A túlfoglalás leginkább a zsúfolt nyári szezonra jellemző. A hatályos EU-jogszabályok szerint csupán a menetrendszerinti és a charterjáratok utasai számíthatnak kártérítésre, a 2005 januárban életbe lépő rendelete szerint már az egyéb kategóriába tartozó utasoknak is meg kell kapniuk azt.
A jelenlegi szabályozás értelmében túlfoglalás esetén a charter- vagy menetrendszerinti [ajanlo=64][igazitas=left/] járat utasa három lehetőség közül választhat: visszafizettetheti a jegy árát, megvárhatja a legközelebbi gépet vagy más napra teheti át az utazást.
A túlfoglalás nyomán bekövetkező késés miatt természetesen kártérítés illeti meg az ügyfelet.
Ennek összege - a jelenlegi EU-szabályozás alapján - 3500 kilométer alatti távolságnál, maximum két órás késés esetén 75 eurót, két óra feletti csúszásnál 150 eurót tesz ki.
A 3500 kilométer feletti szakaszoknál, maximum 4 órás késés esetén [ajanlo=65][igazitas=left/] minimum 150 euró fájdalomdíj illeti meg az utazót, e feletti csúszás esetén pedig 300 euró jár neki, emellett a felmerülő telefon- és szállásköltségek megtérítésére is igényt tarthat.
Az új EU-jogszabály 1500 kilométerig 250, 1500 és 3500 kilométer között 400, 3500 kilométer felett pedig 600 euróban állapítja meg a légitársaság által fizetendő kártérítés mértékét.
Volt már rá példa, hogy egyes légitársaságok túlfoglalás esetén különböző trükkökkel próbáltak kibújni a fizetési kötelezettség alól. Amikor például kiderült, hogy a repülő megtelt, a bejelentkezésre szolgáló pultot bezárták, s később azzal védekeztek a helyükre jogosan váró utasokkal szemben, hogy túl későn érkeztek, mondta el a DPA hírügynökségnek Beate Wagner, utazási szakértő.
(Menedzsment Fórum)
Jövőre már többet kell fizetniük a légitársaságoknak túlfoglalás esetén
Európában évente 1,1 millió légi utas marad le a repülőgépről, mivel a légitársaságok a lehetségesnél több jegyet adnak el a járatokra. Az EU a jövőben növeli az utasoknak járó kártérítési összeget.