mintegy húszmillió dollárjába (32 milliárd forint) került.

Azóta egyébként már több civil is eljutott hasonló módon az űrbe - köztük a magyar származású,  de 1968 óta az Egyesült Államokban élő Charles Simonyi is. A Microsoftnál nagy karriert befutó szoftverfejlesztő útját is a Space Adventures szervezte meg - szintén húszmillió dollárért. 

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!