A Malév 2004. februárja óta az értékesített repülőjegyek után repülőjegy-kiállítási díjat, más néven szervizdíjat számít fel a fogyasztóknak. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) ezt a fogyasztókat sújtó - többlet szolgáltatás nélküli áremelésnek vélte, és az árdrágítás ellen tiltakozva a bírósághoz fordult.
Az egyesület közleményében rámutat: nem a légitársaságok és utazási irodák azon jogát vonják kétségbe, hogy szabadon állapítsák meg áraikat, ám azt nehezményezik, hogy jogosulatlan költségelemekre hivatkozva, a fogyasztókat megtévesztve alakítsák át költségstruktúrájukat.
Az OFE rámutat: az utas a repülőjegy megvásárlásakor nem magát a jegyet, hanem az ahhoz kapcsolódó szolgáltatást vásárolja meg, többletdíjra a légitársaság így csak az utazáshoz kapcsolódó többletszolgáltatásért volna jogosult. Az OFE adatai szerint a szervizdíj az utak hosszától is függően különbözik a légitársaságoknál, de jellemzően több ezer forinttól indul. A Malévnél például az út hosszától és a komforttól függően 1000, és 5500 forint, írja az MTI.
Krebsz Adrien, a Malév szóvivője elmondta: az ítélet még nem jogerős, a társaság ugyanakkor nem ismeri el az ítélet jogalapját, és fellebbezni fog az ellen. A szóvivő utalt arra, hogy a szervizdíj minden légitársaságnál bevett, széleskörűen alkalmazott, közismert gyakorlat.
"Az általam ismert légitársaságok közül a Malév szedi a legalacsonyabb szervizdíjat, és az OFE állításával szemben nem teszünk különbséget sem az útvonal hossza, sem iránya, sem pedig a jegyár értéke között. Vagyis a business és a turista osztályon egyaránt 5500 forintot számítunk fel, sőt ha az utas on-line rendeli meg a jegyet, akkor mindössze 1000 forint szervizdíjat kell fizetnie" - hangsúlyozta a szóvivő. Krebsz Adrien utalt arra, hogy a jegyár és a viteldíj nem ugyanaz, mert az utóbbi csak a fuvarozás ellenértékét tartalmazza, míg a jegyár egyéb költségeket, például a reptéri illetéket is.
Nem ez az egyetlen jegykiállítással kapcsolatos ügye a Malévnek az utóbbi időben: néhány nappal ezelőtt a társaság év eleji "Diákakció"-ja miatt került a lapok címoldalára. Mint ismert a vállalat 2005. január 10-e és 2005. február 28-a között kínált járataira olcsó jegyet a diákigazolvánnyal rendelkező utasok részére.
Akkor a Gazdasági Versenyhivatal 2 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a Malévot, a fogyasztók megtévesztésére alkalmas reklámok miatt, amelyekben nem tájékoztatta az utasokat arról, hogy jegykiadáskor jegykiállítási díjat is felszámol.
A bírság meghatározásakor a versenytanács figyelembe vette, hogy a vizsgálat csak az említett akciós időszakban tanúsított magatartás értékelésére terjedt ki. Mivel a kifogásolt magatartás az érintett piac több szereplője által is követett gyakorlat volt, a Versenytanács a jogsértés megállapításától akkor azt várta, hogy a határozat iránymutatásul szolgál a piac valamennyi szereplője számára.
Menedzsment Fórum