A felmérés további megállapításai a következők
A mintában szereplő kereskedelmi cégek 78%-a rendelkezik internet-hozzáféréssel, azonban a munkatársak részére csak 7%-uk teszi minden gépen elérhetővé a világhálót. A várakozások alapján a következő egy évben a vizsgált körben az internetellátottság várhatóan kb. 10%-kal fog növekedni.
Minden második válaszoló kereskedelmi cég üzemeltet saját honlapot. 17%-uk egyelőre elzárkózik ennek kialakításától és kb. 11% mondja azt, hogy a közeljövőben biztosan tervezi kiépítését.
A kereskedelmi cégek 34%-ánál lehetséges a termékek, szolgáltatások elektronikus úton való megismerése. 11%-uknál megrendelésre, 6%-uknál a szállítási feltételek megadására és 5%-uknál a fizetési mód meghatározására is lehetőség nyílik az interneten keresztül. Egy-két év múlva várhatóan már a cégek 39%-a teszi lehetővé a termékek megismerését honlapján keresztül, míg megrendelésre a cégek 31%-ánál lesz lehetőség. A cégek 20-22%-ánál mód lesz arra, hogy a vevők interneten keresztüli vásárlás esetén meghatározzák a szállítási feltételeket, illetve a fizetési módot.
A kereskedelmi cégek körében - ha az összes hozzáférést tekintjük - a legelterjedtebb internet-hozzáférés az ISDN. A kereskedelmi szektorban az internetcsatlakozások 42%-a ilyen technológián alapul. Ezt a kapcsolt vonali modemes kapcsolat követi 33%-kal és jelentős még a bérelt vonal részaránya (19%). Ez a megoszlás a válaszok alapján a következő 12 hónapon belül átrendeződik. Várhatóan megnő a bérelt vonal (21%), a kábeltv (8%), és az ADSL (7%) csatlakozások aránya elsősorban a kapcsolt vonali modemes és kismértékben az ISDN hozzáférés rovására.
2001-ben a válaszoló kis- és nagykereskedelmi vállalkozások beruházási kiadásaik várhatóan mintegy 12,6%-át költik információ-technológiai fejlesztésre. Tehát az IT piacon a kereskedelmi vállalatok az idén mintegy 29 milliárd Ft keresletet támasztanak.
A kereskedelmi szektor mintája
A felmérés a KSH adatbázisa alapján az 5, vagy annál több alkalmazottat foglalkoztató kis és nagykereskedelmi cégekre terjedt ki. Az 1500 elemes mintába felvettük az összes 50 főnél több alkalmazottat foglalkoztató kereskedelmi céget (930 db), a fennmaradó 570 hely esetében pedig foglalkoztatotti létszám szerint arányosan rétegzett mintát vettünk. A mintába került cégeket az általuk üzemeltetett üzletek (saját + bérelt) száma alapján két csoportra osztottuk. A válaszok visszaküldési aránya 7,6%-os, ami megfelel a nyugat-európai hasonló kérdőíves felmérések 5-10%-os arányának.
Kereskedelmi szektor az Interneten
A GKI Gazdaságkutató Rt. a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve negyedévente felméri az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Az alábbiakban a 2001. II.. negyedéves felmérés kereskedelmi cégekre vonatkozó legfontosabb eredményeit összegezzük.