A tavalyi, euróban mérve 1,1 százalékos árbevétel-növekedés után stagnálást vár az idei évtől a Richter, mondta el keddi sajtótájékoztatóján Bogsch Erik vezérigazgató. Mindez azt jelenti, hogy a 2008-as 941,6 és a 2009-es 952,4 millió euró után valószínűleg idén sem éri el a vállalat az egymilliárd eurós álomhatárt.
Tavaly tetőzött a profitsharing
Ami az egyes piacokat illeti, 2010-re csökkenést csupán az amerikai piacon prognosztizált a vezérigazgató. Itt tavaly kiugró, dollárban számítva 41 százalékos növekedést ért el a cég, ami - a sürgősségi fogamzásgátló nagyarányú forgalombővülése mellett - a Teva-Barr-ral kötött profitmegosztási megállapodásból befolyó bevételeknek volt köszönhető. A profitsharing azonban a tavalyi tetőzés után idén jelentősen csökken, ami komoly mértékben, mintegy 25 százalékkal veti majd vissza az amerikai piacon elérhető árbevételt, magyarázta Bogsch Erik.
A Richter-vezér emellett Magyarországon, Romániában és a FÁK-országokban 0-5, az EU9-ben és Oroszországban öt, Lengyelországban és Ukrajnában tíz százalékos növekedést, a többi piacon pedig stagnálást vár idén árbevétel tekintetében.
Csökkenhet a nyereség
Az üzemi eredmény viszont idén valószínűleg alacsonyabb lesz a tavalyinál, jegyezte meg a vezérigazgató. Az mfor.hu azon kérdésére, hogy ez milyen tényezőkre vezethető vissza, annyit válaszolt: erről még korai beszélni. Utalt azonban arra, hogy az USA-piacon jelentősen csökken az árbevétel, miközben a költségek szinten maradnak, s bár a gyógyszeripari cégek viszonylag jól állják a válság ütéseit, azért a negatív hatások alól ők sem tudják kivonni magukat.
Az idei tervekkel kapcsolatban kifejtette: szeretnék erősíteni termékportfóliójukat, emellett kooperációs partnert keresnek az RGH-188 elnevezésű molekula fejlesztésének következő klinikai fázisához, illetve biotechnológiai fejlesztésekhez Nyugat-Európában vagy akár az Egyesült Államokban.
Megelőzte az USA a magyar piacot
Ami az elmúlt év kedden ismertetett fő számait illeti, a Richter Gedeon Nyrt. konszolidált, adózott nyeresége 51 milliárd forintot tett ki, ez 22,8 százalékos növekedést jelent 2008-hoz képest. Euróban kifejezve az adózott eredmény 181,8 millió euró volt, ami 9,8 százalékos plusz az előző évhez képest.
Bogsch Erik elmondta, hogy a "kiugróan jó eredmény" elsősorban az orosz piacon elért 11 és az USA-ban bekövetkezett 41 százalékos árbevétel-növekedésnek, illetve az amerikai Forest gyógyszergyárral kötött együttműködésből befolyó, úgynevezett "mérföldkő bevételek"-nek köszönhető.
Árbevétel tekintetében a cég legnagyobb piacának 23 százalékos részesedéssel továbbra is Oroszország számít. Ezt követi az USA, amely tavaly - három százalékos növekedést produkálva - már 13 százalékát adta az összes forgalomnak. Az amerikai piac ezzel a magyart előzte meg, amelynek részesedése 13-ról 12-re csökkent az elmúlt évben.
Wéber Balázs