A visegrádi országok gépiparát egységesen a termelékenység növekedése, a magas és vélhetően tovább növekvő beruházási ráta, emelkedő kutatás-fejlesztési ráfordítások és az egységes piac feltételeihez való mind szélesebb körű alkalmazkodás jellemzi.
Szlovákiában és Csehországban a járműgyártás folyamatosan növekvő részesedése figyelhető meg a gépiparon belül. Ez Szlovákiában elsősorban a Volkswagen Slovakia kilencvenes években megvalósított intenzív termelésnövelésének köszönhető.
A magyar gépipart is a külföldi leányvállalatok jelenléte határozza meg. Itthon a külföldi tőkével működő vállalatok alacsony integráltsági foka jellemző, elsősorban a kis- és közép-vállalkozások nyújtotta szolgáltatások nem megfelelő színvonalával, szerény kapacitásával, vagy a határidők betartásával kapcsolatos problémákkal függ össze. Ebből adódóan a növekedési dinamikát a nemzetközi vállalatok integrációjának alakulása, illetve a további külföldi beruházások megvalósulásához szükséges megfelelő környezet kialakítása, elsősorban a kis- és középvállalkozói szektor fejlesztése fogja döntően meghatározni.
Hanyatlóban az EU importkereslete
Az utóbbi két esztendőben az Európai Unió importkereslete, különösen a német import hanyatlott, emellett a magyar gépipari vállalatok versenyelőnye is csökkent, különösen a munkaerőköltségek gyors növekedése miatt. Ezért néhány multinacionális társaság a magyar kapacitások leépítéséről döntött, elsősorban a villamosgép- és műszergyártó ágazatban. Ráadásul Magyarországnak az autóalkatrész-gyártásnál sem sikerül évek óta újabb befektetőket becsábítani.
A gépipari beruházások egyik fő mozgatórugója az olcsó munkaerő és a kedvező földrajzi adottságok kihasználása volt. Feltételezhető, hogy a csatlakozás után a beruházások formája megváltozik: a privatizáció a végéhez közeledik, így a csatlakozás után a befektetők alighanem a technológiaintenzív iparágak felé fordulnak.
A legalacsonyabb munkaerőköltség Magyarországon és Szlovákiában figyelhető meg, míg Csehország és Lengyelország relatíve magas bérekkel, de magas termelékenységgel is jellemezhető. Szlovákia költség-versenyképesség tekintetében az első helyen van a járműgyártás ágazatában, míg hazánk a járműgyártás mellett a villamosgép- és -berendezésgyártásban tűnik különösen versenyképesnek, írja a Világgazdaság.
Itthon az egyik legalacsonyabb a munkaerőköltség a gépiparban
A csatlakozás után szorosabb lehet a nemzeti gazdaságok integrálódása a gépipar terén, ugyanakkor az eddigi befektető-csalogató kedvezmények megszűnése ronthatja a térség vonzerejét, írja a Világgazdaság.