Leáldozóban a harminc másodperces tévéreklámok kora. Néhányan már a dinoszauruszokhoz és a mammutokhoz hasonlóan a marketingeszköz kihalásról beszélnek, mások csak megkongatják a vészharangot. A legutóbbi kutatások szerint a nagy hirdetők mintegy 78 százaléka már kevésbé tartja hatékonynak a hagyományos reklámokat, mint két évvel ezelőtt. Ez az adat pedig igen érzékenyen érinti azokat a nagy tévétársaságokat, melyek pont a következő néhány hétben döntenek idei és jövő évi reklámtarifáikról, írja a cnn.
Az idei év mérföldkő lehet a reklámozók és a televíziós reklámfelületet biztosítók életében egyaránt, mivel a szakértők szerint most dől el, mennyire harapnak rá a nagy hirdetők a technológia kínálta új lehetőségekre. "A szakma fel van készülve a változásokra, reagálni kell a piac diktálta kihívásokra" - fogalmazott az egyik médiavásárló vállalat vezetője. Véleményét azonban sokan vitatják, mivel a legnagyobb számban még mindig a hagyományos televízió csatornákon keresztül érhetők el a fogyasztók.
Ez az érv pedig elgondolkodtatja az iparág képviselőit: valóban az olyan szolgáltatások lesznek-e a befutók, mint a podcast, a video on demand vagy a szatellit rádió? A szkeptikusok a digitális televíziózás adataival szoktak előhozakodni, amely mindössze 10 millió amerikai háztartásban van jelen. Ugyanakkor már számos jel mutat arra, hogy leáldozóban a hagyományos tévéreklámok kora: a tavalyi reklámköltés csökkent, miközben az interneten, a spanyol nyelvű adókon illetve a kábelcsatornákon növekedést tapasztaltak. A reklámozásra szánt összeg tehát a szakértők szerint egyáltalában nem csökken, mindössze a lehetőségek tárháza szélesebb.
Az idei és jövő évi tarifákat jelentősen befolyásolja az is, hogy a két új televíziós csatorna, a CW és a MyNetwork TV, milyen eszközökkel célozza meg a legfontosabbnak számító 18-34 éves korosztályt. Az utóbbi csatornán szeptemberben két új szappanopera is elindul, melyek a spanyol adókon már nagy sikerrel futottak.
A négy legnagyobb társaságnak számító ABC, CBS, Fox és NBC négyeséből az első három között folyamatos harc folyik a legnézettebb státusz elnyeréséért, s ez valószínűleg a jövőben is így alakul. A legjobb alkupozícióban az ABC lesz, s a szakértők szerint ő tudja legjobban emelni tavalyi tarifáit is. 2005 tavaszán a cég mintegy 2,1 milliárd dollárt hasított a reklámtortából. A stabilitást kedvelő hirdetőknek lehet érdekes a CBS, amely új programok helyett 14 régebben sikeresen futó műsorral jelentkezik majd a következő szezonban. A Fox a jövőben is az "American Idol" zenés tehetségkutató programja révén próbál minél több hirdetőt maga köré csábítani, míg az NBC valószínűleg idén is számos nehézséggel kell, hogy szembe nézzen. A társaság a téli olimpiai közvetítésekkel ugyan februárban javított valamennyit nézettségi statisztikáin, a tavalyi visszaesés azonban nem tudni, mekkora tarifára lesz elegendő.
Menedzsment Fórum