8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a Budapest Airport (BA) szerint ma, a sztrájk hatodik napján egész nap folyamatos közlekedés várható Ferihegyen, a déli órákra hatalmas tömeg gyűlt össze a 2B terminálon. A légitársaságok szerint a jelenlegi állapot tarthatatlan, ezért mielőbbi megegyezést sürgetnek a BA és a szakszervezetek között. A tárgyalásokon mindenesetre eddig nem sikerült közelebb jutni a megoldáshoz, a repülőteret üzemeltető cég keddtől nagyrészt görög "légiósokkal" próbálja pótolni a sztrájkoló utasbiztonsági ellenőröket. Hevesen tiltakozik a kialakult állapotok ellen a Wizz Air is, amelyet eddig összesen tízmillió forintos nagyságrendű kár ért a munkabeszüntetés miatt, mondta el az mfor.hu-nak Váradi József vezérigazgató.

A hétfő déli órákban szinte teljes egészében megtöltötték a járatokra váró utasok a ferihegyi repülőtér 2B terminálját, az utasbiztonsági ellenőrzésre várakozók sora átszelte az egész épületet. 

Nagy a tömeg, de nyugi van

Az mfor.hu helyszíni tudósítója szerint az utasok viszonylag nyugodtan viselik a tumultust, van, aki olvas, más kisgyerekét cumiztatja. A péntekihez hasonló hajbakapásoknak egyelőre nyomuk sincs, a biztonság kedvéért azért időnként feltűnik egy-egy fegyveres őr is. A tömeg délután egy órára némileg leapadt, de az átlagosnál még így is jóval nagyobb. 

A repülőtéren továbbra is csak a kettes terminál üzemel. A fapados légitársaságok jegykezelése a 2B-re helyeződött át, és itt csekkolhatnak be a nem schengeni övezetbe tartó járatok utasai is. A schengeni övezetbe tartó, nem fapados légitársaságok jegykezelése maradt a 2A terminálon, ahol jóval kevesebb utas tartózkodik, mint a 2B-n.

Hétfőn dél körül három utasbiztonsági csatorna működött, a BA szerint ezek előtt körülbelül negyven percet kell sorba állni. A reggeli csúcsforgalomban átlagosan 20-30 perces késésekkel indultak el a járatok. A BA arra számít, hogy ha késéssel is, de minden tervezett járat fel tud szállni hétfőn. Az érkező forgalomban semmilyen fennakadás sincs. 

A sztrájk immár hatodik napja tart, s a légitársaságok egyre gyakrabban és egyre hangosabban követelik az akció befejezését. "A most kialakult helyzet tovább nem tartható fenn. Egyetértünk a BA menedzsmentjének hatékonyságot célul kitűző átalakítási programjával, viszont egyúttal megegyezést is sürgetünk, mivel ez az állapot mindenkinek rossz" – mondta el az mfor.hu-nak Kázmér Natasa.

Fizetnek a hoppon maradt utasoknak

A Wizz Air kommunikációs igazgatója szerint a sztrájk öt napja alatt 72 járatból négyet voltak kénytelenek törölni. "Egy járattörlés milliós nagyságrendű kárt okoz nekünk, összességében pedig tízmillió forint körüli veszteség érte eddig cégünket" – tette hozzá lapunk kérdésére Váradi József vezérigazgató. A légitársaság ezt az összeget a BA-n szeretné bevasalni – ezen igényüket tárgyalóasztal mellett, a sztrájk befejezése után kívánják majd érvényesíteni.

A törlések nehéz helyzetbe hozzák a diszkont cég utasait is, akiket – Kázmér Natasa tájékoztatása szerint – kártalanítanak. "Pórul járt utasaink szállásköltségét 70 euróig álljuk, emellett bizonyos határig transzferköltségeiket is megtérítjük" – fűzte hozzá a kommunikációs igazgató. Az utasok a pénzhez utólag juthatnak hozzá, amennyiben kiadásaikat számla ellenében igazolják. A kommunikációs igazgató úgy véli, az utazók igenis tisztában vannak jogaikkal, és érvényesítik is azokat; a Wizz Airhez rendszeresen érkeznek igénylések kártérítésre.

A fapados légitársaságnál vasárnap szakadt el a cérna, miután a BA 12 órától 18 óráig felfüggesztette az eredetileg az 1-es terminálról induló, diszkont járatok jegykezelését. Emiatt az easyJet berlini, a Wizz Air pedig brüsszeli járatát törölte. Váradi József a döntést diszkriminatívnak tartja, és reméli, hogy ilyen a jövőben nem fog előfordulni.

Túl a tűréshatáron

A Wizz Air mellett hétfőn más légitársaságok is ismételten felemelték hangjukat a Ferihegyen uralkodó állapotok ellen. A BA belső problémái miatt olyan mértékű erkölcsi és anyagi kár éri a cégeket a sztrájk idején, ami már lassan túlmegy minden tűréshatáron - mondta Lichtenberger Tamás, a Magyarországon működő légitársaságok érdekképviseletének elnöke az MTI-nek.

Lichtenberger, aki egyben a Lufthansa budapesti állomásának vezetője is, hozzátette: a német légitársaság esetében már milliós károkról lehet beszélni. A Lufthansa ugyanis több esetben busszal szállította el Bécsbe utasait, hogy elérjék úti céljukat.

Az elnök szerint egyelőre kilátástalan a helyzet, mivel a munkáltató és a munkavállalók is nagyon merev álláspontot képviselnek, s egyik sem akar engedni. Úgy véli, a sztrájk legnagyobb kárvallottja a Malév, emellett más társaságokat is súlyosan érint, hiszen már mindegyiknek törölték járatát.

Váradi: jól jött a sztrájk a Malévnak

Más véleményen van Váradi József, aki szerint a munkabeszüntetés éppen jókor jött a Malévnak, mivel az – arra hivatkozva – nem indítja el a legveszteségesebb, legkisebb kihasználtsággal működő járatait. (A magyar légitársaság eddig már több mint félszáz járatát törölte a sztrájk ideje alatt - a szerk.) A Wizz Air – a Malévval ellentétben – nem jelent be előre törléseket, hanem az éppen aktuális helyzetből indul ki, és minden járatát megpróbálja elindítani, tette hozzá. Reményei szerint ma is minden Wizz-gép fel tud majd szállni.

A légitársaságok tiltakozásával összhangban a Magyar Szállodaszövetség is a mielőbbi megegyezést és a repülőtér normális üzemelésének gyors visszaállítását sürgeti. Az elhúzódó sztrájk miatt kevesebb lesz a vendég a budapesti szállodákban, kevesebben látogatják az éttermeket, kulturális eseményeket, kevesebben vásárolnak, s kevesebben veszik igénybe a taxikat, figyelmeztet a szövetség közleménye.

Nincs közeledés, jönnek a "légiósok"

Hétfőn délelőtt 11 óra után elvileg újra tárgyalóasztalhoz ültek volna a sztrájkoló szakszervezetek és a BA képviselői, de délig a tárgyalások nem kezdődtek meg. Megegyezés egyelőre nemigen várható.

A légitársaságok kritikájára reagálva a BA úgy határozott, hogy azonnali hatállyal az Európai Unió más országaiból hozott biztonsági ellenőröket vet be Ferihegyen. A cég ezáltal kívánja csökkenteni a repülőtér és a légitársaságok további kárait, és így próbál javítani az utasok rendkívül nehéz helyzetén. A döntés négy nappal a sztrájk megkezdése után, a közelgő karácsonyi ünnepek hatására született meg.

A BA szerint az uniós ellenőrök rendelkeznek minden szükséges EU-s és magyar jogosítvánnyal. Várhatóan december 16-án állnak munkába - feltéve, hogy a sztrájk folytatódik. A cég az ellenőröket határozott idejű munkaszerződéssel alkalmazza egészen addig, amíg azt a forgalmi helyzet megköveteli. Ezzel a lépéssel a BA minimalizálni kívánja a légitársaságokat, az utasokat és a magyar gazdaságot ért károkat, közölte Szollár Domokos, a vállalat szóvivője.

Miért sztrájkolnak?

A határozatlan idejű, általános sztrájkot a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ), valamint a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) hirdette meg múlt szerda reggel, miután kedden sem hoztak eredményt a munkáltatóval folytatott tárgyalások. Követeléseik között szerepel egyebek között, hogy a munkáltató kössön velük új kollektív szerződést, amelyet a munkáltató három évig nem mond fel, illetve, ha mégis így dönt, akkor is folyósítsa a szerződésben szereplő anyagi és egyéb juttatásokat a hátralévő időben.

Szeretnék elérni azt is, hogy a munkáltató függessze fel a folyamatban lévő kiszervezéseket és a következő három évben erre ne is kerüljön sor. Követelik, hogy a BA a havi átlag munkaidő-kereten felül végzett munkaidőt 120 százalékos mértékben fizesse ki 3 évre visszamenőleg, és azt is kérik, hogy a munkáltató 2009. január 1-jéig szerezze vissza a magyar államtól a BA Zrt. üdülőjét, és ott a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig folyamatosan biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét. Egyben 65 millió forint kártérítést is követelnek, amiért a munkavállalók az elmúlt három évben nem használhatták az üdülőt. Igényeik között szerepel, hogy a munkáltató 2010-ig ne bocsásson el munkavállalókat, mivel véleményük szerint a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.

Szollár Domokos korábban az MTI-nek azt mondta: a BA vállalta, hogy jövő hét közepére a szakszervezetnek átadja az új kollektív szerződés javasolt szövegtervezetét. A BA 2008. június 24-én kezdett tárgyalásokat a kollektív szerződés módosításáról, amelyben újraszabályozza a repülőtéri munkaszervezés egészét, beleértve a munkarendeket és a munkaidőkereteket. A reptér üzemeltetője szerint ugyanis a hatályban lévő kollektív szerződés nehézkessé, pazarlóvá teszi az üzemeltetést.

Az átalakítások célja a hosszú távú stabilitás megteremtése és a legtöbb munkahely megőrzése a rendkívül nehéz helyzetbe került légiközlekedés iparágban. Az átalakítási program felfüggesztése elfogadhatatlan a BA számára, fűzte hozzá a szóvivő.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!