2p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nemzetközi egyezmények a különböző fuvarozási ágazatokban meghatározzák azokat az árufuvarozási feltételeket, amelyeknél kedvezőtlenebbekkel nem köthetnek fuvarozási szerződéseket a kereskedőkkel.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a kártérítési igények legnagyobb számban a szárazföldi fuvarozások körében merülnek fel, viszont a tengerhajózás területén sokkal magasabb értékűek a kárigények. Ezek kezelésének feltételét is szabályozzák a tengerhajózási egyezmények.

Hague Rules (Hágai Szabályzat)

Egy nemzetközi megegyezés keretében 1921-ben született meg a Hágai Szabályzat, amelyet 1927-ben véglegesítettek Brüsszelben, ezért a gyakorlatban mind Hágai Szabályzat, mind a Brüsszeli Egyezmény elnevezést használják ugyanarra a megállapodásra. A szabályzat meghatározza a felelősséget a tengeren Bill of Loding-gel (hajóraklevéllel) fuvarozott áruk elveszítésével és károsodásaival kapcsolatban.

A szabályzat alkalmazása mindazon országok export üzleteire vonatkozik, amelyek a szabályozást ratifikálták, és meghatározza a hajós által ajánlható minimális feltételeket mindenfajta árura, kivéve az élő állatokat, nem-kereskedelmi jellegű árukat és hajófedélzeten fuvarozott árukat. A hajós köteles a hajóút megkezdése előtt kellő gondossággal egy tengerképes hajót állítani, és a hajóút alatt az áruk biztonságára ügyelnie kell. Ha ezeknek a követelményeknek eleget tesz, és mégis kár vagy áruhiány keletkezik, számos védelemben részesülhet. A fő elv szerint ugyanis a hajós csak olyan kárért, vagy hiányért felelős, amelyeket saját vagy alkalmazottai, ügynökei vagy alvállalkozói gondatlansága okozott. Védelmet kap a hajós a gondatlanság által keletkezett kár, vagy hiány esetén a következő esetekben:

  • hanyagul végzett navigálás;

  • a hajó kezelésében mutatkozó hanyagság;

  • tűz keletkezése, hacsak a tűz nem a hajós tényleges hibájából keletkezett.




Folytatjuk


Forrás: Tranzit

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!