5p

Mekkora a válság valódi gazdasági tartalma, és mekkora a média által generált pánikhangulat? Ezzel a provokatív kérdéssel nyitotta meg Nagy Bálint, a Vodafone kommunikációs igazgatója a Menedzsment Fórum II. marketingkonferenciáját csütörtökön, amely a pénzügyi válság marketingre gyakorolt hatását járta körbe. Az elmélet után konkrét válaszokat kaphattunk ügyfél- és ügynökségoldalról: még az optimisták is bizonytalanok, a büdzséelosztást mindenki kétszer meggondolja, és előtérbe kerülnek az innovatív, jól mérhető reklámok.

Képernyők harca

Teljesen érintetlenül szinte senkit nem hagy a válság, de egyes cégek szerint nincs akkora gond, legalábbis az ő környezetükben még kevés jel utal erre. Azt mindenki megállapította ügynökségi oldalon, hogy az ügyfelek óvatosabbak, és a jövő évi büdzsék tervezése időt tekintve jóval elmarad a tavaly ilyenkor tapasztalt állapottól. Ezt az ügyfelek is megerősítették.

Az intenzíven hirdető cégeket a Magyar Telekom, az OTP Bank, a Coca-Cola Magyarország és - az ingatlanszegmensből - a Neocity Hungary Kft. képviselte. Szili Balázs, a Neocity Hungary kft. marketing- és értékesítési vezetője őszintén beszélt a tényekről, miszerint a válság nagyon látványosan jelent meg az ingatlanpiacon, a Neocity tulajdonosai is komoly lépéseket kezdeményeztek régiószerte. Se az építtetők, se a vásárlók nem jutnak hitelhez, a piac áll, új építkezésbe alig kezd valaki. Ennek megfelelően a marketingbüdzsé is látványosan csökken, a kilátások borúsak.

Vigasztaljon téged a Coca-Cola!

Ezzel szemben az OTP bank marketingvezetője, Nagy Zoltán Péter nem lát okot pánikra, a Coca-Cola Magyarország marketingvezetője, Halász Katalin pedig úgy véli, az FMCG szektort amúgy is kevésbé érinti a válság, a Coca-Colának pedig még jót is tehet, hiszen a kóla a válság itala. A lakosság nehéz helyzetben, amikor nagy volumenű költésekre nem futja, apró luxus dolgokkal, például egy-egy üveg kólával vigasztalja magát, tette hozzá.

Szintén optimista a válságot inkább pániknak definiáló Simon András, a Magyar Telekom kommunikációs vezetője. Szerinte sok menedzser most tesz meg olyan lépéseket, melyeket már régóta meg kellett volna tennie. Ami az IT szektort illeti, a piaclassulás néha jól is jöhet: a költségcsökkentések új fejlesztések felé vihetik a folyamatokat, a kényszer új megoldásokat is szülhet - gondoljunk csak a távmunkára, távkonferenciára.

Ki miről mond le a válság miatt?

Azt mindenesetre még a Nagy Bálint által kötelező optimizmussal vádolt tophirdetők is kijelentették, hogy a bizonytalanság miatt elmaradtak a jövő évi büdzsétervezéssel. Több forgatókönyvet is figyelembe kell venni, sokkal átgondoltabban kell elkölteni ugyanazt az összeget, mint eddig.

Szili Balázs szerint az ingatlanpiacon a brandépítés kerül háttérbe, Simon András úgy véli, a Magyar Telekom talán az ATL rovására erősíti majd a PR-t, és helyezi előtérbe a szofisztikált, pontosabban mérhető módszereket, Halász Katalin pedig a "nice to have" dolgoktól búcsúzik majd, ha a szükség úgy hozza.

Van, aki az online-ra, más a televízióra esküszik

Kisebb vita alakult ki a különböző médiumok képviselői között arról, mely médiumokat sújtja leginkább a krízis. Természetesen mindenki a saját szegmensét látja a jövőben is a legvonzóbb helynek a hirdetők pénzének elköltésére. Az online-t például mérhetősége, viszonylagos olcsósága és a pontosabb targetálás teszi azzá.

Kovács Krisztián, a TV2 kereskedelmi igazgatója szerint viszont lehetetlenség kiütni a tévét vezető pozíciójából addig, amíg az átlagos magyar naponta három-négy órát tölt a televízió előtt. Ez az idő válságos helyzetben nőni szokott, hiszen ez még olcsó szórakozásnak mondható a színházhoz, mozihoz, étteremhez képest.

Kovács Krisztián el volt keseredve az elmúlt két hónapban, ugyanis a hirdetők látványosan elmaradoztak. Úgy tűnt, elmarad a szokásos év végi szerződéskötés-dömping, de - mint ahogy arról beszámolt – múlt hét óta helyreállni látszik a rend. Szerinte a sok tévézés mellett a közösségi élmény és az érzelmi kötődés is a tévéreklámok malmára hajtja a vizet.

Vitatja ezt a véleményt Végvári Imre, az Arcus Interactive Group vezetője és Tóth Andrea, az Origo képviselője is: az online szegmens szerint a válság egyértelműen a hatékonyabb reklámköltés felé fordítja a vállalatokat, melyre az internet a megoldás. Az online (10 százalék) és a televíziós (40 százalék) reklámtorta-szelet között ugyan még akkora a különbség, hogy nem érdemes arról beszélni, megváltozik-e ez az arány a válság hatására,  de azon érdemes elgondolkozni, melyik piac hogyan reagál majd. Az optimisták stagnálásra vagy lassuló növekedésre számítanak.

Rádiók a mélyponton

Egy nehéz gazdasági szituáció minden bizonnyal a legnehezebb helyzetben lévő piacokat érinti a legrosszabbul. Kádár Tamás, az Estmédia Group ügyvezetője szerint ez pedig nem más, mint a rádiós piac. Ez az előadó szerint több sebből vérzik, fejlődését hátráltatja a médiatörvény, a pénzhiány, az összefogás és a kreatív szpotok hiánya, a pontatlan mérés, valamint ebből fakadóan a hirdetők bizonytalansága.

Szerinte ha ezeken a dolgokon lehetne javítani, több fantázia lenne a rádiós hirdetésekben. Az emberek ugyanis továbbra is hallgatnak rádiót, sőt már nem is csak otthon, hanem interneten, mobiltelefonon keresztül is.

Tehát lehetőségek vannak, az innovációra nyitottság tapasztalható mind ügyfél-, mind ügynökségi oldalon. Kérdés, mely jóslatok valósulnak meg, mennyire a média műve a válság fokozása, és mennyire tükrözi a valós helyzetet a sajtó. Mindenesetre a jövő évi hirdetések mennyisége, minősége, megjelenésének helye szintén pontos mércéje lesz a gazdasági helyzetnek.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!