Egy évtizeddel ezelőtt a Pizza Hut lánc oroszországi megjelenését üdvözölte Mihail Gorbacsov a televízió képernyőjén mosolyogva, most pedig egy luxusmárka, a Louis Vuitton választotta arcának nemzetközi kampányához.
Egy letűnt kor maradványai
A nyomtatott hirdetések egyikében a volt államfő a Hruscsov-érából megmaradt limuzin hátsó ülésén látható egy klasszikus Vuitton-táska társaságában. Az autó hátsó szélvédőjén pedig egy magas fal tűnik fel, amelynek lebontására korábban maga Ronald Reagen biztatta Gorbacsovot.
A rendhagyó kampánnyal a vállalat a most feljövőben lévő orosz és kínai piacokon kíván magának újabb híveket szerezni. Az elmúlt években a pillanatok alatt hatalmas vagyonra szert tett orosz olajmágnások csak a Jennifer Lopez, Uma Thurman vagy Gisele Bündchen által reklámozott termékekkel találkozhattak. A cég viszont úgy érezte, jóval szélesebb a termékpaletta, amely bemutatásra érdemes lehet.
A nemzetközi reklámtörténelemben nem sok példa akad arra, hogy politikusokat kértek volna fel vállalatok arra: pózoljanak egy-egy hirdetéshez. Arra is mindenképpen várnunk kell még néhány évet, hogy a magyar politikai életből bárki egy termék reklámarcává váljon.
Elveszett illúziók
"A cégek nyilvánosan, a széles közönség előtt ritkán vállalják fel politikai elkötelezettségüket" - nyilatkozta lapunknak Varga Renáta, a DDB Reklámügynökség stratégiai igazgatója. A fiatal demokráciákra mindez fokozottan érvényes, s ezek közé tartozik Magyarország is.
Gorbacsovot viszont jó választásnak tartja Varga Renáta: segítségével vált Oroszország ismét szalonképessé nemzetközi porondon, sikere és munkássága pedig megkérdőjelezhetetlen.
Magyar helyzetkép: hiány minden szinten
Magyarországon jelenleg nincs olyan politikus, akit a vezető szerint érdemes lenne reklámarcként használni.
Göncz Árpád neve felmerült, mivel széles elfogadottság övezi, ezen kívül markáns értékrendet képvisel. A szakértő azonban úgy véli, nagyon át kellene gondolni, hogy valóban van-e olyan márka, amely használhatná. Kádár János nevének említésekor pedig legfeljebb olyat reklámot tudott elképzelni, amelyben a Kádár-korszakot kifigurázva használják, nem pedig pozitív értelemben.
A politikusokról tehát le kell mondanunk, ha márkánkhoz arcot keresünk, de nem jobb a helyzet a hazai celebritások tekintetében sem. Nagyon szerencsés találkozásra van szükség ugyanis ahhoz, hogy összhangban legyen a médiasztár személyisége, értékrendje és életmódja a márka által megfogalmazottakkal.
Ha pedig a márka nem elég erős ahhoz, hogy saját maga szólaljon meg, annak is fennáll a veszélye, hogy a celeb elnyomja a brandet ahelyett, hogy hírnevét öregbítené.
Varga Renáta a hazai jó példák között tartja számon a UPC és a Szőke-Badár duó találkozását: utóbbiak valóban a márka arcaivá váltak. A nagy szolgáltató általuk közelebb kerülhet az emberekhez. A hosszabb távú siker viszont azon is múlik, hogy a reklámon túl a márka még milyen egyéb módokon bizonyítja: "közülünk való".
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Reese Witherspoon lesz az Avon új arca
Beckham, a pénzgyár
Felfele bukott Tiger Woods