A vállalatok közötti versenyben egyre jelentősebb szerepe van az információtechnológiai eszközöknek. "Az információ érték" - ennek a közhelyszerű megállapításnak még csak most kezdjük megérteni a gyakorlati jelentőségét. A globalizálódó versenyben már a jelen, de főleg a jövő a korszerű csapatmunkát képviselő és megvalósító vállalatoké. Akarva, akaratlanul az információs társadalom, pontosabban az információs technológiai forradalom kialakulásának szemtanúi vagyunk.
A vállalatok tudják, vagy sokszor inkább érzik az informatikai beruházások szükségességét. Ahol nem tekintik az információtechnológiai eszközöket stratégiai jelentőségűnek, ott a gyorsan elektronizálódó piaci környezet kényszeríti ki a korszerű erőforrások bővítését. Az informatikai tanácsadók szerint behozhatatlan előnyt jelent az új technológiák alkalmazása. Ez igaz, de az is, hogy általában nem lehet a piaci környezet (szállítók, vevők) egyidejű fejlődése nélkül előre szaladni. Meghatározott piaci szegmensre, konkrét régióra, és főleg adott időpontra vonatkozóan már nehezebb megmondani, mikor kell az új technológiát megvalósítani.
A piac újrafelosztása megkezdődött, az elektronikus piactereken már a legtöbb árucsoport és szolgáltatás megjelent. Az információtechnológiai és a kapcsolódó iparágak nagyjából elfoglalták piaci pozíciójukat a nagy paradigmaváltáshoz. A marketing most két fő feladatra összpontosít. Egyrészről a fogyasztók széles tömegét kell elfogadható áru internetes eszközzel felszerelni, másrészről a vállalatok közötti kereskedelmi kapcsolatok (business-to-business - B2B) elektronizálását kell megvalósítani. Ezek a szükségszerű előkészületei a világ eddig legnagyobb és leggyorsabb kereskedelmi átstrukturálódásához. A végcél a kiskereskedelmi fogyasztók átszoktatása az internetes eszközökre. A ma még a legjobb esetben is csak egy számjegyű százalékértékekkel dicsekvő statisztikák exponenciális fejlődést mutatnak. Jó lesz odafigyelni!
Az eszközök rendelkezésre állnak, az infrastruktúra gőzerővel épül. Azért vannak a folyamatokat lassító tényezők is. A vállalatok lassabban reagáltak a kihívásra, mint ahogy azt a piackutatók korábban feltételezték. Ez talán részben azzal is magyarázható, hogy sehol a világon nincs elég informatikai szakember.
Az információtechnológia vállalati szerepének változása alig észrevehető. A korábbi számítástechnikai és szervezési osztályokat mára átkeresztelték információtechnológiai igazgatóságoknak, de a tevékenység jellege nem sokat változott. A vállalati informatikai szakterületekkel szembeni elvárások hangsúlya, tisztelet a kivételnek, még mindig a szolgáltató informatikai szerepen van.
Az információtechnológia fejlődése nemcsak az iparnak vagy a kereskedelemnek a hajtómotorja. Az új társadalmi berendezkedést egyre sűrűbben illetik a szociológusok és politológusok számára is alig elképzelhető információs társadalom kifejezéssel. De ettől még messze vagyunk. Maradjunk a mánál, és beszéljünk még az informatika vállalati szerepéről. A szolgáltató jelleg mellett van egy a mai fejlődési trendnek megfelelő információtechnológiai stratégiai szerep, amely sajnos elsikkad.
Az informatika nem több, és nem kevesebb, mint egy a sok vállalati szakterület között. Van azonban egy helyzeti előnye, amivel nem szabad visszaélni, viszont nem élni vele komoly elmaradt hasznot jelent a vállalatnak. Ma már a vállalat szinte minden tevékenysége számítógéppel támogatott. A folyamatokat az informatikus munkatársak szintetizálják a szakterületek számítástechnikai alkalmazásaival, vagy mondhatjuk azt, ők integrálják azokat a vállalati munkafolyamatok elektronikus rendszerébe. Ennek a szervezői munkának a során az informatikai csapat (nem külön-külön az egyes számítástechnikai munkatársak) minden kapcsolódó szakterület tevékenységéből felszed egy csipetnyi ismeretet. A papok, orvosok és ügyvédek mellett az informatikusok is sok bizalmas információ birtokába jutnak.
A vállalkozások (kivéve természetesen az erre szakosodott cégeket) nem az informatikából élnek. Sőt, az informatika első látásra látszólag jelentős költségeket jelent a vállalatnak. A szakembereket csak az átlagosnál jobb bérekkel lehet megtartani, drága a minőségi hardver és szoftver stb. Az informatika másik oldalról felügyeli az üzleti folyamatokat, példaszerűen eszközöket biztosít az olcsóbb anyagbeszerzéshez, az optimálisabb készletekhez, a pontosabb számviteli nyilvántartásokhoz, a korszerűbb értékesítéshez stb. Ezeknek a szolgáltató funkcióknak a technológia mai fejlettségi szintjén tulajdonképpen már minimális üzemeltetési problémákkal kellene működniük. Az igazi feladat, a nagy kihívás az, hogy a vállalati menedzsment üzleti stratégiájához illeszkedve, valamint az iparág, még pontosabban a versenytársak informatikai kultúrájához és a szakma fejlődési trendjeihez igazodó informatikai stratégiai is része legyen a felső szintű vállalati tervezésnek.
Az információtechnológia, mint interdiszciplináris tudomány sok egyéb, a vállalatvezetés eszközrendszerét jelentő ismeretet beolvasztott. Többek között a szervezéstudományt is, mely az utóbbi időben a vállalaton belül meglehetősen ellaposodott. Akár akarja az informatika, akár nem, a folyamatok szervezési feladatait nekik kell elvégezni. Ha ők nem dokumentálják az üzleti folyamatokat, általában nem formálja senki, és ez illogikus tevékenységekhez vezethet. Egyébként nincs is más szakterület, amely tevékenységén és feladatkörén keresztül megfelelő ismeretekkel rendelkezne ehhez a feladathoz, az informatika pedig általában egyéb szolgáltatási tevékenységek miatt fellépő kapacitásgondokra hivatkozva nem látja el ezt az igen fontos feladatát.
Egyre több olyan korszerű informatikai technológia létezik, amelyek segíthetnék a vállalatot piaci céljai elérésében. Az ezekkel a technikákkal kapcsolatos ismeretek, tapasztalatok az informatikán halmozódnak fel. Az informatika csak akkor tudja ezeket az ismereteket a vállalati célokhoz igazítva, előterjeszteni, ha elismerik és bátorítják stratégiai partneri szerepét.
Az informatikai szakembereket helyzeti előnyük azonban nem jogosítja fel, hogy automatikusan stratégiai partnernak tekintsék őket. Sőt ezt a szerepet követelni sem érdemes. Ezért a szerepért meg kell dolgozni. Tehát, hogy szolgáltató vagy inkább stratégiai szerepe van az információtechnológiának a vállalatnál, az attól függ, hogy az informatikai csapat milyen helyet harcol ki magának a vállalati hierarchiában. A szakmai megbecsüléshez pedig csak egyetlen út vezet. Hosszú, kitartó és fárasztó munka. Sok sikert hozzá.
Információtechnológia és vállalati stratégia