1500 milliárdért felelhet a NIF
Nem sokkal jobb a helyzet a közutakkal kapcsolatban sem. Itt is a főutak, autópályák támogatása jöhet szóba, az alsóbbrendű utak - amelyek rövid időn belül katasztrofális állapotba kerülnek - nincsenek a látómezőben. Ezeknél a szakaszoknál egyéb megoldást, így például a regionális fejlesztéseket lehet kihasználni, ha uniós források megszerzéséről van szó.
Ami a közútfejlesztés uniós támogatását illeti, kiemelt helyen szerepel az útszakaszok teherbírásának megerősítése 11,5 tonnára. Ez a csatlakozás óta prioritás, mert uniós szabály, hogy az utaknak 11,5 tonnás tengelyterhelést bírniuk kell. Jelenleg tucatnyi ilyen projekt van folyamatban - ennek sokszorosára lenne szükség. További 63 uniós támogatású projekt átvétel alatt áll, négy autópályaszakasz építését szintén támogatta az EU.
Kisebb aparátus is elég lesz
A NIF megalakulásával a remények szerint jelentős költségmegtakarítást érhet el az állam. Az új társaságba integrálják ugyanis a lebonyolító mérnöki feladatokat is, ami jövőre 150-180 milliárd forintos megtakarítást jelent.
Jóllehet az aparátus létszáma emelkedni fog, hiszen az új feladatok integrálására új szakemberek is kellenek. Arányában azonban csak harminc százalékkal bővül a létszám, míg a várható beruházási érték a duplájára nő majd. Jörővre 240-en dolgoznak majd a NIF-nél, ami hatvan fős létszámbővítést jelent.
F. Sz. E.