4p

Ha elindul a konszolidáció az olajpiacon, a térségben a Mol a legkevésbé védett egy esetleges felvásárlással szemben. Igaz, akár osztrák, akár orosz kérőről is van szó, a házasság nem jöhet létre a Mol menedzsmentjének beleegyezése nélkül. Az mfor.hu annak apropóján elemzi a magyar cég lehetséges jövőjét, hogy az osztrák OMV hétfőn bejelentette: csaknem húsz százalékra növelte részesedését a társaságban.

Reális-e az orosz felvásárlás veszélye? Térkép a MOL- és az OMV-kutakról a térségben!

Az OMV törekvése is azt jelzi, hogy több érv szól az osztrák-magyar közös vállalat mellett. A legfontosabb, hogy - a két társaság fizikai közelsége miatt - az összeolvadással komoly összegeket lehet megtakarítani. Igaz, éppen ebből adódóan (illetve a közvetlen versenyhelyzet miatt) a közös cég az összes közép-európai piacon "túl nagy lenne", és versenyfelügyeleti aggályokat vetne fel.

A közösködés ára

Valószínűsíthetően tehát néhány leányvállalattól meg kellene válnia az osztrák-magyar cégnek, illetve a töltőállomások egy része is új gazdához kerülhetne. Éppen ez volt egyébként a Mol vezetésének az egyik kifogása a fúzióval kapcsolatban: "A térség két legnagyobb olajvállalatának szorosabb együttműködése a szinergiák kihasználására a régiós verseny kiiktatását jelentené, mely egyértelműen előnytelen és nem nyújt értéktöbbletet a közép-európai térség és annak érintett felei számára" - áll közleményükben.

Ezt fogalmazta meg két hónapja a magyar vállat elnöke, Hernádi Zsolt is. Akkor a Mol és az OMV esetleges egyesüléséről szólva azt mondta: a helyzetet állandóan elemzik, de jelenleg úgy látják, hogy az egyesüléssel több érték menne veszendőbe, mint amennyi létrejönne, a monopolellenes szabályozás miatt. A Molnak túl sok üzletről kellene lemondania, és ez a részvényesei számára nem lenne elfogadható, hangsúlyozta májusban Hernádi.

Az orosz szál

A kérdés azonban más megvilágításba kerül, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt időszakban a szénhidrogének termelésében és -forgalmazásában érdekelt orosz vállalatok látványosan előretörtek, és számos akvizíciót hajtottak végre. Ez a forgatókönyv is reális, sőt - az orosz viszonylatban - OMV stróman szerepe is felmerült, amit azonban a cég vezérigazgatója, Wolfgang Ruttenstorfer hétfőn cáfolt.

Ami az orosz cégeket illeti, kézenfekvő célpont lenne tehát belépni a közép-európai térség piacára. Erre utalt egy áprilisi konferencián Leonyid Fedun, a legnagyobb orosz olajcég, a Lukoil második embere is.

Mint kifejtette, a Mol és a PKN többet fizet majd az orosz olajért, miután Kelet-Szibéria és Kína között kiépül a vezetékes összeköttetés, és megnő a kereslet az orosz olaj iránt. Fedun szerint ráadásul a Közel-Kelet és Ázsia finomító-kapacitásai olyan ütemben bővülnek, hogy a közép-európai finomítók néhány éven belül nyersolaj nélkül maradnak, így a két olajtársaság piaci értéke zuhanni kezd, és mindketten könnyű felvásárlási célponttá válnak.

Figyelembe véve akár a Lukoil, akár az állami tulajdonban lévő Rosznyefty-Gazprom páros terjeszkedését, a jövőben indokolt lehet, hogy régiónk olajcégei is egységesen lépjenek fel az oroszokkal szemben. Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója szerint a Mol és az OMV egyesülése vagy stratégiai együttműködése 10-15 évig versenyképessé teheti a közös vállalkozást, ha viszont megtartják önállóságukat, akkor már néhány év múlva felvásárolhatják mindkét céget.

Király Béla

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!