Az amerikai General Motors (GM), a kanadai Magna International autóalkatrész-gyártó és az orosz Szberbank aláírja az autógyártó értékesítéséről szóló szerződést, annak ellenére, hogy a cég spanyol üzemének dolgozóit képviselő szakszervezetekkel, az érintett helyhatóságokkal, illetve a spanyol kormánnyal még nem sikerült megegyezni a zaragozai Opel-gyár jövőjéről. A társaság 55 százaléka az új tulajdonoshoz - fele-fele részben a kanadai, illetve orosz vevőhöz -, 10 százaléka a bérkövetelések visszafogásáért cserébe a munkavállalókhoz kerül, 35 százalék pedig a GM-é marad. Az adásvételhez szükség van az európai versenyhatóságok engedélyére, az unió jelezte, hogy nem támogat az uniós versenyjogot sértő - például a munkahelyek megtartását országhoz kötő - szerződést.
A Magna a hét elején megegyezett az Opelek jobbkormányos változatát, a Vauxhallokat gyártó brit üzemek szakszervezeteivel. Nagy-Britanniában így nem lesznek kötelező elbocsátások, az Ellesmere Portban lévő üzemben - megtartva 600 munkahelyet - 2011-ig évi 147,5 ezerre növelik a termelést és az Astra 2016-ban bemutatkozó következő generációjának helyi változatát is gyártani fogják. Ugyanakkor a brit dolgozók bérét két évre befagyasztják.
Spanyolországban folyamatban vannak a tárgyalások, a központi és a helyi kormány képviselőitől származó információ szerint eddig a Magna arra vállalt írásos garanciát, hogy "közép- és hosszú távon" folytatódik a termelés a spanyol Opel-üzemben. Ez nem nyugtatta meg a spanyolokat, akik úgy vélik, hogy ha az új tulajdonos nem vállal kötelezettséget a 2013-ig végrehajtandó fejlesztésekre, akkor később arra hivatkozva léphet vissza az öt-tíz évre vonatkozó ígéretétől, hogy gyenge alapokra építve nem lehet továbbfejleszteni a termelést. A spanyol fél belemenne abba, hogy a zaragozai kapacitás évi 500 ezerről 400 ezer autóra csökkenjen, miközben a Magna 320 ezret tervez, írja a Napi.