3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Majd egy hónapnyi késlekedés után jövő héten átesik a tűzkeresztségen a világ legnagyobb utasszállítógépe, az A380-as. Az Airbus reményei szerint az óriásgép láttán a kelet-ázsiai légitársaságok nyúlnak majd legmélyebben a zsebükbe.

Majd egy hónapnyi késlekedés után jövő héten átesik a tűzkeresztségen a világ legnagyobb utasszállítógépe, az A380-as, közölte az Airbus kedden. A cég reményei szerint az óriásgép láttán a kelet-ázsiai légitársaságok nyúlnak majd legmélyebben a zsebükbe.

Az A380-as az április 25-i héten emelkedik először a levegőbe a franciaországi Toulouse repülőteréről, konkretizálta a korábbi tág határidőket az európai konszern. A cég múlt héten toulouse-i telephelyén már tesztelte a monstrum fékrendszerét. Mint ismert, az Airbus eredetileg március végén, április elején szerette volna felavatni az A380-ast, a határidőt azonban - állítólag technikai okok miatt - csaknem egy hónappal kitolták.

[ajanlo=101][igazitas=left/]Az EADS leányvállalatánál azonban nem csupán a késedelmes start, hanem a konkurens Boeing újabb támadása is beszédtémát szolgáltat, számol be a Spiegel Online. Egy - az amerikai repülőgépgyártó óriás által finanszírozott - tanulmány szerint ugyanis az Airbusnak mintegy 8 milliárd dollár vesztesége származik majd az A380-as projektből, s ezt - milliárdos nagyságú hitelek formájában - ismételten az európai államok finanszírozzák majd. Mint ismert, a Boeing és az Airbus korábban kölcsönösen meg nem engedett állami szubvencióval vádolták egymást.

Az európai repülőgépgyártó ezzel szemben továbbra is bízik az A380-as üzleti sikerében, s a gép legfontosabb piacának Kelet-Ázsiát jelölte meg. Ennek a várakozásnak némileg ellentmond, hogy a legnagyobb megrendelőnek jelenleg az egyik vezető arab légitársaság, az Emirates számít: a cég összesen 43 darabot vett az A380-asból. Összehasonlításul: a Lufthansa és az Air France eddig 10-10 darabot rendelt a modellből.

A 73 méter hosszú és 24,1 méter magas monstrum katalógusára 281 millió dollár (233 millió euró), a légitársaságok azonban gyakran ennél kedvezményesebb áron jutnak a géphez. Az első A380-ast 2006-ban állítja szolgálatba a Singapure Airlines. Az összeszerelés 2008-ra éri el a maximális ütemet, akkor havonta 4 gép gördül majd ki a toulouse-i üzemből. A cég április elejéig hét gépet gyártott le.

Előzetes számítások szerint az A380-as 2012-től termel majd profitot, élettartamát mintegy 50 évre tervezték. A 15 ezer kilométeres hatótávolságú modell egyszerre 555 utast lesz majd képes szállítani, sőt - az utasosztályok átcsoportosításával - ez a szám némileg növelhető.

A grandiózus méretek ellenére a már említett Emirates vezére, Tim Clark legutóbbi nyilatkozatában - nem kis meghökkenést kiváltva - kicsinyelte a modellt: ő ennél is nagyobb gépre tartana igényt, hogy a hosszú távú szakaszokon is "fapados árakon" szállíthassa az utasokat.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!