Noha az RTL-csoporthoz tartozó kábeltévék immár évek óta meghatározó szereplői a tévés piacnak, eddig a két nagy kereskedelmi tévé uralta a piacot. Annak ellenére, hogy az utóbbi években egye kisebb szeletet hasítottak ki a teljes közönségarányból. Szombaton azonban olyan történt, amire eddig nem nagyon volt példa. A főműsoridőben a tévé előtt ülők nagyon kis százaléka választotta ezeket az adókat. A 18-49-es korcsoportban az RTL Klubot a készülékek előtt ülőknek mindössze a 11,4 százaléka választotta. Még rosszabbul járt a TV2, amely 6,8 százalékos közönségaránnyal kellett, hogy beérje. Persze kiemelt események, mint a foci-vb vagy -eb, illetve az olimpia, esetleg az Eurovíziós Dalverseny miatt előfordult már, hogy a két nagy csatorna gyengébben teljesített, de ilyenkor mindig azt láthattuk, hogy a közszolgálati média nagyon megugrik. Most azonban ez sem történt meg, hiszen a Duna TV önmagához képest ugyan jól teljesített, de a 2,7 százalékos szombat esti közönségarány nem az a szint, ami indokolná a nagyok visszaesését.
A nézők tehát eltűntek, de nem a föld nyelte el őket, hanem a gombamód szaporodó kábeltévékre kapcsoltak. Így például (önmagához viszonyítva) kora este kiugróan erős nézettséget produkált az M4 Sport, köszönhetően a magyar örökrangadónak a Ferencváros - Újpest focimeccsnek. Az átlagos közönségarányánál jobban teljesített ebben az időszakban a F+ is, amely a készülékek előtt ülők 6,3 százalékát vitte el, de 6 százalékot ért el a Super TV2 is.
Ráadásul újabb kábelcsatornák készítenek olyan sajátgyártású műsorokat, amelyek potenciálisan tovább faraghatják a nagyok nézőtáborát. Az RTL-hez részben köthető Spike például a Győzike showhoz hasonló realytivel lép színre. Persze nem a salgótarjáni bulvárhőst reaktiválják, hanem az elmúlt időszakban egyre ismertebbé vált Pumped Gabót és partnerét szerepeltetik a műsorba, amely az igazán meglepő Pumpedék címet viseli. Az egykoron a Balaton Soundon a vicces tánca miatt netes mémmé vált Gabó két éve a TV2 Ezek megőrültek című műsorában tűnt fel a képernyőkön, hogy aztán végighaknizza a hazai piacot. Azóta ugyanis szerepelt a Viasat3-on (Észbontók), az RTL Klubon (Nyerő páros, Gyertek át …) és az RTL Spike-on (Playback Párbaj). A műsorba ráadásul feltűnnek majd más trash műsorokból ismert szereplők, így a legutóbbi Való Világ nyertese Soma, vagy az Éden Hotel twerkkirálynője Snezi.
Ha már Éden Hotel, akkor érdemes megjegyezni, hogy a Viasat3, ha feltámasztani nem is fogja a műsort, hiszen az anyacégük eladta a licenc jogait a TV2-nek, de egy feltehetőleg nagyon hasonló produkcióval előrukkolnak. Az Exek az édenben címmel készülő produkció az MTV Ex on The Beach formátumát vette meg. Ebben az Éden Hotelhez képest még egy csavar van, ugyanis azon túl, hogy egy egzotikus szigeten flörtölhetnek lányok és fiúk, az egymással összejövő párokat valamelyikük ex kedvese formájában kellemetlen meglepetés éri majd. Ez szinte biztosan komoly feszültségek, és vicces fordulatok forrása lesz majd.
Előzetesen azt mondanánk, hogy a fenti két műsor a kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek), de legalábbis a 20-as , korai 30-as éveiket taposó nézők körében igen népszerű lesz. Más kérdés, hogy az általunk megjósolt siker korántsem garancia, hiszen a TV2 február közepén indult új műsorai közül is több egyelőre inkább bukdácsol. Az talán kevésbé meglepő, hogy a Született feleségekre emlékeztető Született szobalányok című sorozat a 9. héten nem tarolt, az már inkább, hogy még a csatorna átlagos közönségarányától is elmaradt. Az viszont meglepőnek tűnik, hogy az általunk előzetesen erősnek vélt Egymás szemében című produkció, amelyet Jakupcsek Gabriella vezet nem lett átütő siker. A múlt héten például a csatorna átlagos közönségarányát tudta csak hozni. Ennél jóval sikeresebb Ördög Nóra műsora, a Vigyázat gyerekkel vagyok, amely a múlt héten a TV2 legnézettebb adása volt. Az egész piacot tekintve a legtöbben A mi kis falunk című sorozat csütörtöki részét látták.
Összefoglalva az 7. héten főműsoridőben (19-23 óra között) a 18-49-es korcsoportban az RTL Klub (16,7% SHR) némileg visszaesett, más kérdés, hogy a TV2 (9,5% SHR) is hetek óta egy helyben topog. A két RTL-es kábelcsatorna közül a F+ 5,5 százalékos közönségarány ért el, ám a Cool 4 százalékos szintje azt jelzi, hogy tőlük is visznek el nézőket a kisebb csatornák. A Viasat3 (2,8% SHR) is beragadt a 3 százalék körüli szintre, míg a Duna TV (1,7% SHR) számára a 2 százalék is távoli volt.
mfor.hu