3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2006-tól kötelező elektronikus adóbevallás rendszerét nem gondolták át teljesen, így a cégeknek jelenleg még komoly fennakadásokkal kell számolniuk. A hatékony e-ügyintézésre megoldásokat kínáló indiai Tata mindenesetre már kopogtat a kormány ajtaján, tudta meg az mfor.hu.

A Tata már kopogtat a kormánynál

A járulékbevallás elektronikus javítása új eleme az e-adózási rendszernek, ami számos hibához és félreértéshez vezet a gyakorlatban. (Korábban csak papíros úton lehetett az e-bevallást javítani.) Ennek oka, hogy a rendszer a felhasználók számára még ismeretlen, és nincs elég tapasztalat a nehézségek áthidalására. Az anomáliák közé tartozik például az is, hogy egy-egy adóbevallásra az adózók 4-5 módosítást is küldenek, amelyeken végül sem az ügyintéző, sem az adózó nem képes már eligazodni.

Későn kaptak észbe

Egyes szakértők szerint az APEH e-adózási rendszere körüli rendellenességeket az okozta, hogy a stratégiai gondolkodást megelőzték a technológiai újítások. Eszerint előbb a feladatkörök, problémák és rendeltetések tisztázására lett volna szükség, és csak az átfogó tesztelést követően lett volna célszerű bevezetni a fejlesztéseket a gyakorlatba.

Az APEH által használt elektronikus rendszer egyébként azzal a céllal épült, hogy más kormányzati szervek is használhassák. A jövőben például a kisebbségi önkormányzatok akár egy számítógépen keresztül is csatlakozhatnak az ügyfélkapu alapú hálózathoz. Akár az egészségbiztosításban, a nyugdíjfolyósításban vagy a felvételi eljárásban is alkalmazható a technológia. Januártól a cégeljárásban és a nyugdíjnyilvántartásban debütál a rendszer - hangzott el a rendezvényen.

Nyomulna a Tata

A konferencián az indiai Tata vállalat képviselője mutatta be, hogy a cég milyen megoldásokat kínál a hatékony e-ügyintézésre és e-kormányzásra. Tanomy Chakrabartytól, a Tata kormányzati üzletágért globális szinten felelős alelnökétől az mfor.hu megtudta, hogy a magyar kormánnyal egyelőre nem állnak partneri kapcsolatban, de "kopogtatnak az ajtókon". A cég a kormányon belüli hatékonyság növelésére és az ügyfélkiszolgálás minőségének javítására kínálna eszközöket hazánknak, például az e-adattárolásra, vagyon- és raktárkezelésre és a közpénzek adminisztrációjára.

A Tata megoldásának köszönhetően Indiában anélkül lehet vállalkozást alapítani, hogy személyesen felkeresné a Céges Ügyek Minisztériumát. Ennek jelentősége óriási, például az ázsiai ország iránt érdeklődő külföldi befektetők esetében. A tárca honlapja naponta 5,8 millió kattintást regisztrál. A rendszer mellékes pozitív hozadéka, hogy - állításuk szerint - kizárja a korrupciót, mivel nincs személyes találkozó az ügyintézővel.

"Az emberek gyorsan elsajátították az e-ügyintézéshez szükséges ismereteket, mivel ez kényelmes megoldás volt számukra" - hangsúlyozta előadásában Tanomy Chakrabarty. A menedzser szerint technológiáik attól speciálisak, hogy mindig a megoldásra és a szolgáltatás végeredményére fektetik a hangsúlyt. A cég hosszú távú kapcsolatok kialakítását tervezi helyi vállalatokkal is az olyan bejáratott globális partnereik mellett, mint az IBM vagy a Microsoft.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum Kapcsolódó anyagok:
Késik a kötelező elektronikus közbeszerzés Tízezer e-bevallás hiányzik E-bevallás: sok kötelezett még nem regisztrált E-bevallás: a jogszabályi háttér még nem tökéletes

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!