2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Infrastruktúra-fejlesztő vízfejjé alakítják a Nemzeti Autópálya Zrt.-t jövőre. Az új intézmény, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) felel majd minden uniós finanszírozású közúti és vasúti fejlesztésért.

1500 milliárdért felelhet a NIF

A vasúti fejlesztések uniós megtámogatása egyébként eléggé behatárolt. Főszabályként ugyanis csak a pályarekonstrukcióra lehet támogatást kapni, közülük is csak a fővonalakéra. A mellékvonalak állapota egyáltalán nem érdekli az uniót. Emellett alternatív útvonalakon a gördülő állományt is támogatja az unió, ám ez elenyésző ahhoz képest, amennyit például vontató mozdonyok beszerzésére kellene fordítani.

Nem sokkal jobb a helyzet a közutakkal kapcsolatban sem. Itt is a főutak, autópályák támogatása jöhet szóba, az alsóbbrendű utak - amelyek rövid időn belül katasztrofális állapotba kerülnek - nincsenek a látómezőben. Ezeknél a szakaszoknál egyéb megoldást, így például a regionális fejlesztéseket lehet kihasználni, ha uniós források megszerzéséről van szó.

Ami a közútfejlesztés uniós támogatását illeti, kiemelt helyen szerepel az útszakaszok teherbírásának megerősítése 11,5 tonnára. Ez a csatlakozás óta prioritás, mert uniós szabály, hogy az utaknak 11,5 tonnás tengelyterhelést bírniuk kell. Jelenleg tucatnyi ilyen projekt van folyamatban - ennek sokszorosára lenne szükség. További 63 uniós támogatású projekt átvétel alatt áll, négy autópályaszakasz építését szintén támogatta az EU.

Kisebb aparátus is elég lesz

A NIF megalakulásával a remények szerint jelentős költségmegtakarítást érhet el az állam. Az új társaságba integrálják ugyanis a lebonyolító mérnöki feladatokat is, ami jövőre 150-180 milliárd forintos megtakarítást jelent.

Jóllehet az aparátus létszáma emelkedni fog, hiszen az új feladatok integrálására új szakemberek is kellenek. Arányában azonban csak harminc százalékkal bővül a létszám, míg a várható beruházási érték a duplájára nő majd. Jörővre 240-en dolgoznak majd a NIF-nél, ami hatvan fős létszámbővítést jelent.

Az NA Zrt. az idén összesen 205 közbeszerzési eljárást bonyolított le 772 milliárd forint értékben - jövőre várhatóan 1500 milliárd forint beruházási értéket érnek el a tevékenység bővülésével. Összesen 730 társaság jelentkezett az NA pályázataira. A közbeszerzések nyomán 45 esetben fordult a vesztes fél a közbeszerzési döntőbizottsághoz, amelyből 32-őt nyertek meg.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!