Majd egy hónapnyi késlekedés után jövő héten átesik a tűzkeresztségen a világ legnagyobb utasszállítógépe, az A380-as, közölte az Airbus kedden. A cég reményei szerint az óriásgép láttán a kelet-ázsiai légitársaságok nyúlnak majd legmélyebben a zsebükbe.
Az A380-as az április 25-i héten emelkedik először a levegőbe a franciaországi Toulouse repülőteréről, konkretizálta a korábbi tág határidőket az európai konszern. A cég múlt héten toulouse-i telephelyén már tesztelte a monstrum fékrendszerét. Mint ismert, az Airbus eredetileg március végén, április elején szerette volna felavatni az A380-ast, a határidőt azonban - állítólag technikai okok miatt - csaknem egy hónappal kitolták.
[ajanlo=101][igazitas=left/]Az EADS leányvállalatánál azonban nem csupán a késedelmes start, hanem a konkurens Boeing újabb támadása is beszédtémát szolgáltat, számol be a Spiegel Online. Egy - az amerikai repülőgépgyártó óriás által finanszírozott - tanulmány szerint ugyanis az Airbusnak mintegy 8 milliárd dollár vesztesége származik majd az A380-as projektből, s ezt - milliárdos nagyságú hitelek formájában - ismételten az európai államok finanszírozzák majd. Mint ismert, a Boeing és az Airbus korábban kölcsönösen meg nem engedett állami szubvencióval vádolták egymást.
Az európai repülőgépgyártó ezzel szemben továbbra is bízik az A380-as üzleti sikerében, s a gép legfontosabb piacának Kelet-Ázsiát jelölte meg. Ennek a várakozásnak némileg ellentmond, hogy a legnagyobb megrendelőnek jelenleg az egyik vezető arab légitársaság, az Emirates számít: a cég összesen 43 darabot vett az A380-asból. Összehasonlításul: a Lufthansa és az Air France eddig 10-10 darabot rendelt a modellből.
A 73 méter hosszú és 24,1 méter magas monstrum katalógusára 281 millió dollár (233 millió euró), a légitársaságok azonban gyakran ennél kedvezményesebb áron jutnak a géphez. Az első A380-ast 2006-ban állítja szolgálatba a Singapure Airlines. Az összeszerelés 2008-ra éri el a maximális ütemet, akkor havonta 4 gép gördül majd ki a toulouse-i üzemből. A cég április elejéig hét gépet gyártott le.
Előzetes számítások szerint az A380-as 2012-től termel majd profitot, élettartamát mintegy 50 évre tervezték. A 15 ezer kilométeres hatótávolságú modell egyszerre 555 utast lesz majd képes szállítani, sőt - az utasosztályok átcsoportosításával - ez a szám némileg növelhető.
A grandiózus méretek ellenére a már említett Emirates vezére, Tim Clark legutóbbi nyilatkozatában - nem kis meghökkenést kiváltva - kicsinyelte a modellt: ő ennél is nagyobb gépre tartana igényt, hogy a hosszú távú szakaszokon is "fapados árakon" szállíthassa az utasokat.
Menedzsment Fórum
Jövő héten avatják fel a világ legnagyobb repülőgépét
Majd egy hónapnyi késlekedés után jövő héten átesik a tűzkeresztségen a világ legnagyobb utasszállítógépe, az A380-as. Az Airbus reményei szerint az óriásgép láttán a kelet-ázsiai légitársaságok nyúlnak majd legmélyebben a zsebükbe.