Az utóbbi időben harmincötre emelkedett a zenecsatornák száma, a digitális technológia elterjedésével pedig további műsorszolgáltatók szállnak be a versenybe az európai piacért. A szakértők szerint a zenecsatornák által megcélzott, 15-34 éves városi célcsoport 400 milliárd euró vásárlóerővel bír. Az MTV a növekvő konkurencia ellenére sem küzd anyagi nehézségekkel, évi 700 millió euró bevételt hoz a tulajdonos Viacomnak.
Az MTV Europe egyik legnagyobb riválisa az 1989-ben a Lagardére csoport által indított francia MCM, mely 1995-ben francia nyelvterületen megelőzte a Music Televisiont. 2001-ben Lagardére csoport által indított televiziós társaság elindította az MCM Popot, tavaly ősszel pedig az MCM Topot. Németországban a Viva-csoport pozíciója erősebb az MTV-jénél. Angliában az Emap csoport még 1996-ban indította útjára a The Boxot, azóta pedig már hét zenetévéje sugároz. A BSkyB digitális műsorszolgáltató társaság pedig 2003 óta immár három zenetévét működtet.
Magyarországon a Viva a zenei piacvezető csatorna, elsősorban a közönség magyar előadókra orientált: a CD-eladások 50 százalékát a magyar nyelvű hanghordozók teszik ki, emiatt a Viva videoklipjei 40 százalékban a hazai előadókra épülnek, míg a műsorvezetők magyar nyelven vezetik a műsorok zömét. A csatorna piaci részesedését a többi zenetévé (köztük az MTV, a VH1, a Mezzo) együttesen sem éri el. A magyar Vivát működtető Z+ Kft.-nek egymilliárd forint feletti árbevétele van a 15-29 éves korosztályban 2,5-3,5 százalék közötti havi közönségaránnyal rendelkező Viva működtetéséből, olvasható a Világgazdaság cikkében.
Itthon a Viva az első számú zenei csatorna
Kiszorult a vezető zenei csatorna pozciójából a Music Television, melynek elsősorban az európai konkrensek miatt csökkent a nézettsége. A hazai piacon pedig egyik zenei csatorna sem éri utol a Vivát, írja a Világgazdaság.