A Budapesten tesztelt szerelvény ezer kilométert fut majd a BKV Fehér úti tesztpályáján a forgalomba helyezést megelőzően, derül ki az mfor.hu-hoz eljuttatott közleményből.
A sikeres teszteket követően a szerelvény megkapja a végleges típusengedélyt, amely birtokában az első Metropolis 2009 negyedik negyedévében állhat forgalomba - a BKV és az Alstom szakemberei szerint. Ezt követően eleinte havonta egy-egy, majd pedig kettő-kettő új szerelvényt vetnek majd be, és így fokozatosan lecserélik a teljes jelenlegi flottát.
Ismét csúsztak egy kicsit
Február elején Kocsis István, a BKV vezérigazgatója még azt nyilatkozta, hogy a budapestiek már nyáron utazhatnak az új metrókocsikkal – azonban a jelek szerint ismét csúszik az időpont. Amúgy nem először, hiszen a metrókocsik leszállítására is késéssel került sor. Emiatt a főváros korábban kötbérigénnyel lépett fel az Alstommal szemben, a francia cég pedig hasonló lépést jelentett be a négyes metró építésének késése miatt.
Ami a most kezdődő teszteket illeti, azok során a metrókocsik azon funkcióit vizsgálják, amelyek az utasok utazási élményét és biztonságát a legnagyobb mértékben befolyásolják. Előbbi tulajdonságok közül elsősorban azt tesztelik, megfelel-e a szerelvény utazási komfortja az előírt kritériumoknak, a különböző korú utasok fizikai adottságainak a gyermekektől az idősekig, valamint egyaránt kényelmes-e az álló és az ülő utasok számára. A szakemberek azt is felmérik, egyenletes-e a metrószerelvény gyorsulása és lassulása, valamint problémamentesen megy-e az átállás az elektrodinamikus fékről a légfékre.
A régi szerelvényekkel ellentétben a Metropolisok kocsinként két légkondicionáló és szellőztető egységgel vannak felszerelve, melyeknek köszönhetően az utasok állandó mennyiségű és hőmérsékletű levegőáramlást kapnak még akkor is, ha a szerelvény megáll vagy várakozik. A tesztek alkalmával ezeket a berendezéseket is próbára teszik, hogy leellenőrizzék, megfelel-e az előírásoknak a levegő-befúvás mennyisége.
Nem fog odacsípni az ajtó
Az ígéretek szerint az új szerelvényeken biztonságosabb lesz az utazás, mivel az ajtók úgynevezett "idegen tárgy érzékelő" funkcióval is rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy az ajtók lelassulnak, a záródásuk megáll, ha pedig szükséges visszanyílnak, ha egy utas vagy például egy táska kerül közéjük.
A szerelvények utasterében modern utastájékoztató- és zártláncú videó megfigyelő rendszert szerelnek majd fel. A tesztek során a szakemberek ellenőrzik, megfelelő-e az automata tájékoztató rendszer működése, és megfelelő pozícióban vannak-e a szerelvény külső kamerái állítva ahhoz, hogy a vezető a belső kijelzőn a peron egészét és a szerelvény mellett tartózkodó utasokat is láthassa.
A Budapesten zajló dinamikus teszttel párhuzamosan az Alstom Transport franciaországi, valenciennes-i tesztpályáján, egy másik metrószerelvényen a tartóssági tesztek zajlanak. Utóbbiak során a jármű összesen 14 ezer kilométer fut majd.
37 jármű 215 millió euróért
Mint ismert, az Alstom Transport és a BKV 2006. május 30-án írta alá a kettes és az újonnan épülő négyes metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést. A kettes vonalra a francia cég 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő négyes vonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 215 millió euró értékben. A 170 metrókocsi naponta egymillió utast tud majd szállítani a két metróvonalon.
Az M2-re szánt kézivezérlésű jármű 100 méter hosszú, teljes hosszában végigjárható lesz. 1023 utast tud majd szállítani, közülük 209-en utazhatnak üléseken. A négyes metrón 80 méter hosszú, teljes mértékben automata vezérlésű szerelvények futnak majd. Az automata irányítórendszerrel a Siemens szereli majd fel a kocsikat. Azokat 2010 végéig szállítja le az Alstom, próbaüzemük pedig - a legutóbbi információk szerint - 2011 elejére várható.
W.B.
Menedzsment Fórum