5p

Míg az elmúlt években visszaszorulóban voltak azok a hirdetések, melyekben a konkurensekkel való összehasonlítás után a cégek magukat hozták ki a piaci verseny győztesének, addig a mostani gazdasági válság hatására a tengerentúlon újra mindennaposak lettek az ilyen reklámok. Magyarországon az utóbbi időben elsősorban az áruházláncok hasonlítgatják áraikat a versenytársakéhoz.

Egymásnak esnek a cégek (Mfor-montázs)

Az Egyesült Államokban is feltűnést keltett az év elején a Subway szendvicslánc, és a pizzáiról ismert Domino hálózat üzengetése. A Domino reklámjában ugyanis arról próbálta meggyőzni a fogyasztókat, hogy sokkal jobb áron kapnak náluk a versenytárséhoz hasonló menüt. A válasz nem késett, a Subway ugyanis felszólította a pizzériát a szerintük jogsértő magatartás beszüntetésére. A Domino azonban ahelyett, hogy visszakozott volna, következő reklámjában még tovább ment. A cég vezérigazgatója az egyik sütőjükbe bedobta a Subway levelét, amellyel azon túl, hogy üzent a konkurensnek azt is megmutatta, hogy ők valódi tűzön sütik az általuk kínált ételeket.

Mint a szakemberek felhívják a figyelmet, az elmúlt időszakban több cég is a talpon maradásáért folytat küzdelmet, ami azt eredményezte, hogy egyre kevésbé válogatnak a módszerekben. Az összehasonlító (támadó) reklámok pedig a végletekig elmennek, immár az etikai kérdések nem igazán feszélyezik a társaságokat. A piac szűkült, a kevesebb dollárért pedig ugyanannyi cég nyúl, így óhatatlan, hogy konfliktusok alakuljanak ki, jellemezte a helyzetet az Economist című lapban egy szakértő.

A lapnak nyilatkozó reklámszakértő, Cindy Gallop úgy vélte, hogy miközben az amerikai fogyasztók hozzászoktak az efféle hirdetésekhez, a vállalatoknak nem árt észnél lenniük. Van egy határ, amit ha átlépnek, akkor az már a célcsoport szemében nem a jó ajánlat látszatát, hanem a kétségbe esett cég kapkodását kelti. Ez pedig épp a remélttel ellentétes hatást válthat ki, így a fogyasztók elfordulnak a hirdetőtől.

Nem mindig jön be a lejáratás

Ugyan a szakértők szerint az összehasonlításnak is megvan a helye, az esettanulmányok azt mutatják, a durva lejárató kampányoknál sokkal sikeresebbek lehetnek a szofisztikáltabb módszerek. Előbbiek bizonyos formája szinte a világ minden országában engedélyezett, az összehasonlító hirdetések Mekkája ellenben az Egyesült Államok. Az ázsiai és az európai fogyasztók mentalitása más, ők kevésbé fogékonyak a cégek civakodására.

Az EU-s szabályok szerint van mód arra, hogy cégek egymáshoz mérjék a termékeiket a hirdetésekben. A közösségi jog szerint ugyanis az összehasonlító reklám segíti a különféle összehasonlítható termékek előnyeinek tárgyilagos bemutatását, és az áruk és szolgáltatások nyújtói közötti versenyt is ösztönözheti a fogyasztók érdekében, az állandó ítélkezési gyakorlat szerint az összehasonlító reklámmal kapcsolatban megkövetelt feltételeket úgy kell értelmezni, hogy az e reklám vonatkozásában a legkedvezőbb legyen.

Az EU-n belül az összehasonlító reklámban kifejezetten és kimerítően fel kell sorolni mind a reklámozó, mind annak összehasonlításba bevont versenytársai összehasonlított termékekeit és árait, azt azonban megköveteli, hogy a reklámozó megjelölje, hogy e reklám címzettjei hol és hogyan szerezhetnek nehézség nélkül tudomást az összehasonlítás elemeiről, az összehasonlítás hitelességének ellenőrzése vagy ellenőriztetése céljából. A Bíróság azt is meghatározza, hogy a főbb versenytársakhoz képest a reklámozó alacsonyabb árszínvonalát hirdető összehasonlító reklám, valamint egy termékmintára vonatkozó összehasonlítás megtévesztő jellegű lehet, ha a reklám:

  • nem tünteti fel, hogy az összehasonlítás csak egy ilyen mintára vonatkozik, és nem a reklámozó termékeinek összességére,
  • nem határozza meg az elvégzett összehasonlítás elemeit, vagy nem tájékoztatja a címzettet arról az információforrásról, amelynél ez a meghatározás elvégezhető,
  • együttes utalást tartalmaz a mindennapi szükségleti cikkek vásárlását a reklámozónál – és nem a versenytárs áruházláncoknál – végző fogyasztó által megvalósítható megtakarítási sávra, anélkül hogy egyediesítené az egyes versenytársaknál alkalmazott általános árszínvonalat, illetőleg a reklámozónál a versenytársaihoz képest elérhető megtakarítások összegét.

A hazai szabályozás az uniós előírásoknak megfelelően engedélyezi az összehasonlítást, a Magyar Reklámetikai Kódex annyi többletkövetelményt támaszt, hogy a reklámokban közölt adatok legyenek elfogulatlan és szakszerű vizsgálattal egyértelműen bizonyíthatók.

A távközlési cégek vívtak itthon

Itthon az elmúlt években a távközlési cégek körében volt bevett szokás a – szinte összehasonlíthatatlan – tarifacsomagok egymáshoz viszonyítása, míg idén az áruházláncok élnek leggyakrabban ezzel az eszközzel. A reklámszakemberek szerint ugyanakkor a magyar cégek is túllőnek időnként a célon, amire voltak példák, elég visszagondolni annak idején a Tele2 és a T-Com, vagy még korábban a Vodafone és a T-Mobile összecsapásaira.

Az összehasonlító reklám célja semmiképpen sem szabad, hogy véresen komoly és bántó legyen, kell egy kis kulturáltság, a cél ne a másik földbe döngölése legyen. Az összehasonlító reklám akkor ér valamit, ha a hirdetésekkel márkát is tudunk a reklámmal építeni. Egy terméknél ugyanis rendkívül fontos a márkakép, a márkalojalitás, ezzel ugyanis a társaságok még azt is ellensúlyozhatják, ha a konkurenciával szemben kicsit magasabbak az áraik. Ha a fogyasztó ismeri, szereti az adott márkát, akkor kisebb differencia esetén is kitart a megszokott márka mellett.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!