Reális-e az orosz felvásárlás veszélye? Térkép a MOL- és az OMV-kutakról a térségben!
Az OMV törekvése is azt jelzi, hogy több érv szól az osztrák-magyar közös vállalat mellett. A legfontosabb, hogy - a két társaság fizikai közelsége miatt - az összeolvadással komoly összegeket lehet megtakarítani. Igaz, éppen ebből adódóan (illetve a közvetlen versenyhelyzet miatt) a közös cég az összes közép-európai piacon "túl nagy lenne", és versenyfelügyeleti aggályokat vetne fel.
A közösködés áraValószínűsíthetően tehát néhány leányvállalattól meg kellene válnia az osztrák-magyar cégnek, illetve a töltőállomások egy része is új gazdához kerülhetne. Éppen ez volt egyébként a Mol vezetésének az egyik kifogása a fúzióval kapcsolatban: "A térség két legnagyobb olajvállalatának szorosabb együttműködése a szinergiák kihasználására a régiós verseny kiiktatását jelentené, mely egyértelműen előnytelen és nem nyújt értéktöbbletet a közép-európai térség és annak érintett felei számára" - áll közleményükben.
Ezt fogalmazta meg két hónapja a magyar vállat elnöke, Hernádi Zsolt is. Akkor a Mol és az OMV esetleges egyesüléséről szólva azt mondta: a helyzetet állandóan elemzik, de jelenleg úgy látják, hogy az egyesüléssel több érték menne veszendőbe, mint amennyi létrejönne, a monopolellenes szabályozás miatt. A Molnak túl sok üzletről kellene lemondania, és ez a részvényesei számára nem lenne elfogadható, hangsúlyozta májusban Hernádi.
A kérdés azonban más megvilágításba kerül, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt időszakban a szénhidrogének termelésében és -forgalmazásában érdekelt orosz vállalatok látványosan előretörtek, és számos akvizíciót hajtottak végre. Ez a forgatókönyv is reális, sőt - az orosz viszonylatban - OMV stróman szerepe is felmerült, amit azonban a cég vezérigazgatója, Wolfgang Ruttenstorfer hétfőn cáfolt.
Ami az orosz cégeket illeti, kézenfekvő célpont lenne tehát belépni a közép-európai térség piacára. Erre utalt egy áprilisi konferencián Leonyid Fedun, a legnagyobb orosz olajcég, a Lukoil második embere is.
Mint kifejtette, a Mol és a PKN többet fizet majd az orosz olajért, miután Kelet-Szibéria és Kína között kiépül a vezetékes összeköttetés, és megnő a kereslet az orosz olaj iránt. Fedun szerint ráadásul a Közel-Kelet és Ázsia finomító-kapacitásai olyan ütemben bővülnek, hogy a közép-európai finomítók néhány éven belül nyersolaj nélkül maradnak, így a két olajtársaság piaci értéke zuhanni kezd, és mindketten könnyű felvásárlási célponttá válnak.
Figyelembe véve akár a Lukoil, akár az állami tulajdonban lévő Rosznyefty-Gazprom páros terjeszkedését, a jövőben indokolt lehet, hogy régiónk olajcégei is egységesen lépjenek fel az oroszokkal szemben. Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója szerint a Mol és az OMV egyesülése vagy stratégiai együttműködése 10-15 évig versenyképessé teheti a közös vállalkozást, ha viszont megtartják önállóságukat, akkor már néhány év múlva felvásárolhatják mindkét céget.
Király BélaMenedzsment Fórum