3p

Továbbra is a postai utalások uralják a lakossági piacot, a banki befizetések 43 százalékával.

A banki fizetési forgalom 43 százalékát még mindig a postai befizetésekkel bonyolítja a lakosság, s igen jelentős versenyelőnyre tehetnek szert azok a bankok, amelyek képesek lesznek betörni erre a területre - jelentette ki Prágay István, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzforgalmi, Emissziószabályozási és -szervezési főosztályvezetője az Institut for International Research (IIR) kártyaüzletágról szóló konferenciáján.

Az elmúlt évben a lakosság fizetési kötelezettségeinek 21 százalékát banki átutalással, 11 százalékát csoportos beszedési megbízással, 43 százalékát postai befizetéssel s mindössze 25 százalékát bonyolította bankkártyák használatával. Magyarországon jelenleg mintegy 6 millió darab kártya van forgalomban, az egy lakosra jutó, 0,6 darab kártya messze elmarad a fejlett országokban általános két kártya per főtől. A térségben Szlovákiában és Csehországban a magyarországihoz hasonló a helyzet, de Szlovénia és Horvátország sokkal jobb helyzetben van. A régióban Szlovéniában a lakosság 99, Ausztriában 97, Horvátországban pedig 83 százaléka rendelkezik banki kapcsolattal, Magyarországon ez az arány 66 százalék. Elmaradás mutatkozik a készpénzkiadó automaták, az ATM-ek számának alakulásában is: az EU-ban 1 millió lakosra átlagosan 500 darab készpénzkiadó automata jut, a kelet-közép-európai régióban ennek kevesebb, mint fele, 232 darab.

A magyarországi bankok számára a lakossági piaci térnyerés egyik kiemelkedő lehetősége a hitelkártyapiac - jelentette ki Vitályos Áron, a CIB Bank termékmenedzsere. A bankok felismerték, hogy a hitelkártya-kibocsátás kiemelkedő profittartalmú: jelenleg 12 bank bocsát ki valódi hitelkártyát és az utóbbi egy-két év tendenciája, hogy a creditkártya-kibocsátás növekedése erőteljesebb, mint a betéti kártyáké. A CIB Bank szakembere igen sikeresnek ítéli meg azokat az úgynevezett co-branded kártyatípusokat, amelyeket valamely kereskedelmi céggel közösen bocsátanak ki. A kereskedő cégek is hajlanak erre, mivel a statisztikák azt mutatják, hogy a lakosság vásárlásra leginkább hipermarketekben, szupermarketekben, valamint benzinkutaknál használja kártyáját.

A kártyakibocsátó cégek abban érdekeltek, hogy az ügyfelek a hitelkártyájukkal minél nagyobb összegben vásároljanak, nem pedig abban, hogy minél többször használják a kártyát - mondta Lendvai János, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója. A Magyar Cetelem több, mint 300 ezer darab Aura hitelkártyát bocsátott ki, ebből 150 ezret 2003-ban. A Magyar Cetelem Bank akkor ajánlja fel a hitelkártyát, ha az ügyfél már legalább 4-5 hónapig megbízhatóan törlesztette a banktól felvett áruhitelét - mondta Lendvai -, így a hitelkártya kockázata számukra sokkal alacsonyabb, mintha ismeretlen ügyfelek lennének. A Magyar Cetelem ügyfelei körében is megfigyelhető az a tendencia, hogy a az ügyfelek többsége - 80 százaléka - készpénzfelvételre használja a hitelkártyát s csak 20 százalékuk vásárol vele. (MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!