3p

Az Európai Unió legnagyobb folyója a Duna, amelynek kihasználása, vagy figyelmen kívül hagyása komolyan befolyásolja a magyar gazdaság jövőjét – jelentette ki Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára pénteken, a Dunaújvárosi Főiskolán tartott szakmai konferencián.

Az államtitkár példaként említette Belgiumot, amely a belföldi vízi utak szempontjából nagyon hasonlít Magyarországra. Ott az 1400 kilométernyi vízi úton évente 65 millió tonna árut szállítanak, miközben Magyarország 1460 kilométernyi vízi útján hatmillió tonnás forgalom bonyolódik a külkereskedelmi áruszállítás keretében, míg a belföldi szállítás gyakorlatilag nem mérhető.

Az államtitkár azon a konferencián beszélt erről, amely a nyitórendezvénye volt a DaHar (Danube Inland Harbour Development – Dunai Belvízi Kikötők Fejlesztése) elnevezésű projektnek. A kétmillió eurós program a dunai kikötők logisztikai fejlesztésének előkészítését tűzte ki célul a dél-kelet-európai térségben. 

Fónagy János előadásában rámutatott, a DaHar program révén lehetőség nyílik arra, hogy Magyarország teljesítse azt a vállalását, amelyet a csatlakozáskor tett, vagyis a Duna hajózhatóságának biztosítását. Ezzel kapcsolatban jelezte, folynak az egyeztetések az országok között. Úgy vélekedett, hogy az áru- és személyszállítási lehetőségek mellett a háttériparra is gondolni kell. Szerinte nem helyes, hogy a tradicionális iparágak mellett a folyami hajógyártásról is teljesen lemondott Magyarország. Dunaújvárosban a komoly műszaki bázis mellett a főiskola révén komoly szellemi háttér áll rendelkezésre. Ezek segítségével és a tradíciók átmentésével újra beindítható lenne a hajógyártás.

Cserna Gábor, Dunaújváros polgármestere kiemelte, biztosak abban, hogy óriási lehetőséget jelent a program Dunaújváros számára, éppen ezért vállalta fel az önkormányzat az országok közötti partnerség vezető szerepét. Úgy fogalmazott, logisztikai központtá nőheti ki magát a település, amennyiben a kikötő fejlesztése megvalósul, s a vízi szállítás a kívánt szintre emelkedik”.

Roberta Calcina, a South East Europe (SEE) Program Közös Technikai Titkársága képviseletében elmondta, a DaHar egyike a 13, nemzeteken átívelő fejlesztési programnak az Európai Unióban. A projektben - amely 2011. áprilisától 2014. márciusáig tart - hat csatlakozott ország (Ausztria, Belgium, Bulgária, Magyarország, Románia, Szlovákia) és két EU-n kívüli, csatlakozásra váró nemzet (Horvátország és Szerbia) vesz részt. A legfontosabb célnak az országok megközelíthetőségének javítását nevezte, amelyet nem csak az infrastruktúrák fejlesztésével, hanem az országok közötti együttműködések erősítésével is el kívánnak érni. A projekt átfogó célja, hogy hatékonyabban integrálja a dunai hajózást a közlekedési logisztikai láncolatba. 

Öt területen készülnek majd helyi akciótervek, többek között a kikötői logisztikai infrastruktúra fejlesztése, a környezetvédelem, a közúti és vasúti szállítási kapcsolatok erősítése és a dunai konténer szállítási szolgáltatások kiterjesztése terén. Rédli László projektmenedzser az MTI érdeklődésére elmondta, hazánk uniós elnöksége idején került elfogadásra a Duna Stratégia, amely magában foglalja a Duna menti kis és közepes kikötők fejlesztését. Önmagában Dunaújváros kevés lenne a fejlesztésekhez szükséges források megszerzéséhez, ezért indítottak nemzetközi együttműködést. Úgy vélekedett, amennyiben a projekt keretében megvalósuló tervezés sikeres lesz, akkor az érintett partnerek a következő uniós támogatási időszakban forrásokra lelhetnek a konkrét kivitelezési munkálatokhoz.
 
MTI 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!