Az ajánlattételi tájékoztatót hét befektető-jelölt vásárolta meg, közülük összesen négyen éltek a lehetőséggel: az AirBridge Magyarország Zrt., amely Borisz Abramovics, az orosz KrasAir résztulajdonosának érdekeltsége; a LAL investiciju valdymas nevű litván befektetői csoport; a magyar-ír befektetői társaságot képviselő Ofer Hava magánszemély; illetve a Malév részben aktív pilótáinak cége, a Sky Alliance Zrt., áll a szervezet közleményében.
Abramovicsék ismét pályáznakMint ismert, a Malév tavalyi - végül eredménytelenül zárult - privatizációs tenderén az AirBridge tette a legjobb ajánlatot, amely 49 százalékban az ismert orosz üzletember, Borisz Abramovics, 51 százalékban pedig két magyar partnere tulajdonában áll. Abramovics a Krasair légitársaság vezére és fő magánrészvényese, amely az AiRUnion orosz légiszövetség magvát alkotja.
A második pályázót, az ír-magyar befektetői csoportot Ofer Hava üzletember vezeti, szakmai igazgatója pedig Tom Mulcahy, aki korábban az Aer Lingus ír légitársaság vezetője és az Allied Irish Bank vezérigazgatója volt. A harmadik ajánlattevő, a litván csoport az ottani LAL nemzeti légitársaság tulajdonosa, adja hírül az MTI.
Az ÁPV Zrt. a beérkezett ajánlatokat érvényességi, üzleti, szakmai, foglalkoztatási és biztonsági szempontból vizsgálja meg, különös alapossággal elvégezve a szükséges kockázati elemzéseket. Ezt követően kezdődnek meg a konkrét tárgyalások a versenyben maradt befektetőjelöltekkel, teszi hozzá a közlemény. Korábbi hírek szerint a szervezet még az idén le akarja zárni a privatizációt.
Kötelező tőkeemelésMint ismert, az ÁPV Zrt. szeptember 7-én hirdetett nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százalékos részvénycsomagjára. Eszerint a vételár 90 százalékát készpénzben, 10 százalékát kárpótlási jegyben lehet megfizetni. Az ajánlattevőnek a vételáron felül kötelezettséget kell vállalnia a tőkeemelésre, amit egy vagy több részletben, készpénzben, valamint készpénzben és apporttal is teljesíthet.
Az ajánlatban a pályázónak be kell mutatnia a Malév állami garanciával fedezett hiteleinek kezelésére vonatkozó javaslatait. Emellett ajánlatot kell tennie arra is, miként és mennyi időre kívánja megtartani a nemzeti légitársaság státuszt, és mi az elképzelése a Malév nemzetközi légiszövetségi csatlakozásával kapcsolatban.
Az ÁPV egyúttal biztosítékokkal alátámasztott szerződéses kötelezettséget kötött ki a munkavállalók foglalkoztatására és munkakörülményeikre vonatkozóan. Ez azért is fontos, mert munkavállalói részvényszerzésre nincs lehetőség.
Az ÁPV véleménye szerint a társaság eredményes működése leginkább egy tőkeerős szakmai tulajdonos megjelenésétől remélhető, amely jelentős nagyságú tőkeemeléssel és rugalmas magántulajdonosi szemlélet érvényesítésével az éles versenyben is ki tudja használni a légi iparágban rejlő lehetőségeket.
A szervezet egyúttal közölte: a tárgyalások részeredményeiről az igazgatóság döntéséig - a verseny tisztasága és a magyar állam üzleti érdekeinek védelme érdekében - nem ad további tájékoztatást.
Menedzsment Fórum