6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ma dönt a Fővárosi Közgyűlés arról, biztosítja-e a Margit-híd felújításához szükséges 17,1 milliárd forint többletköltséget. Műszaki szempontból a rekonstrukciót nem szabadna tovább halogatni, ennek ellenére könnyen lehet, hogy a Közgyűlés végül nemet mond majd az előterjesztésre. Az ok, hogy a felújítás költsége az eredeti tervhez képest megduplázódott – az egyetlen érvényes pályázatot benyújtó konzorcium mintegy 30 milliárd forintért vállalná a munkát. Az mfor.hu által megkérdezett szakértő szerint ez irreális ár, a megoldás a befejezésre szabott szűkös határidő kitolása és új pályázat kiírása lenne.

A Margit-híd legendásan rossz állapotáról már évek óta keringenek hírek a médiában. Bár a sokak által vizionált összeomlás még nem következett be, az üzemeltető Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) 2003-ban készült vizsgálata hivatalosan is megállapította: a károsodások mértéke akkora, hogy javításuk - még a javasolt állagmegóvás elkészültével is - maximum 5-6 éves halasztást tűr el.

Sokáig már nem bírja

A határidő lejárt, és szakértők egybehangzó véleménye szerint a híd rekonstrukcióját már valóban nem lehet tovább húzni. Az FKF idén május végén készült jelentése például kimondja: "A rohamosan romló műszaki állapotot fenntartási munkákkal már nem lehet konzerválni. A felújítási munkák további halasztása a károsodások előrehaladott állapota miatt rövid időn belül a híd forgalom előli lezárásához vagy balesetveszélyes helyzetek kialakulásához vezethet."

Ennek ellenére könnyen elképzelhető, hogy a Margit-híd felújítása tovább csúszik majd. A közelmúltban ugyanis kiderült, hogy a felújításra kiírt tenderre érvényes ajánlatot benyújtó pályázó - eddig meg nem erősített információk szerint - mintegy 30 milliárd forint körüli összegért lennének hajlandóak elvégezni a munkát. Ez a Fővárosi Közgyűlés elé kerülő előterjesztésben "korábbi bruttó becslésként" aposztrofált 15 milliárd forintnak éppen a duplája, de még a FŐMTERV 2007-ben készült 21 milliárdos irányszámát is vastagon meghaladja.

17,1 milliárdos átcsoportosítás

Annak érdekében, hogy a "hirtelen" megnövekedett árat a főváros ki tudja fizetni, plusz 17,1 milliárd forintra lenne szüksége. Ezt az összeget a közlekedési beruházásokon belüli átcsoportosítással teremtené elő: a következő két év hídfelújítási feladataira szánt 14,2 milliárd forintból "lecsippentene" csekély 13,2 milliárdot, az M5-Ipacsfa közötti közútfejlesztés projekt későbbre halasztásával 1,6 milliárd forintot szabadítana fel, a fennmaradó 2,3 milliárd forintot pedig a kerékpárutakra szánt fővárosi források uniós pénzzel való kiváltásával biztosítaná.

A már meglévő, 6 milliárd forintos uniós támogatással, valamint a fővárosi költségvetésben eredetileg rendelkezésre álló 7 milliárd forinttal együtt így elegendő forrás, 30,1 milliárd forint állna rendelkezésre a felújításhoz.

A legutóbbi hírek szerint azonban erősen kétséges, elfogadja-e ma a Fővárosi Közgyűlés a Főpolgármesteri Kabinet átcsoportosításról szóló előterjesztését. Az MTI híradása szerint ugyanis Havas Szófia MSZP-s képviselő már szerdán jelezte: nem fogja támogatni a javaslatot. Ez azt jelenti, hogy hiába állna a többi szocialista és SZDSZ-es képviselő egységesen az előterjesztés mögé, a kiegyensúlyozott erőviszonyok miatt azt csak ellenzéki támogatással lehetne elfogadni.

Miért ilyen drága?

Arra egyébként létezik hivatalos magyarázat, miért drágult meg ilyen brutális mértékben a Margit-híd felújítása. Egyrészt - a kabinet előterjesztése szerint - a háromfajta kötbér miatt az ajánlattevő eleve 20-24 százalékos felárat áraz be, másrészt az eredetileg másfél évesre tervezett munka egyévesre szűkítése további húsz százalékkal drágítja a projektet, hangzott el egy szerdai, a fővárosi főpolgármester-helyettesek és műszaki szakemberek bevonásával megtartott háttérbeszélgetésen.

Emellett be kell számítani az áfanövekedést, a banki finanszírozás drágulását, valamint a potenciális pályázók csekély számának árfelhajtó hatását. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a felújításhoz szükséges alapanyagokat importálják, ami - a forint 2007-es szinthez mért jelentős gyengülése miatt - tovább drágítja a beruházást.

Az önkormányzat szakemberei szerint ha ezeket a tételeket hozzáadjuk a FŐMTERV által kalakulált 21 milliárdos árhoz, akkor máris 30 milliárd forint körüli összegnél tartunk. Azt az újságírói felvetést azonban - a pályázat miatti titoktartási kötelezettségre hivatkozva - nem kommentálták, miszerint az egyik nagy építőipari cég vezetői a közelmúltban 20-25 milliárd forintra tették a felújítás költségét.

Demszky is vizsgálatot kért

A jelentős árnövekedés miatt egyébként Demszky Gábor főpolgármester szerdán számvevőszéki vizsgálatot kezdeményezett.  "Az elmúlt időszakban nagyon sok magyarázatot hallottam arra vonatkozólag, miért ilyen alacsony a FŐMTERV mérnökára, illetve miért haladja ezt meg kétszeresen az ajánlattevőé" - mondta, hozzátéve: helyes, ha külső, független szakmai ellenőrző szerv véleményére hagyatkozunk.

A főpolgármester egyébként megjegyezte, hogy egyetlen érvényes ajánlat érkezett a felújításra. Részletekkel nem szolgált, de sajtóhírek szerinta tenderen a Vegyépszer, valamint a Hídépítő Zrt., a Közgép Zrt. és a Strabag Zrt. alkotta konzorcium is indult.

Mivel a Főpolgármesteri Kabinet szerdán harminc nappal kitolta az eredményhirdetés idejét, ezért hivatalosan csak július 24. környékén derül majd fény a győztes kilétére. A szerződést legkorábban augusztus közepén köthetik meg, s csak ezután kezdődhetne meg a tényleges munka.

Megint sietnek

Igaz, augusztus közepétől erőltetett menetben folyna majd a felújítás annak érdekében, hogy 2010. szeptember elején már használhassák a hidat az autósok. Bár a városvezetők a rekonstrukciót komoly mértékben megdrágító sietséget az iskolakezdéssel és a Kulturális Főváros-projekttel magyarázzák, a háttérben valószínűleg inkább a 2010 őszi önkormányzati választások állnak.

A főváros irányítói 2006 őszén egyébként már eljátszották ezt: akkor a 4-es és 6-os villamosvonalon közlekedő Combinókat próbálták rohamtempóban forgalomba állítani, ami emlékezetesen kínos bakikhoz, szerencsétlenkedések egész sorához vezetett. Azt csak remélni lehet, hogy a Margit-híd felújítása végeztével nem kell majd hasonló "meglepetésekkel" szembesülni...

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!