4p

Ritkán vállalják fel politikai elkötelezettségüket a vállalatok a széles nyilvánosság előtt, így még jó ideig várnunk kell arra, hogy a hazai politikai élet porondjának résztvevői reklámokból mosolyogjanak ránk. Mfor.hu körkép.

Egy évtizeddel ezelőtt a Pizza Hut lánc oroszországi megjelenését üdvözölte Mihail Gorbacsov a televízió képernyőjén mosolyogva, most pedig egy luxusmárka, a Louis Vuitton választotta arcának nemzetközi kampányához.

Egy letűnt kor maradványai

A nyomtatott hirdetések egyikében a volt államfő a Hruscsov-érából megmaradt limuzin hátsó ülésén látható egy klasszikus Vuitton-táska társaságában. Az autó hátsó szélvédőjén pedig egy magas fal tűnik fel, amelynek lebontására korábban maga Ronald Reagen biztatta Gorbacsovot.

Gorbacsov mint reklámarc

A rendhagyó kampánnyal a vállalat a most feljövőben lévő orosz és kínai piacokon kíván magának újabb híveket szerezni. Az elmúlt években a pillanatok alatt hatalmas vagyonra szert tett orosz olajmágnások csak a Jennifer Lopez, Uma Thurman vagy Gisele Bündchen által reklámozott termékekkel találkozhattak. A cég viszont úgy érezte, jóval szélesebb a termékpaletta, amely bemutatásra érdemes lehet.

A nemzetközi reklámtörténelemben nem sok példa akad arra, hogy politikusokat kértek volna fel vállalatok arra: pózoljanak egy-egy hirdetéshez. Arra is mindenképpen várnunk kell még néhány évet, hogy a magyar politikai életből bárki egy termék reklámarcává váljon.

Elveszett illúziók

"A cégek nyilvánosan, a széles közönség előtt ritkán vállalják fel politikai elkötelezettségüket" - nyilatkozta lapunknak Varga Renáta, a DDB Reklámügynökség stratégiai igazgatója. A fiatal demokráciákra mindez fokozottan érvényes, s ezek közé tartozik Magyarország is.
Az utóbbi években a politika és a politikusok iránti bizalom erősen erodálódott. A közhangulat szerint "egyik kutya, másik eb", megbízhatóságuk és hitelességük megkérdőjeleződött, és erősen megosztják a társadalmat. "A politikusokról elsősorban a nem hiteles, csak saját érdekeit néző személyiség képe él a fogyasztóban. Az pedig egyik márkának sem érdeke, hogy nevét ilyesmivel mossák össze" - magyarázta a szakértő.

Gorbacsovot viszont jó választásnak tartja Varga Renáta: segítségével vált Oroszország ismét szalonképessé nemzetközi porondon, sikere és munkássága pedig megkérdőjelezhetetlen.

Magyar helyzetkép: hiány minden szinten

Magyarországon jelenleg nincs olyan politikus, akit a vezető szerint érdemes lenne reklámarcként használni.

Göncz Árpád neve felmerült, mivel széles elfogadottság övezi, ezen kívül markáns értékrendet képvisel. A szakértő azonban úgy véli, nagyon át kellene gondolni, hogy valóban van-e olyan márka, amely használhatná. Kádár János nevének említésekor pedig legfeljebb olyat reklámot tudott elképzelni, amelyben a Kádár-korszakot kifigurázva használják, nem pedig pozitív értelemben.

A politikusokról tehát le kell mondanunk, ha márkánkhoz arcot keresünk, de nem jobb a helyzet a hazai celebritások tekintetében sem. Nagyon szerencsés találkozásra van szükség ugyanis ahhoz, hogy összhangban legyen a médiasztár személyisége, értékrendje és életmódja a márka által megfogalmazottakkal.

Ha pedig a márka nem elég erős ahhoz, hogy saját maga szólaljon meg, annak is fennáll a veszélye, hogy a celeb elnyomja a brandet ahelyett, hogy hírnevét öregbítené.

Varga Renáta a hazai jó példák között tartja számon a UPC és a Szőke-Badár duó találkozását: utóbbiak valóban a márka arcaivá váltak. A nagy szolgáltató általuk közelebb kerülhet az emberekhez. A hosszabb távú siker viszont azon is múlik, hogy a reklámon túl a márka még milyen egyéb módokon bizonyítja: "közülünk való".

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Reese Witherspoon lesz az Avon új arca
Beckham, a pénzgyár
Felfele bukott Tiger Woods

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!