5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A nagy német diszkontláncok sem tudják kivonni magukat a válság negatív hatásai alól: a legfrissebb adatok szerint az Aldi forgalma több mint négy, a Lidlé 0,7 százalékkal csökkent az idei első félévben Németországban. A két vállalatnak eközben Magyarországon jól fut a szekere: a Lidl eddig évente 30-40 százalékkal növelte forgalmát itthon, és valószínűsíthetően 2009 elején is a piaci átlagnál magasabb növekedést produkált. Hazánkban idén eddig 11-11 új Lidl- és Aldi-üzlet nyílt, amivel számuk 116-ra, illetve 53-ra nőtt.

(Mfor-montázs)

A megszokottnál rosszabbul alakult az idei első félév a két nagy, Magyarországon is jelen lévő német kiskereskedelmi diszkontlánc számára ottani piacán. A Spiegel által idézett helyi piackutató intézet szerint a Lidl forgalma az első félévben 0,7 százalékkal csökkent Németországban az egy évvel korábbi időszakhoz képest - a hagyományos szupermarketek átlagban ennél jobb adatokat produkáltak - , az Aldi pedig csaknem hatszor ekkora, 4,1 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.

Az eredmény annál is inkább meglepő, mivel a válságból a diszkontoknak elvileg még hasznot is kellene húzniuk, hiszen alacsony áraik miatt ilyenkor még vonzóbbak a vásárlók számára. Szakértők a váratlan visszaesést egyrészt arra vezetik vissza, hogy a korábban húzóágazatnak számító nonfood temékek iránti kereslet visszaesett, másrészt úgy vélik, hogy Németországban véget ért a korábbi gyors növekedés időszaka.

Itthon már 116-nál tart a Lidl 

Ezzel szemben – jegyzi meg a német lap - külföldön továbbra is nagy erővel terjeszkedik a két lánc. Ezt alátámasztják a Nielsen Hungary piackutató intézet adatai is, amelyek szerint a Magyarországon 2004-ben megjelent Lidl 2005-ben 51, 2006-ban 68, 2007-ben 90, 2008-ban pedig 105 üzlettel rendelkezett, jelenleg pedig már 116 egységet működtet. Igaz, a kezdetben évi 32-33 százalékos növekedési ütem tavaly 16 százalékra csökkent, idén pedig eddig 10 százalékkal nőtt az üzletek száma Magyarországon 2008-hoz képest.

A Lidl – a Plus és a Penny Market után - a harmadik legtöbb egységgel rendelkező diszkontlánc volt itthon 2008 végén, hozzá tartozott a magyarországi diszkontüzletek 19 százaléka. Az átlagosan 1200 négyzetméter alapterületű boltok országos elhelyezkedésűek, Budapesten és vonzáskörzetében mindössze az üzletek 18 százaléka található.

Szintén erőteljesen terjeszkedik a hazánkban 2008-ban debütált Aldi. A Lidl "ősellensége" tavaly év végén 42 üzlettel rendelkezett itthon, jelenleg pedig – a honlapján található információk szerint – már 53 egységet üzemeltet. Ez több mint húsz százalékos növekedési ütemnek fel meg, legalábbis ami a boltok számát illeti.

Nyomulnak a diszkontok, gyengülnek a hagyományos boltok

A két lánc első féléves magyarországi forgalmáról egyelőre nem láttak napvilágot adatok. A Nielsen idén áprilisban közölt 2008-as statisztikáiból mindenesetre kiderül, hogy a Lidl tavaly igen komoly mértékben, 33 százalékkal 164,7 milliárd forintra növelte forgalmát Magyarországon, amivel már a nyolcadik legnagyobb élelmiszereket, vegyiárukat és kozmetikumokat forgalmazó kereskedelmi láncnak számít. Egy évvel korábban a bővülés üteme még ennél is nagyobb, 40 százalék volt.

A Nielsen legutóbbi adatai alapján egyébként valószínűsíthető, hogy az Aldinak és a Lidlnek itthon idén is fut a szekér. Míg ugyanis a piackutató cég által mért 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi forgalma értékben átlagosan hat százalékkal emelkedett 2008. április-2009. márciusban az előző évhez képest, addig a szupermarketek és a diszkontok (ide tartozik a Lidl és az Aldi) eladásai átlag felett bővültek.

Az utóbbi két bolttípus növekedési mutatója ebben az időszakban a háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriában is meghaladta a három százalékos átlagot. Ráadásul míg a diszkontok üzletszámot tekintve is folyamatosan növekednek, addig a hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-zal 20 ezer alá csökkent tavaly.

A leghatékonyabb diszkont a Lidl

A Lidl erejét mutatja, hogy - a Mai Piac elemzése szerint - az egy boltra eső éves átlagos forgalom tekintetében vezeti a diszkont szegmenst: míg ez a mutató esetükben 1378 millió forint volt 2007-ben, a Penny Marketé 890 millió, a teljes diszkontpiacé pedig mindössze 821 millió forint.

Forgalmat tekintve  a teljes kiskereskedelmi piacot– 602 milliárd forintos forgalommal és 148 üzlettel 2008-ban – a brit Tesco vezeti, amelytől azonban már alig marad el két magyar tulajdonú lánc, a CBA (3038 bolt, 545 milliárd forint forgalom) és a Coop (5250 egység, 500 milliárd forint forgalom).

Az Aldi késői megjelenésének köszönhetően egyelőre a sereghajtók között van. 20,1 milliárd forintos forgalmával a 15. helyet foglalta el tavaly, és – a listán szereplő vállalatok közül – mindössze a kilencmilliárdos árbevételű Hélikert sikerült megelőznie.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!