4p

Köztartozása már nincs, alkalomadtán fizetést is ad alkalmazottainak a Rynart Hungary Transport Kft. Kérdés azonban, elég-e ez a sikerhez. Az ország egyik legnagyobb közúti szállítmányozó cége ugyanis hatalmas gödörbe került, piaci vélemények szerint azért, mert egyszerűen rosszul mérte fel a terepet. Mfor.hu háttér.

Az APEH feketelistájára is felkerült (Mfor-montázs)

Új vezető, lezárt végrehajtási eljárás, milliárdos tartozások - ez a Rynart Transport Hungary Kft. pillanatnyi mérlege. Az anyagi nehézségekkel küzdő társaság még nincs túl a nehezén, de a szakszervezet elnöke bizakodó, hiszen fizetést már kaptak augusztusban.

Az elmúlt években egyre jelentősebb anyagi gondokkal kellett szembe néznie a patinás múltú holland cégnek, amely tizennégy éve kezdte meg működését Magyarországon. Az egyik legnagyobb hazai közúti szállítmányozó cég adósságot adósságra halmozott. Piaci pletykák szerint magának kereste a bajt: kiszorítósdiba kezdett, de nem bírta.

Nem jött be az aláígérés

A cég annak idején valószínűleg egyszerűen rosszul mérte fel a terepet - mondta egy a szektort jól ismerő informátorunk. Az, hogy megpróbálta kiszorítani a versenytársakat egy piacról, bevett dolog. Persze a piacon a versenyben vannak "trükkök", mindenki mással próbálkozik: kezdve azzal, hogy "játszadozik" a tachométerrel, egészen addig, hogy durván aláígér a konkurenciának. A Rynart egyébként nem is tudta teljesen kiszorítani a vetélytársakat a piacról, vagyis valódi célját nem tudta elérni.

Egyébként még ez sem lett volna feltétlenül baj. A Rynart azonban állítólag annyira alacsony összegű ajánlatokat tett (legalábbis a partnerek olyan gúnyos legyintéssel utasították el a konkurenciát, hogy másra nem igen lehet következtetni), ami már teljesen aláásta a működést.

Vadonatúj autókat kezdtek használni, ám egy kis matekozás után kiderül: a lízingdíjat is alig fedezi a feltételezett szerződéses összeg. Mindegy, mondhatnánk, a holland anyacég majd kipótolja a veszteségeket. A jelek szerint azonban nem így lett.

Nem annyira nyerők a multik

A társaságnak egyébként a partnerek sem jöttek be igazán. A multik - például a Tesco, az Unilever - nem a legjobban fizető ügyfelek. Persze hatalmas mennyiséget kell megmozgatni, az kétségtelen, de nem lehet olyan magas árat kérni tőlük, mint a kisebbektől - épp az óriási mennyiség miatt. Arról nem is beszélve, hogy a multik viszonylag lazán tartják a fizetési határidőket. És míg a kiadások (üzemanyag, munkadíj) azonnal jelentkeznek, a bevétel legkorábban csak hatvan-kilencven nap múlva érkezik.

Mindezekből az következett, hogy a cég egyre rendszertelenebbül fizetett. Még az üzemanyagszállítókkal és a szerelőkkel is meggyűlt a bajuk, értesüléseink szerint volt, hogy szinte bújkáltak az ügyfelek elől. Az elmúlt évek komoly problémáit jelzi, hogy az utolsó nyilvános (2005-ös) mérlege szerint a Rynartnál eszközoldalon 8 milliárdos érték szerepelt és 3 milliárd forint beruházást is feltüntettek, ám a cég kötelezettségei akkor 14 milliárd forintra rúgtak. Ugyan nem elérhető, de a 2006-os mérlegben - állítólag - már kedvezőbb adatok szerepelnek. A cégnél dolgozók úgy látják, hogy miután a közelmúltban vezetőváltás történt, elindultak kifelé a gödörből.

Új szelek, fényes szelek?

Az anyavállalatban egy éve szerzett tulajdonjogot a Bencis Capital Partners, és az elmúlt hetekben a magyar részlegnél is megindult a reorganizáció. Ennek keretében nagymértékű adósságrendezésre is sor került köszönhetően a társaság tulajdonosainak és a Rynart-csoportot finanszírozó bankoknak. Ez épp az utolsó pillanatban történt, mert az APEH Kiemelt Adózók Igazgatósága megindította a Rynart ellen a végrehajtási eljárást - a cég felkerült az APEH szégyenlistájára mint százmillió forintnál nagyobb összegű, 180 napnál régebbi adótartozó. A végrehajtási eljárás július utolsó napjaiban zárult le, vagyis a Rynart megfizette a köztartozást.

A többi még kérdéses, ráadásul az új menedzsmentnek komoly dilemmákkal kell majd megküzdenie. (A cégvezetést többszöri próbálkozás után sem sikerült elérnünk, a telefont ugyanis egész nap nem vette fel senki.) A kérdés most az - világított rá informátorunk -, képes lesz-e akkora bevételt produkálni a társaság, hogy milliárdos hiteleit törleszteni tudja. Az biztos, hogy a kilábaláshoz át kell alakítani a nagyon alacsony összegű szerződéseket. Kérdés viszont, hogy mennyire csappan meg így a bevétel.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Megéri a hipermarketeknek az önálló logisztika

Új központot nyit a Rynart

A szállítmányozási szakma ágazati szabályozást szeretne

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!