Az informatikai osztályon belül persze nemcsak funkcionálisan, hanem vertikálisan is kialakulhat a hierarchia. Ezzel együtt a hatáskörök és a fizetések nemcsak függőlegesen változnak – azaz aki a magasabb szinten van, az keres többet –, hanem minden csapatnak megvannak a kulcsszereplői, egy-egy terület „gurui”. Őket nem a kommunikációs készségeik miatt alkalmazzák a cégek, hanem egy-egy területet átfogó mélyreható tudásuk miatt. Ezek a profik jobban keresnek, mint az informatikai osztály dolgozói, akik számára ez nehezen feldolgozható helyzetet teremthet.
Az informatika bérköltségaránya magas, mert az általános és IT-recesszió ellenére az informatikusok a legjobban fizetettek körébe tartoznak. A fejlettebb országokban az IT-költségvetés felét teszi ki. A vállalat csökkentheti a bérköltségeket, ha bizonyos tevékenységeket külső szolgáltatókkal old meg. Persze egy outsourcing konstrukció bevezetésével sok informatikus kerül cégen kívülre. A költségek úgy is csökkenthetők, hogy az info-team egy részét áthelyezik, s nem szűnik meg a munkahelye. A munkastílus megváltozásával pedig nő a hatékonyság, ami más vállalati hatékonyságmutatókat is kedvezően befolyásol.
Szécsi Gábor
Informatikusok a cégnél
Az informatikus szerepe sokszor kiváltságos a cégnél. De nem mindig. Van, hogy vezető beosztásban is elsősorban technikai témák kötik le az idejét. Rengeteg tényezőn múlik, hogy milyen a viszonya az üzleti területekhez: partneri, támogató vagy alárendelt. Ha az arány eltolódik a menedzseri feladatokat ellátása felé, már fejlődő informatikaivezető-kultúráról beszélhetünk.