A Margit-híd legendásan rossz állapotáról már évek óta keringenek hírek a médiában. Bár a sokak által vizionált összeomlás még nem következett be, az üzemeltető Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) 2003-ban készült vizsgálata hivatalosan is megállapította: a károsodások mértéke akkora, hogy javításuk - még a javasolt állagmegóvás elkészültével is - maximum 5-6 éves halasztást tűr el.
Sokáig már nem bírja
A határidő lejárt, és szakértők egybehangzó véleménye szerint a híd rekonstrukcióját már valóban nem lehet tovább húzni. Az FKF idén május végén készült jelentése például kimondja: "A rohamosan romló műszaki állapotot fenntartási munkákkal már nem lehet konzerválni. A felújítási munkák további halasztása a károsodások előrehaladott állapota miatt rövid időn belül a híd forgalom előli lezárásához vagy balesetveszélyes helyzetek kialakulásához vezethet."
Ennek ellenére könnyen elképzelhető, hogy a Margit-híd felújítása tovább csúszik majd. A közelmúltban ugyanis kiderült, hogy a felújításra kiírt tenderre érvényes ajánlatot benyújtó pályázó - eddig meg nem erősített információk szerint - mintegy 30 milliárd forint körüli összegért lennének hajlandóak elvégezni a munkát. Ez a Fővárosi Közgyűlés elé kerülő előterjesztésben "korábbi bruttó becslésként" aposztrofált 15 milliárd forintnak éppen a duplája, de még a FŐMTERV 2007-ben készült 21 milliárdos irányszámát is vastagon meghaladja.
17,1 milliárdos átcsoportosítás
Annak érdekében, hogy a "hirtelen" megnövekedett árat a főváros ki tudja fizetni, plusz 17,1 milliárd forintra lenne szüksége. Ezt az összeget a közlekedési beruházásokon belüli átcsoportosítással teremtené elő: a következő két év hídfelújítási feladataira szánt 14,2 milliárd forintból "lecsippentene" csekély 13,2 milliárdot, az M5-Ipacsfa közötti közútfejlesztés projekt későbbre halasztásával 1,6 milliárd forintot szabadítana fel, a fennmaradó 2,3 milliárd forintot pedig a kerékpárutakra szánt fővárosi források uniós pénzzel való kiváltásával biztosítaná.
A már meglévő, 6 milliárd forintos uniós támogatással, valamint a fővárosi költségvetésben eredetileg rendelkezésre álló 7 milliárd forinttal együtt így elegendő forrás, 30,1 milliárd forint állna rendelkezésre a felújításhoz.
A legutóbbi hírek szerint azonban erősen kétséges, elfogadja-e ma a Fővárosi Közgyűlés a Főpolgármesteri Kabinet átcsoportosításról szóló előterjesztését. Az MTI híradása szerint ugyanis Havas Szófia MSZP-s képviselő már szerdán jelezte: nem fogja támogatni a javaslatot. Ez azt jelenti, hogy hiába állna a többi szocialista és SZDSZ-es képviselő egységesen az előterjesztés mögé, a kiegyensúlyozott erőviszonyok miatt azt csak ellenzéki támogatással lehetne elfogadni.
Miért ilyen drága?
Arra egyébként létezik hivatalos magyarázat, miért drágult meg ilyen brutális mértékben a Margit-híd felújítása. Egyrészt - a kabinet előterjesztése szerint - a háromfajta kötbér miatt az ajánlattevő eleve 20-24 százalékos felárat áraz be, másrészt az eredetileg másfél évesre tervezett munka egyévesre szűkítése további húsz százalékkal drágítja a projektet, hangzott el egy szerdai, a fővárosi főpolgármester-helyettesek és műszaki szakemberek bevonásával megtartott háttérbeszélgetésen.
Emellett be kell számítani az áfanövekedést, a banki finanszírozás drágulását, valamint a potenciális pályázók csekély számának árfelhajtó hatását. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a felújításhoz szükséges alapanyagokat importálják, ami - a forint 2007-es szinthez mért jelentős gyengülése miatt - tovább drágítja a beruházást.
Az önkormányzat szakemberei szerint ha ezeket a tételeket hozzáadjuk a FŐMTERV által kalakulált 21 milliárdos árhoz, akkor máris 30 milliárd forint körüli összegnél tartunk. Azt az újságírói felvetést azonban - a pályázat miatti titoktartási kötelezettségre hivatkozva - nem kommentálták, miszerint az egyik nagy építőipari cég vezetői a közelmúltban 20-25 milliárd forintra tették a felújítás költségét.
Demszky is vizsgálatot kért
A jelentős árnövekedés miatt egyébként Demszky Gábor főpolgármester szerdán számvevőszéki vizsgálatot kezdeményezett. "Az elmúlt időszakban nagyon sok magyarázatot hallottam arra vonatkozólag, miért ilyen alacsony a FŐMTERV mérnökára, illetve miért haladja ezt meg kétszeresen az ajánlattevőé" - mondta, hozzátéve: helyes, ha külső, független szakmai ellenőrző szerv véleményére hagyatkozunk.
A főpolgármester egyébként megjegyezte, hogy egyetlen érvényes ajánlat érkezett a felújításra. Részletekkel nem szolgált, de sajtóhírek szerinta tenderen a Vegyépszer, valamint a Hídépítő Zrt., a Közgép Zrt. és a Strabag Zrt. alkotta konzorcium is indult.
Mivel a Főpolgármesteri Kabinet szerdán harminc nappal kitolta az eredményhirdetés idejét, ezért hivatalosan csak július 24. környékén derül majd fény a győztes kilétére. A szerződést legkorábban augusztus közepén köthetik meg, s csak ezután kezdődhetne meg a tényleges munka.
Megint sietnek
Igaz, augusztus közepétől erőltetett menetben folyna majd a felújítás annak érdekében, hogy 2010. szeptember elején már használhassák a hidat az autósok. Bár a városvezetők a rekonstrukciót komoly mértékben megdrágító sietséget az iskolakezdéssel és a Kulturális Főváros-projekttel magyarázzák, a háttérben valószínűleg inkább a 2010 őszi önkormányzati választások állnak.
A főváros irányítói 2006 őszén egyébként már eljátszották ezt: akkor a 4-es és 6-os villamosvonalon közlekedő Combinókat próbálták rohamtempóban forgalomba állítani, ami emlékezetesen kínos bakikhoz, szerencsétlenkedések egész sorához vezetett. Azt csak remélni lehet, hogy a Margit-híd felújítása végeztével nem kell majd hasonló "meglepetésekkel" szembesülni...
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum