4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

137 milliárdos fejlesztés keretében újul meg a Szajol-Püspökladány vasútvonal. A nagyrészt uniós forrásból történő beruházást követően a fővárosból lényegesen rövidebb idő alatt, két órán belül elérhetővé válik Debrecen.

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közlekedés Operatív Programja keretében valósulhat meg a Szajol-Püspökladány vasútvonal felújítása. Az újabb uniós nagyprojekt elfogadásáról a héten döntött a kormány, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség ezt követően továbbítja azt jóváhagyásra Brüsszelbe. A tervek szerint 2013-ban befejeződő beruházás teljes költsége 137,4 milliárd forint, ebből az igényelt uniós támogatás összege 93,4 milliárd forint.

A fejlesztéssel a fővárosból lényegesen rövidebb idő alatt, két órán belül elérhetővé válik Debrecen, a vasútvonal közúttal szembeni versenyképessége nő. Lehetőség nyílik a vasúti szállítás részarányának növelésére, a záhonyi átrakó közelsége miatt különösen a teherforgalom területén.

A Szajol - Püspökladány vonalszakasz a 100. sz. Budapest - Szolnok - Debrecen - Záhony országhatár vasútvonal része. Utóbbi a transzeurópai vasúti közlekedési hálózat részeként jelentős szerepet játszik a kelet-nyugat irányú európai személy és áruforgalomban. Közvetlen vasúti összeköttetést biztosít Budapest és Ukrajna között. Ezen a vasútvonalon bonyolódik az Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország és Ukrajna közötti vasúti forgalom meghatározó része. Belföldi szerepköre egyrészt az ország középső és keleti nagyvárosainak (Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza), valamint az észak-keleti területek (Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék) összekötése a fővárossal. A nagyobb városok térségében a vonal elővárosi forgalma is jelentős.

A fejlesztéssel a 67,8 km hosszú Szajol - Püspökladány szakasz 160 km/h emelt sebességű közlekedésre és 225 kN tengelyterhelésre is alkalmassá válik. Az állomásokon és megállóhelyeken új, biztonságos peronok, alul- és felüljárók, a környezeti terhelés csökkentése érdekében zajárnyékoló falak épülnek.  A beruházás során az ún. ETCS - Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszert is telepítik, amely nem csupán a járművek sebességét felügyelheti, hanem személyszállító vonatok esetében pl. az ajtók helyes nyitását és zárását is.

A nagyprojekt elfogadásáról Oláh Lajos, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium államtitkára számolt be Püspökladányban. "A fejlesztésnek köszönhetően a hajdú-bihari megyeszékhely két óra alatt elérhető lesz Budapestről. De nem csupán gyorsabb lesz az utazás a vonalon: az állomási peronok biztonságosabbak és akadálymentesek lesznek, a magasabb tengelyterhelésnek köszönhetően nőhet a teherforgalom. A vasút versenyképessége összességében nő a közúti személyszállítással és árufuvarozással szemben is. A fejlesztés ugyanakkor a térség foglalkoztatási helyzetén is javít, hiszen várhatóan sok helyi munkavállalónak jelent majd biztos megélhetést a beruházás idején. Ez illeszkedik a kormány munkahelymegtartási, munkahelyteremtési törekvései közé" – hangsúlyozta az államtitkár.

Magyarország a tagországok között dobogós helyen áll a brüsszeli nagyprojektek tekintetében. A kormány már harminc ilyen fejlesztést hagyott jóvá, ezek közül tizenhetet Brüsszel is elfogadott, további hét jóváhagyásra vár. Az összes nagyprojekt támogatási értéke 987 milliárd, míg a teljes beruházási értékük közel 1 311 milliárd forint. A 14 közlekedésfejlesztési nagyprojekt révén 1 067 milliárd forintnyi beruházást valósítunk meg 776 milliárdos közösségi támogatással. A Szajol - Püspökladány beruházás mellett uniós nagyprojekt a záhonyi vasúti-logisztikai fejlesztés, a Sopron - Szombathely - Szentgotthárd és a Budapest - Kelenföld - Székesfehérvár - Boba vasútvonalak felújítása, valamint a GSMR rendszer bevezetése is.

A budapesti és vidéki villamosfejlesztésekkel, a 4-es metróval együtt összesen 11 kötöttpályás nagyprojektet fogadott el a kormány. Ezek együttes beruházási értéke 937 milliárd forint, az uniós támogatás 579 milliárd forint. Az öt vasúti nagyprojekt hasonló adatai: 383 és 300 milliárd forint. A Sopron-Szentgotthárd rekonstrukció tavaly augusztus óta zajló kivitelezése 2011 májusára fejeződhet be. Záhonyban, márciusban kezdődik a vontatóvágányok felújítása. Budapest és Székesfehérvár között már zajlanak, vagy a közeljövőben indulnak meg a munkálatok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!