3p

Az orosz AiRUnion légiszövetség magvát alkotó szibériai KrasAir pénteken megerősítette részvételi szándékát a Malév privatizációjára kiírt újabb pályázaton. Az ÁPV Rt. még csütörtökön jelentette be, hogy újraindítja a nemzeti légitársaság magánosítását.

Indulnak a tavalyi pályázók is

"Feltétlenül részt veszünk a pályázaton" - mondta Olga Trapeznyikova, a KrasAir körül egységes légitársasággá formálódó AiRUnion sajtóigazgatója az MTI érdeklődésére. Egyúttal jelezte: várják, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírja az AiRUnion fúziójára vonatkozó elnöki rendeletet. A gazdaságfejlesztési tárca tervezete szerint a magánrészvényesek többségi részesedéshez jutnának a (KrasAirt négy másik orosz légitársasággal összeolvasztó) egységes szövetségben. Az orosz vagyonügynökség azonban ragaszkodik ahhoz, hogy a KrasAirben 51 százalékos tulajdonnal rendelkező állam az egységes holdingban is fenntarthassa többségi részesedését.

Abramovics áll a háttérben

A szibériai KrasAir az AirBridge Rt.-hez kötődik, amely a legjobb ajánlatott tette a Malév tavalyi - végül eredménytelenül zárult - privatizációs tenderén. Az AirBridge 49 százalékban az ismert orosz üzletember, Borisz Abramovics, 51 százalékban pedig két magyar partnere tulajdonában áll. A mostani pályázaton valószínűleg elindul a múlt évi tender másik főszereplője, a magyar magánszemélyeket tömörítő ASBK Vagyonkezelő Kft. is. A cég képviselője, a korábbi Malév-vezér Kovács Ferenc szerint azonban a konzorcium összetétele változhat az egy évvel ezelőttihez képest, adta hírül az MTI.

Mint ismert, az ÁPV Rt. szeptember 7-én döntött arról, hogy nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást hirdet a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százalékos részvénycsomagjára. Ajánlatokat 2006. november 3-ig lehet benyújtani.

Tőkeerős szakmai befektetőt várnak

A szervezet közleménye szerint a privatizáció legfőbb célja a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű társaság hosszabb távú működőképességének biztosítása az ehhez szükséges tőkeemelés révén, a vállalati szervezetrendszer megújítása, valamint a biztonságos finanszírozás megteremtése állami szerepvállalás nélkül.

Az ÁPV Zrt. úgy véli: a társaság eredményes működése leginkább egy tőkeerős szakmai tulajdonos megjelenésétől remélhető, amely jelentős nagyságú tőkeemeléssel és rugalmas magántulajdonosi szemlélet érvényesítésével az éles versenyben is ki tudja használni a légi iparágban rejlő lehetőségeket. Az ajánlati felhívás néhány napon belül megjelenik két országos napilapban, valamint a Financial Times európai és ázsiai kiadásában is.

Kizárnák a politikát

A Malév esetében ez már a negyedik privatizációs kiírás. A legutóbi, a fenti két pályázó főszereplésével lezajlott tendert az ÁPV Rt. eredménytelenül, azaz eladásról szóló döntés nélkül zárta le még 2005 augusztusában. Veres János pénzügyminiszter ezt akkor annak tudta be, hogy a privatizáció túlzott mértékben a politika kereszttüzébe került. Egyúttal hozzátette: az uniós szabályozás miatt költségvetési pénzből nem lehet támogatást adni a társaságnak, tehát a magánosítás az egyetlen lehetséges megoldás.

Érdekesség, hogy a héten Alekszej Gorgyejev orosz agrárminiszter éppen a politikai vonatkozások kizárására kérte Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt a tenderrel kapcsolatban. "Az eladási feltételeknek egyenlőnek kell lenniük az összes pályázó számára, beleértve az orosz cégeket is" - mondta el Gorgyejev az Interfax hírügynökségnek.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!