4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megjelent a digitális földfelszíni műsorsugárzásra kiírt pályázat előzetes szövege, amit most a cégek véleményezhetnek. Amennyiben szükséges, azt módosítják is, a végleges kiírás pedig legkésőbb október 31-ig jelenik meg. A legnagyobb tévépiaci szereplők nem indulhatnak a versenyben. Az első digitális tévé- és rádióadásokat jövőre nézhetjük. Mfor.hu háttér.

Régi tévé, új antenna (Mfor.hu-montázs)

Kézzelfogható közelségbe került a digitális átállás, legalábbis ami a földfelszíni, tehát szobaantennával is fogható műsorsugárzást illeti.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) kedden megjelenttette a pályázat előzetes szövegét, amelyről az indulni kívánó cégek előzetesen elmondhatják véleményüket. Amennyiben szükséges, a kiírás még módosulhat, a végleges változat pedig októberben jelenik majd meg.

A nagyok kimaradnak

Magyarország nyolc televíziós és három rádiós frekvenciasávot (a digitális szakzsargon szerint multiplexet) kapott a 2006-os genfi osztogatáson, ebből első körben öt televíziós és egy rádiós tartományt hirdetnek meg. Az öt tévés frekvenciát egyben viheti majd el a nyertes. Az átállás első körében tehát körülbelül 25 tévéadást lehet majd fogni akár egy szobaantennával - és a tévéhez kapcsolható, vagy beépített jelátalakító készülékkel - a jelenlegi három helyett. A csatornák kódolhatók, tehát minden bizonnyal - négy-öt tévé kivételével - fizetni kell majd a műsorok eléréséért.

Ami első ránézésre feltűnik a pályázatban: a műsorterjesztő piac legnagyobb szereplői, így a UPC és a Magyar Telekom kimaradnak a versenyből, mert túl nagyok. A televíziós pályázaton ugyanis nem vehet részt olyan vállalkozás, amely előfizetőinek összesített száma a televíziós műsorterjesztési piacokon meghaladja a háromszázezret. Szakértők szerint ennek egy - érthető - oka van: az NHH szeretné, ha valódi árverseny alakulna ki a tévéadás-szolgáltatók között. Márpedig ha a legnagyobbak viszik el a digitális földfelszíni sugárzást is, akkor arra lehetne számítani, hogy kábeltévés és műholdas piacaik életben tartása érdekében magasan tartanák a földfelszíni sugárzás árait.

Nagy a tét

Magyarországon az Antenna Hungária évek óta készül a digitális átállásra. A cég szinte biztosan indul a pályázaton, sokak szerint biztos befutóként. Kis Gergely, a GKIeNET gazdasági elemzőcég vezetője viszont nem tartja elképzelhetetlennek egy versenytárs megjelenését. Az is előfordulhat, hogy az esetleges újabb pályázók olyan cégek lesznek, amelyek eddig nem voltak jelen Magyarországon - tette hozzá lapunk kérdésére.

Az NHH hamarosan közmeghallgatást szervez a pályázattal kapcsolatban. Akkor már többet lehet majd tudni, hiszen az indulni szándékozó cégek általában elmennek az ilyen eseményekre.

A tét nem kicsi: a törvény alapján a pályázatok nyertesei 12 évre szóló, egyszer öt évvel meghosszabbítható üzemeltetési jogosultságot nyerhetnek majd el. A maradék frekvenciákat - három tévést és két rádióst - valószínűleg 2011-ben, a hagyományos tévéműsor-sugárzás lekapcsolása után írják majd ki.

Pluszpontok

Az egyik döntő szempont az lesz, ki mekkora díjat hajlandó fizetni a frekvenciák használatáért. A pályázó ajánlatot tehet az egyszeri és az árbevétel alapú pályázati díj mértékére is.

A televíziós műsorszóró pályázaton az egyszeri díj minimálisan 300 millió forint, az árbevétel alapú pályázati díj pedig az éves árbevétel legalább három százaléka. A rádiós pályázaton az egyszeri díj minimálisan ötvenmillió forint, az árbevétel alapú pályázati díj pedig legalább az éves árbevétel 0,5 százaléka. A pályázaton természetesen az a versenyző indul jobb eséllyel, amelyik több pénz befizetését vállalja magára.

Nagyobb eséllyel indul az a pályázó is, amely vállalja, hogy interaktív kiegészítő digitális szolgáltatásokat nyújt leendő előfizetőinek. Tehát például lehetővé teszi, hogy elektronikus műsorújságból tájékozódhassanak a tévénézők.

Pluszpontok járnak azért is, ha valamelyikük lehetővé teszi, hogy a fogyasztók kedvezményesen juthassanak hozzá a digitális jelátalakítóhoz.

Ez a feltétel fontos eleme a pályázatnak, hiszen a digitális tévéadás elsősorban azokon a területeken hódíthat, ahol nincs kábeltévé. A piaci szereplők ennek megfelelően arra számítanak, hogy első körben a kispénzű és "konzervatívabb" tévézők fizethetnek elő a digitális szolgáltatásra.

Az NHH júniusi lakossági felmérése szerint jelenleg a magyarországi háztartások 99 százaléka rendelkezik televízióval, a háztartások fele legalább kettővel. 23 százalék kizárólag egyszerű antennával nézi a számára kínált három csatornát.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Mozgolódás várható a hazai kábeltévépiacon 2009-re lehet digitális földi sugárzás Magyarországon A TV2 főnöke szerint rosszul készítik elő a digitális átállást

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!