3p

Nem született megállapodás a kormány és az öt reprezentatív vasutas szakszervezet között a kollektív munkaügyi vitán hétfőn.

A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát a kormánynál, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását, kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, köztük a MÁV tervezett átalakítását, az elbocsátásokkal járó mellékvonalak bezárását.

Antali Károly kormánybiztos az ülést követően elmondta, hogy a szakszervezetek véleményét mérlegelte és javasolja a miniszternek, hogy a szüneteltetésre szánt Nyíregyháza-Vásárosnamény és Karád-Siófok vasútvonalakra rendelje meg a személyszállítási közszolgáltatást.

Az egyeztetést november 9-én és 16-án folytatják.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke az egyeztetést követően újságíróknak úgy nyilatkozott, hogy nem derűlátó, mert még egy emlékeztetőt sem sikerült aláírni a hétfői tárgyalásról.

Kérdésre válaszolva Borsik János elmondta, hogy a szakszervezetek nem foglalkoztak a sztrájkkal, továbbra is tárgyalni akarnak. Továbbra is elutasítják a mellékvonalak bezárását, mert szakmaiatlan a dolog, és érdemben nem járulna hozzá a 40 milliárd forint megspórolásához. Megismételte korábbi véleményét, hogy a közösségi közlekedés átalakítása, köztük a mellékvonalakról a döntés kormányzati, és nem minisztériumi hatáskör, és erről tárgyalni kell.

Borsik János elmondta: a szakszervezetek ellenzik azt is, hogy a kormány a GYSEV-nek adjon át vonalakat a MÁV-tól.

Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) alelnöke az egyeztetés vége előtt távozva újságíróknak elmondta, hogy valószínűleg lesz sztrájk, mert a hétfői egyeztetésről a kormány által beterjesztett emlékeztető egy ultimátum. A dokumentum arról szól, hogy a szakszervezetek vegyék tudomásul, hogy a kijelölt mellékvonalakon a személyszállítási szolgáltatást felszámolják. Hangsúlyozta, hogy a bezárásra szánt mellékvonalak több száz vasutasnak ad munkát.

Bárány Balázs úgy értékelte, hogy a kormány nem veszi komolyan az egyeztetést, sőt a kabinet úgy véli, szabad gazdája az országnak, holott "a Magyar Államvasút nem Sukkoró" - tette hozzá.

Kifogásolta, hogy a kormány mindenfajta előzetes hatástanulmány nélkül a GYSEV-nek át kiván adni vonalakat a MÁV-tól.

Az egyeztetést követően Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a kormány kijelölt tárgyalója újságíróknak elmondta, hogy szakszervezetek kérésének megfelelően foglalkoztatáspolitikai tervezetet terjesztett elő, de a szakszervezetek a jelenlegi helyzetben nem tartották aktuálisnak az erről történő tárgyalást. A következő egyeztetésig a MÁV-csoport egyes vállalatainál a szakszervezetek tárgyalnak a foglalkoztatásról.

Antali Károly újságírói kérdésre közölte: a két szárnyvonal megmenekülése mögött nem volt politikai lobbi. A szakszervezetek javaslatait a szüneteltetésre szánt mellékvonalakról tételesen megvizsgálták. Hozzátette: a közlekedési minisztérium honlapján kedden megjelentetik az új vasúti menetrendre vonatkozó miniszteri javaslatot.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!