4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Megjelent a digitális földfelszíni műsorsugárzásra kiírt pályázat előzetes szövege, amit most a cégek véleményezhetnek. Amennyiben szükséges, azt módosítják is, a végleges kiírás pedig legkésőbb október 31-ig jelenik meg. A legnagyobb tévépiaci szereplők nem indulhatnak a versenyben. Az első digitális tévé- és rádióadásokat jövőre nézhetjük. Mfor.hu háttér.

Régi tévé, új antenna (Mfor.hu-montázs)

Kézzelfogható közelségbe került a digitális átállás, legalábbis ami a földfelszíni, tehát szobaantennával is fogható műsorsugárzást illeti.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) kedden megjelenttette a pályázat előzetes szövegét, amelyről az indulni kívánó cégek előzetesen elmondhatják véleményüket. Amennyiben szükséges, a kiírás még módosulhat, a végleges változat pedig októberben jelenik majd meg.

A nagyok kimaradnak

Magyarország nyolc televíziós és három rádiós frekvenciasávot (a digitális szakzsargon szerint multiplexet) kapott a 2006-os genfi osztogatáson, ebből első körben öt televíziós és egy rádiós tartományt hirdetnek meg. Az öt tévés frekvenciát egyben viheti majd el a nyertes. Az átállás első körében tehát körülbelül 25 tévéadást lehet majd fogni akár egy szobaantennával - és a tévéhez kapcsolható, vagy beépített jelátalakító készülékkel - a jelenlegi három helyett. A csatornák kódolhatók, tehát minden bizonnyal - négy-öt tévé kivételével - fizetni kell majd a műsorok eléréséért.

Ami első ránézésre feltűnik a pályázatban: a műsorterjesztő piac legnagyobb szereplői, így a UPC és a Magyar Telekom kimaradnak a versenyből, mert túl nagyok. A televíziós pályázaton ugyanis nem vehet részt olyan vállalkozás, amely előfizetőinek összesített száma a televíziós műsorterjesztési piacokon meghaladja a háromszázezret. Szakértők szerint ennek egy - érthető - oka van: az NHH szeretné, ha valódi árverseny alakulna ki a tévéadás-szolgáltatók között. Márpedig ha a legnagyobbak viszik el a digitális földfelszíni sugárzást is, akkor arra lehetne számítani, hogy kábeltévés és műholdas piacaik életben tartása érdekében magasan tartanák a földfelszíni sugárzás árait.

Nagy a tét

Magyarországon az Antenna Hungária évek óta készül a digitális átállásra. A cég szinte biztosan indul a pályázaton, sokak szerint biztos befutóként. Kis Gergely, a GKIeNET gazdasági elemzőcég vezetője viszont nem tartja elképzelhetetlennek egy versenytárs megjelenését. Az is előfordulhat, hogy az esetleges újabb pályázók olyan cégek lesznek, amelyek eddig nem voltak jelen Magyarországon - tette hozzá lapunk kérdésére.

Az NHH hamarosan közmeghallgatást szervez a pályázattal kapcsolatban. Akkor már többet lehet majd tudni, hiszen az indulni szándékozó cégek általában elmennek az ilyen eseményekre.

A tét nem kicsi: a törvény alapján a pályázatok nyertesei 12 évre szóló, egyszer öt évvel meghosszabbítható üzemeltetési jogosultságot nyerhetnek majd el. A maradék frekvenciákat - három tévést és két rádióst - valószínűleg 2011-ben, a hagyományos tévéműsor-sugárzás lekapcsolása után írják majd ki.

Pluszpontok

Az egyik döntő szempont az lesz, ki mekkora díjat hajlandó fizetni a frekvenciák használatáért. A pályázó ajánlatot tehet az egyszeri és az árbevétel alapú pályázati díj mértékére is.

A televíziós műsorszóró pályázaton az egyszeri díj minimálisan 300 millió forint, az árbevétel alapú pályázati díj pedig az éves árbevétel legalább három százaléka. A rádiós pályázaton az egyszeri díj minimálisan ötvenmillió forint, az árbevétel alapú pályázati díj pedig legalább az éves árbevétel 0,5 százaléka. A pályázaton természetesen az a versenyző indul jobb eséllyel, amelyik több pénz befizetését vállalja magára.

Nagyobb eséllyel indul az a pályázó is, amely vállalja, hogy interaktív kiegészítő digitális szolgáltatásokat nyújt leendő előfizetőinek. Tehát például lehetővé teszi, hogy elektronikus műsorújságból tájékozódhassanak a tévénézők.

Pluszpontok járnak azért is, ha valamelyikük lehetővé teszi, hogy a fogyasztók kedvezményesen juthassanak hozzá a digitális jelátalakítóhoz.

Ez a feltétel fontos eleme a pályázatnak, hiszen a digitális tévéadás elsősorban azokon a területeken hódíthat, ahol nincs kábeltévé. A piaci szereplők ennek megfelelően arra számítanak, hogy első körben a kispénzű és "konzervatívabb" tévézők fizethetnek elő a digitális szolgáltatásra.

Az NHH júniusi lakossági felmérése szerint jelenleg a magyarországi háztartások 99 százaléka rendelkezik televízióval, a háztartások fele legalább kettővel. 23 százalék kizárólag egyszerű antennával nézi a számára kínált három csatornát.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Mozgolódás várható a hazai kábeltévépiacon 2009-re lehet digitális földi sugárzás Magyarországon A TV2 főnöke szerint rosszul készítik elő a digitális átállást

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!