Háromszázötven kilométeres óránkénti átlagsebességgel megkezdte menetrend szerinti rendszeres működését a világ leggyorsabb vonata Vuhan (Wuhan) és Kuangcsou (Guangzhou) között - jelentette a kínai média szombaton.
Harmadára csökkent az utazási idő
Az első szerelvény helyi idő szerint szombaton reggel 9 órakor indult a közép-kínai Hupej (Hubei) tartomány székhelyéről, Vuhanból és 12 órakor ért célba, vagyis az 1068 kilométert 3 óra alatt tette meg. A vonat megáll Csangsaban (Changhsa), Hunan tartomány fővárosában. Korábban a két végállomás között utazóknak az út több mint 10 órát vett igénybe.
Sajtóbeszámolók szerint a jegyek már elővételben elkeltek, első osztályon 780 jüant kellett értük fizetni, ami több mint 21 ezer forintnak felel meg, míg a másodosztályra szóló jegy ára 490 jüan, vagyis meghaladja a 13 ezer forintot.
Közel a négyszáz kilométer/órához
A december 9-én indított próbajáratok alkalmával a maximális sebesség 394,2 kilométer volt óránként. A 2004-ben elkészült dél-kínai Kuangcsou és Sencsen (Shenzhen) közötti gyorsvasút vonalán óránként átlagosan 160 kilométeres sebességgel haladnak a vonatok. A gyorsvasutak átlagsebessége Japánban 243 kilométer, Németországban 232 kilométer, Franciaországban pedig 277 kilométer óránként.
A kínai vasútfejlesztés egyértelműen versenyhelyzetet teremtett a belföldi légi járatoknak, mivel a vasutat az emberek kényelmesebbnek, pontosabbnak és biztonságosabbnak tartják - erről a legnagyobb belföldi légitársaság, a China Southern elnöke nyilatkozott a China Daily című lapnak.
Az április elsején átadott gyorsvasút Vuhan és Hofej (Hefei) között például a Vuhan-Sanghaj járatok utasainak a felét elhódította - mondta Szi Hszja-min (Si Xiamin). Egy másik esetben az új vasúti konkurencia 36 százalékos csökkenést idézett elő a légitársaságnak.
42 vonalat adnak át
Mindezek következtében például a China Southern levitte a jegyárakat és szigorúbb intézkedéseket hozott az indulás és a menetidő pontos betartására.
Kína 2020-ig szeretné legfontosabb városainak 70 százalékát gyorsvasutakkal összekötni, ami a jelenlegi légi hálózat 80 százalékos lefedését jelentené.
A következő 10 évben 16 ezer kilométer hosszú, 350 kilométer óránkénti sebességre alkalmas gyorsvasúti pálya épül majd Kínában és 2012-ig 42 vonalat adnak át 13 ezer kilométer összhosszal - áll a vasútügyi minisztérium tervezetében.
MTI/Menedzsment Fórum