A Tata már kopogtat a kormánynál
A járulékbevallás elektronikus javítása új eleme az e-adózási rendszernek, ami számos hibához és félreértéshez vezet a gyakorlatban. (Korábban csak papíros úton lehetett az e-bevallást javítani.) Ennek oka, hogy a rendszer a felhasználók számára még ismeretlen, és nincs elég tapasztalat a nehézségek áthidalására. Az anomáliák közé tartozik például az is, hogy egy-egy adóbevallásra az adózók 4-5 módosítást is küldenek, amelyeken végül sem az ügyintéző, sem az adózó nem képes már eligazodni.
Későn kaptak észbeEgyes szakértők szerint az APEH e-adózási rendszere körüli rendellenességeket az okozta, hogy a stratégiai gondolkodást megelőzték a technológiai újítások. Eszerint előbb a feladatkörök, problémák és rendeltetések tisztázására lett volna szükség, és csak az átfogó tesztelést követően lett volna célszerű bevezetni a fejlesztéseket a gyakorlatba.
Az APEH által használt elektronikus rendszer egyébként azzal a céllal épült, hogy más kormányzati szervek is használhassák. A jövőben például a kisebbségi önkormányzatok akár egy számítógépen keresztül is csatlakozhatnak az ügyfélkapu alapú hálózathoz. Akár az egészségbiztosításban, a nyugdíjfolyósításban vagy a felvételi eljárásban is alkalmazható a technológia. Januártól a cégeljárásban és a nyugdíjnyilvántartásban debütál a rendszer - hangzott el a rendezvényen.
A konferencián az indiai Tata vállalat képviselője mutatta be, hogy a cég milyen megoldásokat kínál a hatékony e-ügyintézésre és e-kormányzásra. Tanomy Chakrabartytól, a Tata kormányzati üzletágért globális szinten felelős alelnökétől az mfor.hu megtudta, hogy a magyar kormánnyal egyelőre nem állnak partneri kapcsolatban, de "kopogtatnak az ajtókon". A cég a kormányon belüli hatékonyság növelésére és az ügyfélkiszolgálás minőségének javítására kínálna eszközöket hazánknak, például az e-adattárolásra, vagyon- és raktárkezelésre és a közpénzek adminisztrációjára.
A Tata megoldásának köszönhetően Indiában anélkül lehet vállalkozást alapítani, hogy személyesen felkeresné a Céges Ügyek Minisztériumát. Ennek jelentősége óriási, például az ázsiai ország iránt érdeklődő külföldi befektetők esetében. A tárca honlapja naponta 5,8 millió kattintást regisztrál. A rendszer mellékes pozitív hozadéka, hogy - állításuk szerint - kizárja a korrupciót, mivel nincs személyes találkozó az ügyintézővel.
"Az emberek gyorsan elsajátították az e-ügyintézéshez szükséges ismereteket, mivel ez kényelmes megoldás volt számukra" - hangsúlyozta előadásában Tanomy Chakrabarty. A menedzser szerint technológiáik attól speciálisak, hogy mindig a megoldásra és a szolgáltatás végeredményére fektetik a hangsúlyt. A cég hosszú távú kapcsolatok kialakítását tervezi helyi vállalatokkal is az olyan bejáratott globális partnereik mellett, mint az IBM vagy a Microsoft.
Nagy Vajda ZsuzsaMenedzsment Fórum Kapcsolódó anyagok:
Késik a kötelező elektronikus közbeszerzés Tízezer e-bevallás hiányzik E-bevallás: sok kötelezett még nem regisztrált E-bevallás: a jogszabályi háttér még nem tökéletes