TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2009. augusztus 3. 03:31

A nagy német diszkontláncok sem tudják kivonni magukat a válság negatív hatásai alól: a legfrissebb adatok szerint az Aldi forgalma több mint négy, a Lidlé 0,7 százalékkal csökkent az idei első félévben Németországban. A két vállalatnak eközben Magyarországon jól fut a szekere: a Lidl eddig évente 30-40 százalékkal növelte forgalmát itthon, és valószínűsíthetően 2009 elején is a piaci átlagnál magasabb növekedést produkált. Hazánkban idén eddig 11-11 új Lidl- és Aldi-üzlet nyílt, amivel számuk 116-ra, illetve 53-ra nőtt.

(Mfor-montázs)

A megszokottnál rosszabbul alakult az idei első félév a két nagy, Magyarországon is jelen lévő német kiskereskedelmi diszkontlánc számára ottani piacán. A Spiegel által idézett helyi piackutató intézet szerint a Lidl forgalma az első félévben 0,7 százalékkal csökkent Németországban az egy évvel korábbi időszakhoz képest - a hagyományos szupermarketek átlagban ennél jobb adatokat produkáltak - , az Aldi pedig csaknem hatszor ekkora, 4,1 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.

Az eredmény annál is inkább meglepő, mivel a válságból a diszkontoknak elvileg még hasznot is kellene húzniuk, hiszen alacsony áraik miatt ilyenkor még vonzóbbak a vásárlók számára. Szakértők a váratlan visszaesést egyrészt arra vezetik vissza, hogy a korábban húzóágazatnak számító nonfood temékek iránti kereslet visszaesett, másrészt úgy vélik, hogy Németországban véget ért a korábbi gyors növekedés időszaka.

Itthon már 116-nál tart a Lidl 

Ezzel szemben – jegyzi meg a német lap - külföldön továbbra is nagy erővel terjeszkedik a két lánc. Ezt alátámasztják a Nielsen Hungary piackutató intézet adatai is, amelyek szerint a Magyarországon 2004-ben megjelent Lidl 2005-ben 51, 2006-ban 68, 2007-ben 90, 2008-ban pedig 105 üzlettel rendelkezett, jelenleg pedig már 116 egységet működtet. Igaz, a kezdetben évi 32-33 százalékos növekedési ütem tavaly 16 százalékra csökkent, idén pedig eddig 10 százalékkal nőtt az üzletek száma Magyarországon 2008-hoz képest.

A Lidl – a Plus és a Penny Market után - a harmadik legtöbb egységgel rendelkező diszkontlánc volt itthon 2008 végén, hozzá tartozott a magyarországi diszkontüzletek 19 százaléka. Az átlagosan 1200 négyzetméter alapterületű boltok országos elhelyezkedésűek, Budapesten és vonzáskörzetében mindössze az üzletek 18 százaléka található.

Szintén erőteljesen terjeszkedik a hazánkban 2008-ban debütált Aldi. A Lidl "ősellensége" tavaly év végén 42 üzlettel rendelkezett itthon, jelenleg pedig – a honlapján található információk szerint – már 53 egységet üzemeltet. Ez több mint húsz százalékos növekedési ütemnek fel meg, legalábbis ami a boltok számát illeti.

Nyomulnak a diszkontok, gyengülnek a hagyományos boltok

A két lánc első féléves magyarországi forgalmáról egyelőre nem láttak napvilágot adatok. A Nielsen idén áprilisban közölt 2008-as statisztikáiból mindenesetre kiderül, hogy a Lidl tavaly igen komoly mértékben, 33 százalékkal 164,7 milliárd forintra növelte forgalmát Magyarországon, amivel már a nyolcadik legnagyobb élelmiszereket, vegyiárukat és kozmetikumokat forgalmazó kereskedelmi láncnak számít. Egy évvel korábban a bővülés üteme még ennél is nagyobb, 40 százalék volt.

A Nielsen legutóbbi adatai alapján egyébként valószínűsíthető, hogy az Aldinak és a Lidlnek itthon idén is fut a szekér. Míg ugyanis a piackutató cég által mért 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi forgalma értékben átlagosan hat százalékkal emelkedett 2008. április-2009. márciusban az előző évhez képest, addig a szupermarketek és a diszkontok (ide tartozik a Lidl és az Aldi) eladásai átlag felett bővültek.

Az utóbbi két bolttípus növekedési mutatója ebben az időszakban a háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriában is meghaladta a három százalékos átlagot. Ráadásul míg a diszkontok üzletszámot tekintve is folyamatosan növekednek, addig a hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-zal 20 ezer alá csökkent tavaly.

A leghatékonyabb diszkont a Lidl

A Lidl erejét mutatja, hogy - a Mai Piac elemzése szerint - az egy boltra eső éves átlagos forgalom tekintetében vezeti a diszkont szegmenst: míg ez a mutató esetükben 1378 millió forint volt 2007-ben, a Penny Marketé 890 millió, a teljes diszkontpiacé pedig mindössze 821 millió forint.

Forgalmat tekintve  a teljes kiskereskedelmi piacot– 602 milliárd forintos forgalommal és 148 üzlettel 2008-ban – a brit Tesco vezeti, amelytől azonban már alig marad el két magyar tulajdonú lánc, a CBA (3038 bolt, 545 milliárd forint forgalom) és a Coop (5250 egység, 500 milliárd forint forgalom).

Az Aldi késői megjelenésének köszönhetően egyelőre a sereghajtók között van. 20,1 milliárd forintos forgalmával a 15. helyet foglalta el tavaly, és – a listán szereplő vállalatok közül – mindössze a kilencmilliárdos árbevételű Hélikert sikerült megelőznie.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.