"Feltétlenül részt veszünk a pályázaton" - mondta Olga Trapeznyikova, a KrasAir körül egységes légitársasággá formálódó AiRUnion sajtóigazgatója az MTI érdeklődésére. Egyúttal jelezte: várják, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírja az AiRUnion fúziójára vonatkozó elnöki rendeletet. A gazdaságfejlesztési tárca tervezete szerint a magánrészvényesek többségi részesedéshez jutnának a (KrasAirt négy másik orosz légitársasággal összeolvasztó) egységes szövetségben. Az orosz vagyonügynökség azonban ragaszkodik ahhoz, hogy a KrasAirben 51 százalékos tulajdonnal rendelkező állam az egységes holdingban is fenntarthassa többségi részesedését.
Abramovics áll a háttérben
A szibériai KrasAir az AirBridge Rt.-hez kötődik, amely a legjobb ajánlatott tette a Malév tavalyi - végül eredménytelenül zárult - privatizációs tenderén. Az AirBridge 49 százalékban az ismert orosz üzletember, Borisz Abramovics, 51 százalékban pedig két magyar partnere tulajdonában áll. A mostani pályázaton valószínűleg elindul a múlt évi tender másik főszereplője, a magyar magánszemélyeket tömörítő ASBK Vagyonkezelő Kft. is. A cég képviselője, a korábbi Malév-vezér Kovács Ferenc szerint azonban a konzorcium összetétele változhat az egy évvel ezelőttihez képest, adta hírül az MTI.
Mint ismert, az ÁPV Rt. szeptember 7-én döntött arról, hogy nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást hirdet a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százalékos részvénycsomagjára. Ajánlatokat 2006. november 3-ig lehet benyújtani.
Tőkeerős szakmai befektetőt várnakA szervezet közleménye szerint a privatizáció legfőbb célja a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű társaság hosszabb távú működőképességének biztosítása az ehhez szükséges tőkeemelés révén, a vállalati szervezetrendszer megújítása, valamint a biztonságos finanszírozás megteremtése állami szerepvállalás nélkül.
Az ÁPV Zrt. úgy véli: a társaság eredményes működése leginkább egy tőkeerős szakmai tulajdonos megjelenésétől remélhető, amely jelentős nagyságú tőkeemeléssel és rugalmas magántulajdonosi szemlélet érvényesítésével az éles versenyben is ki tudja használni a légi iparágban rejlő lehetőségeket. Az ajánlati felhívás néhány napon belül megjelenik két országos napilapban, valamint a Financial Times európai és ázsiai kiadásában is.
Kizárnák a politikátA Malév esetében ez már a negyedik privatizációs kiírás. A legutóbi, a fenti két pályázó főszereplésével lezajlott tendert az ÁPV Rt. eredménytelenül, azaz eladásról szóló döntés nélkül zárta le még 2005 augusztusában. Veres János pénzügyminiszter ezt akkor annak tudta be, hogy a privatizáció túlzott mértékben a politika kereszttüzébe került. Egyúttal hozzátette: az uniós szabályozás miatt költségvetési pénzből nem lehet támogatást adni a társaságnak, tehát a magánosítás az egyetlen lehetséges megoldás.
Érdekesség, hogy a héten Alekszej Gorgyejev orosz agrárminiszter éppen a politikai vonatkozások kizárására kérte Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt a tenderrel kapcsolatban. "Az eladási feltételeknek egyenlőnek kell lenniük az összes pályázó számára, beleértve az orosz cégeket is" - mondta el Gorgyejev az Interfax hírügynökségnek.
Menedzsment Fórum