Az autópálya hiányzik, a korrupció virágzik.
Lehet, hogy olcsó a munkaerő, de a közlekedés nem minden területe kielégítő szomszédunkban. Vasúthálózata hazánkéhoz hasonló: itthon 7700 kilométer pályát kezel a MÁV, Romániában a vasúthálózat hossza 11,5 ezer kilométer. Komoly hangsúlyt fektetnek azonban a kombinált árufuvarozásra: néhány éve kétszáz Ro-La kocsit vásárolt a román vasút.
A probléma sokkal inkább a közúthálózattal van. Romániában némileg több út van, mint itthon: 153 ezer kilométerrel büszkélhedhetnek, míg Magyarországon 130 ezer kilométert tesz ki a teljes közúthálózat.
Kevés a sztráda
Románia azonban az autópálya-építésekkel nem áll előkelő helyen. Nagyságrendileg kétszáz kilométer autópályával rendelkezik - hazánkban az elmúlt néhány esztendőben évente építettek ennyit, a hálózat jócskán meghaladja a hétszáz kilométert - az épülő szakaszokat nem számolva.
Azt maga a román kormány is beismeri, hogy az elmúlt 16 évben teljesen elhanyagolták az úthálózatot, és hatalmas fejlesztésekre van szükség. A kormány tervei szerint a következő években a lehető legtöbbet költenek majd útépítésre: hat év alatt 1200 kilométerre bővítenék a sztrádahálózatot.
Szomszédunkban útdíjat is kell fizetni - Magyarországon a tervek szerint 2008-ban vezetik be ezt a teher-, majd később a személyautókra. A romániai útdíjat és a hazai autópályadíjat összehasonlítva kiderül, hogy az itthoni matricaárak sokkal magasabbak, mint a román útdíjak - persze a minőség is más. Míg azonban itthon egy nap alatt is könnyen át lehet hajtani az országon, ez Romániában kevésbé valószínű.

Csúszópénzben élen járnak
A korrupció talán a legnagyobb probléma Romániában. "Aki nem ismeri a román valóságot, bizony lehetnek gondjai. Aki viszont tisztában van a helyzettel, könnyen boldogulhat " - magyarázta Skapinyec Péter. A korrupciómentes viselkedés egyébként akár versenyhátrányt is jelenthet a konkurenciával szemben, hiszen hivatalos úton adott esetben sokkal körülményesebben lehet ügyet intézni. Emiatt nagyon nehezen csökkentehtő a csúszópénzek osztogatása.
Magyarországnak sincs azonban oka büszkélkedni a maga 41. helyével (5,2 pont), mégha ezzel meg is előzött minden visegrádi országot. Az élmezőnytől messze vagyunk: Finnország, Izland és Új-Zéland egyaránt 9,6 pontot szerzett a kutatóintézet adatai szerint.
Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy aki nem ismeri a terepet, az könnyen elszámíthatja magát. Adott estben ugyanis nem éri meg az olcsó munkaerő és alacsony adó miatt minden másról lemondani. "Létezik olyan társaság, amelyik visszajött Romániából Magyarországra" - hozott fel egy példát Skapinyec Péter. Egyszerűen nem tudott mit kezdeni az ottani viszonyokkal, és szinte szó szerint szétlopták a céget, ezt a veszteséget pedig nem pótolja az alacsony fenntartási költség.
F. Szabó Emese