Az elmaradt Dakar után hazánkat lepheti el a versenyre kiéhezett autósport-imádók tömege: 41 országból 97 autóval, 39 kamionnal és 132 motorral illetve négykerekű terepjárgánnyal, quad-dal érkeznek hétvégén Magyarországra az első Közép-Európa Rally résztvevői. A kiszolgálószemélyzettel együtt több ezer fős versenyzői gárda mellett nem kevés újságíró is érkezik Magyarországra: eddig 240 nemzetközi sajtóakkreditációt fogadtak a szervezők, közöttük 160 tévéstáb van. A Eurosport három helikopterrel érkezik, és élőben követi az eseményeket.
A magyar kormány kétszázezer euróval, azaz körülbelül ötvenmillió forinttal támogatta a rendezvényt. Ezen kívül állami befektetésnek tekinthető az is, hogy a Magyar Turizmus Zrt. az elmúlt időszakban jelentős erőforrásokat mozgatott meg a magyarországi verseny népszerűsítésére. Újhelyi István, a területfejlesztési minisztérium államtitkára ezzel kapcsolatban elmondta: ez a befektetés a töredéke annak, amit a verseny "visszahoz" Magyarországnak.
"A hatalmas nemzetközi médiadérdeklődés óriási hasznot hoz, hiszen az ország turisztikai célpontjai, így Debrecen és a Balaton mind-mind bekerülnek a nemzetközi tévécsatornák híradásaiba, így végülis Magyarország reklámfelülethez jut" - mondta sajtótájékoztatón az államtitkár. A politikus azt egy korábbi konferencián közölte, hogy "ha a legminimálisabb külföldi látogatók és a legkevesebb eltöltött éjszakák számát vesszük, akkor is csak az adóbevételekből 250-379 millió forintos árbevétele származhat az államnak".
Sőt, szerinte ez csak töredéke annak a bevételnek, ami az itt realizált költésekből és Magyarország népszerűsítéséből hosszú távon adódik. (Korábbi számítások alapján egy "rendes" Dakar itthon 4,6 milliárd forintos pótlólagos keresletet is generálhatna.)
A programok a hét végén, 17-én kezdődnek Szegeden. Itt versenyautókiállítással mutatkozik be a résztvevők színe java, majd a futam Budapestről rajtol április 20-án. A verseny április 26-ig tart, és Románia felé halad, onnan vissza a Balatonhoz. Az "igazi" Dakar idén Portugáliából, Lisszabonból indult volna, de a cég a mauritániai terrorveszélyre hivatkozva lefújta azt.
A mostani áprilisi magyar-román verseny azonban nem egyszerűen az elmaradt Párizs-Dakar pótlása. Az A.S.O. sorozatot tervez, amelynek keretében Kisebb versenyeket minden évben rendeznek majd. Az A.S.O., ennek a sorozatnak "Dakar-series", azaz Dakar-sorozat elnevezést adta.
Az idei Dakar lefújása előtt a magyar tervek még arról szóltak, hogy a kormány a 2009-es sivatagi futam megrendezését támogatná. Úlyhelyi István szerint azonban most jobb üzlet köttetett: az eredeti tervek arról szóltak, hogy a magyar államnak 550 millió forintba (2,2 millió euró) kerülne a licencdíj megszerzése, ehhez kapcsolódóan pedig mintegy 3-400 millió forintos szervezési költséggel járt volna a rendezvény. A mostani 200 ezer eurós támogatás tehát ehhez képest csekélynek mondható.
L. Nagy Gábor