A sikeres toborzás titka: az "egy jelölt nem jelölt” elv
A TESK Tanácsadó Kft. munkatársai egyöntetűen állítják; a túlbiztosítás a dolog titka. Az a fontos, hogy mindig többen gondolkodjunk, mint amink éppen van előttünk. Állítsunk több jelöltet, mint amire feltétlen szükség van. Ha egyet kérnek, szerezzünk 5-6 jelöltet. Több közül nagyobb eséllyel lesz jobb jelölt, és kisebb az esélye annak, hogy egyetlen jelölt sem marad a folyamat végére.
Tehát a kimenetel és az eredményesség bebiztosítására a megoldás a túlbiztosítás. Több jelöltet kell állítani, mint eddig.
De hogyan lesz több jelölt?A toborzási folyamat magja valahogy ekképp írható le:
- Keresett jelölt munkakörének leírása (vagy kész munkaköri leírás)
- Ebből kompetenciák megfogalmazása
- Kompetenciák alapján a toborzási források meghatározása
- Kompetenciákból a legfontosabb elvárások megfogalmazása (kb. az 5 legfontosabb kompetencia meghatározása)
- A keresett kulcskompetenciákkal rendelkező személyek, mint célcsoport azonosítása
- A célcsoporthoz vezető elérési út meghatározása
- Az elérési utak "bejárása”, feldolgozása (azaz maga a toborzás lefolytatása)
Láthatjuk, hogy a toborzás maga csak a 7. a sorban. Önmagában mindegyik lépés "megérne egy misét”, de koncentráljunk most arra, hogy hogyan tudjuk a jelöltszámot növelni.
"Új munkajog = konfliktus --> kríziskezelés másképp"
A legnagyobb hiba a rutinból elkövetett toborzás – azaz, hogy megkapjuk a kész profilt és már írjuk is a hirdetéseket. Természetesen nem arról van szó, hogy a hirdetések nem jók, és ne hirdessünk. (Mi magunk százával adunk fel on-line hirdetést egyetlen hónapban)
Azonban a keresett kulcskompetenciákkal rendelkező személyek, mint célcsoport azonosítása elengedhetetlen ahhoz, hogy végiggondoljuk: biztosan az on-line hirdetés lesz a leghatékonyabb módszer? (Gondoljuk csak végig: kik azok, akik ráérnek az on-line hirdetések között nézelődni, és minden szóba jövő pozíciót megpályáznak, akár még ezen is túltesznek?)
Hogyan érjük hát el a kulcskompetenciákkal rendelkező személyeket?A vállalatoknak olyan szakemberek kellenek, akik jól teljesítenek a jelenlegi munkahelyükön, alapvetően elégedettek, esetleg új kihívást keresnek, mindenesetre ritkán töltik fel a legfrissebb CV-jüket az álláskereső oldalakra és még ritkábban küldenek pályázatokat a meghirdetetett pozíciókra. Hozzájuk tehát más utak vezetnek. Főleg szakmai utak, szakmai közösségek, esetleg szakmai on-line felületek, még inkább ajánló személyek a szakmából jelenthetnek elérési utakat a legjobb szakemberekhez. De a megközelítés és elérési utak száma csaknem végtelen. Legkézenfekvőbb módja ezek kiderítésének, ha felmérjük a szakemberek tájékozódási módszereit és forrásait.
Ötleteljünk: több forrás több potenciális kompetens jelöltet jelent!
Tehát ne hagyjuk abba az ötletelést a forrásokkal kapcsolatban addig, amíg 10-15 különböző elérési utat nem találtunk. Higgyük el: ahányszor nekiülünk ötletelni, annyiszor fognak újabb és újabb források felbukkanni. És minél több oldalról, minél több csatornán szólítjuk meg a célközönséget, annál valószínűbb, hogy valahonnan majd beérkezik egy újabb önéletrajz. A titok a források sokrétűségében, számosságában rejlik.
Tokár Péter
ügyvezető igazgató
TESK Tanácsadó Kft