A járműveket manuálisan tartottuk nyilván, és ezekre a kartonokra írtuk fel az egyedi karbantartási feladatokat és a rendszeres ellenőrző munkákat. Most az SAP adatbázisból az is kiderül, hogy milyen alkatrészekre van szükség egy munka elvégzéséhez, és a rendszer arra is képes, hogy a szükséges alkatrészeket lekérje a raktárból, és elindítsa a kivitelezést. Így az egész folyamat nemcsak felgyorsul, hanem sokkal biztonságosabb is, hiszen nem az emberi odafigyelésre hagyatkozunk.
Ahogyan ez az utóbbi állítás is sejteti, az átszervezés jelentős létszámcsökkentéssel járt. A reorganizáció előtt a BKV Rt.-nél 24 ezren dolgoztak, mára 12 ezer 400 fő maradt. Az átstrukturálás az informatikai főosztályt is érintette: az eredeti 45 főből 35 munkatárs átkerült a külső üzemeltetőhöz, az anyavállalatnál maradtak feladata pedig az ellenőrzés és a folyamatok összehangolása.
Az informatikai rendszer is élő rendszer, különböző területeken felmerülő bővítési, fejlesztési igényekkel. Ezeket nekünk kell koordinálni. A körültekintés nélkül végrehajtott változás ugyanis súlyos károkat okozhat egy jól integrált rendszerben hangsúlyozza Kiss József.
Az átalakítás új infrastruktúra kiépítését is maga után vonta. Míg korábban a központi számítógépek sem voltak hálózatba kapcsolva, a mai vállalatirányítási rendszer az összes, több mint 100 Budapesten lévő és a főváros környékére is kiterjedő telephelyet összeköti. Ehhez persze komoly központi szerverparkot is létre kellett hozni, nagy és közepes teljesítményű gépekkel felszerelve.
A kérdésre, hogy a BKV Rt. mögötti információs technológiai háttér érzékelhető-e az utasok számára, azt a választ kaptuk: a leglátványosabban ez abban mutatkozik meg, hogy a BKV a folyamatosan felmerülő nehézségek ellenére megszakítás nélkül működik, és a járatok menetrendszerűen közlekednek.
Integrált vállalatirányítási rendszer a gyakorlatban
Az informatikai fejlesztések átláthatóbbá teszik a cégek működését, felgyorsítják a hagyományos folyamatokat, és valós, percrekész adatokat szolgáltatnak a cég állapotáról, tevékenységének minden területéről. Ez az elmélet. És a gyakorlat? Az alábbiakban a BKV Rt. példáját mutatjuk be!