A hétfő déli órákban szinte teljes egészében megtöltötték a járatokra váró utasok a ferihegyi repülőtér 2B terminálját, az utasbiztonsági ellenőrzésre várakozók sora átszelte az egész épületet.
Nagy a tömeg, de nyugi van
Az mfor.hu helyszíni tudósítója szerint az utasok viszonylag nyugodtan viselik a tumultust, van, aki olvas, más kisgyerekét cumiztatja. A péntekihez hasonló hajbakapásoknak egyelőre nyomuk sincs, a biztonság kedvéért azért időnként feltűnik egy-egy fegyveres őr is. A tömeg délután egy órára némileg leapadt, de az átlagosnál még így is jóval nagyobb.
A repülőtéren továbbra is csak a kettes terminál üzemel. A fapados légitársaságok jegykezelése a 2B-re helyeződött át, és itt csekkolhatnak be a nem schengeni övezetbe tartó járatok utasai is. A schengeni övezetbe tartó, nem fapados légitársaságok jegykezelése maradt a 2A terminálon, ahol jóval kevesebb utas tartózkodik, mint a 2B-n.
Hétfőn dél körül három utasbiztonsági csatorna működött, a BA szerint ezek előtt körülbelül negyven percet kell sorba állni. A reggeli csúcsforgalomban átlagosan 20-30 perces késésekkel indultak el a járatok. A BA arra számít, hogy ha késéssel is, de minden tervezett járat fel tud szállni hétfőn. Az érkező forgalomban semmilyen fennakadás sincs.
A sztrájk immár hatodik napja tart, s a légitársaságok egyre gyakrabban és egyre hangosabban követelik az akció befejezését. "A most kialakult helyzet tovább nem tartható fenn. Egyetértünk a BA menedzsmentjének hatékonyságot célul kitűző átalakítási programjával, viszont egyúttal megegyezést is sürgetünk, mivel ez az állapot mindenkinek rossz" – mondta el az mfor.hu-nak Kázmér Natasa.
Fizetnek a hoppon maradt utasoknak
A Wizz Air kommunikációs igazgatója szerint a sztrájk öt napja alatt 72 járatból négyet voltak kénytelenek törölni. "Egy járattörlés milliós nagyságrendű kárt okoz nekünk, összességében pedig tízmillió forint körüli veszteség érte eddig cégünket" – tette hozzá lapunk kérdésére Váradi József vezérigazgató. A légitársaság ezt az összeget a BA-n szeretné bevasalni – ezen igényüket tárgyalóasztal mellett, a sztrájk befejezése után kívánják majd érvényesíteni.
A törlések nehéz helyzetbe hozzák a diszkont cég utasait is, akiket – Kázmér Natasa tájékoztatása szerint – kártalanítanak. "Pórul járt utasaink szállásköltségét 70 euróig álljuk, emellett bizonyos határig transzferköltségeiket is megtérítjük" – fűzte hozzá a kommunikációs igazgató. Az utasok a pénzhez utólag juthatnak hozzá, amennyiben kiadásaikat számla ellenében igazolják. A kommunikációs igazgató úgy véli, az utazók igenis tisztában vannak jogaikkal, és érvényesítik is azokat; a Wizz Airhez rendszeresen érkeznek igénylések kártérítésre.
A fapados légitársaságnál vasárnap szakadt el a cérna, miután a BA 12 órától 18 óráig felfüggesztette az eredetileg az 1-es terminálról induló, diszkont járatok jegykezelését. Emiatt az easyJet berlini, a Wizz Air pedig brüsszeli járatát törölte. Váradi József a döntést diszkriminatívnak tartja, és reméli, hogy ilyen a jövőben nem fog előfordulni.
Túl a tűréshatáron
A Wizz Air mellett hétfőn más légitársaságok is ismételten felemelték hangjukat a Ferihegyen uralkodó állapotok ellen. A BA belső problémái miatt olyan mértékű erkölcsi és anyagi kár éri a cégeket a sztrájk idején, ami már lassan túlmegy minden tűréshatáron - mondta Lichtenberger Tamás, a Magyarországon működő légitársaságok érdekképviseletének elnöke az MTI-nek.
Lichtenberger, aki egyben a Lufthansa budapesti állomásának vezetője is, hozzátette: a német légitársaság esetében már milliós károkról lehet beszélni. A Lufthansa ugyanis több esetben busszal szállította el Bécsbe utasait, hogy elérjék úti céljukat.
Az elnök szerint egyelőre kilátástalan a helyzet, mivel a munkáltató és a munkavállalók is nagyon merev álláspontot képviselnek, s egyik sem akar engedni. Úgy véli, a sztrájk legnagyobb kárvallottja a Malév, emellett más társaságokat is súlyosan érint, hiszen már mindegyiknek törölték járatát.
Váradi: jól jött a sztrájk a Malévnak
Más véleményen van Váradi József, aki szerint a munkabeszüntetés éppen jókor jött a Malévnak, mivel az – arra hivatkozva – nem indítja el a legveszteségesebb, legkisebb kihasználtsággal működő járatait. (A magyar légitársaság eddig már több mint félszáz járatát törölte a sztrájk ideje alatt - a szerk.) A Wizz Air – a Malévval ellentétben – nem jelent be előre törléseket, hanem az éppen aktuális helyzetből indul ki, és minden járatát megpróbálja elindítani, tette hozzá. Reményei szerint ma is minden Wizz-gép fel tud majd szállni.
A légitársaságok tiltakozásával összhangban a Magyar Szállodaszövetség is a mielőbbi megegyezést és a repülőtér normális üzemelésének gyors visszaállítását sürgeti. Az elhúzódó sztrájk miatt kevesebb lesz a vendég a budapesti szállodákban, kevesebben látogatják az éttermeket, kulturális eseményeket, kevesebben vásárolnak, s kevesebben veszik igénybe a taxikat, figyelmeztet a szövetség közleménye.
Nincs közeledés, jönnek a "légiósok"
Hétfőn délelőtt 11 óra után elvileg újra tárgyalóasztalhoz ültek volna a sztrájkoló szakszervezetek és a BA képviselői, de délig a tárgyalások nem kezdődtek meg. Megegyezés egyelőre nemigen várható.
A légitársaságok kritikájára reagálva a BA úgy határozott, hogy azonnali hatállyal az Európai Unió más országaiból hozott biztonsági ellenőröket vet be Ferihegyen. A cég ezáltal kívánja csökkenteni a repülőtér és a légitársaságok további kárait, és így próbál javítani az utasok rendkívül nehéz helyzetén. A döntés négy nappal a sztrájk megkezdése után, a közelgő karácsonyi ünnepek hatására született meg.
A BA szerint az uniós ellenőrök rendelkeznek minden szükséges EU-s és magyar jogosítvánnyal. Várhatóan december 16-án állnak munkába - feltéve, hogy a sztrájk folytatódik. A cég az ellenőröket határozott idejű munkaszerződéssel alkalmazza egészen addig, amíg azt a forgalmi helyzet megköveteli. Ezzel a lépéssel a BA minimalizálni kívánja a légitársaságokat, az utasokat és a magyar gazdaságot ért károkat, közölte Szollár Domokos, a vállalat szóvivője.
Miért sztrájkolnak?
A határozatlan idejű, általános sztrájkot a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ), valamint a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) hirdette meg múlt szerda reggel, miután kedden sem hoztak eredményt a munkáltatóval folytatott tárgyalások. Követeléseik között szerepel egyebek között, hogy a munkáltató kössön velük új kollektív szerződést, amelyet a munkáltató három évig nem mond fel, illetve, ha mégis így dönt, akkor is folyósítsa a szerződésben szereplő anyagi és egyéb juttatásokat a hátralévő időben.
Szeretnék elérni azt is, hogy a munkáltató függessze fel a folyamatban lévő kiszervezéseket és a következő három évben erre ne is kerüljön sor. Követelik, hogy a BA a havi átlag munkaidő-kereten felül végzett munkaidőt 120 százalékos mértékben fizesse ki 3 évre visszamenőleg, és azt is kérik, hogy a munkáltató 2009. január 1-jéig szerezze vissza a magyar államtól a BA Zrt. üdülőjét, és ott a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig folyamatosan biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét. Egyben 65 millió forint kártérítést is követelnek, amiért a munkavállalók az elmúlt három évben nem használhatták az üdülőt. Igényeik között szerepel, hogy a munkáltató 2010-ig ne bocsásson el munkavállalókat, mivel véleményük szerint a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.
Szollár Domokos korábban az MTI-nek azt mondta: a BA vállalta, hogy jövő hét közepére a szakszervezetnek átadja az új kollektív szerződés javasolt szövegtervezetét. A BA 2008. június 24-én kezdett tárgyalásokat a kollektív szerződés módosításáról, amelyben újraszabályozza a repülőtéri munkaszervezés egészét, beleértve a munkarendeket és a munkaidőkereteket. A reptér üzemeltetője szerint ugyanis a hatályban lévő kollektív szerződés nehézkessé, pazarlóvá teszi az üzemeltetést.
Az átalakítások célja a hosszú távú stabilitás megteremtése és a legtöbb munkahely megőrzése a rendkívül nehéz helyzetbe került légiközlekedés iparágban. Az átalakítási program felfüggesztése elfogadhatatlan a BA számára, fűzte hozzá a szóvivő.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum