A dél-keleti vízi közlekedési folyosóban rendelkezésre állnak a vízi szállításra alkalmas árualapok, amelyek potenciálisan lehetővé teszik a vízi szállítások erőteljesebb bővülését. Ezt megerősíti az AD HOC PLUS Kft. helyi környezetben végzett felmérése. Helyzetünkben tehát, a vízi szállítások erőteljesebb bővülésének nem az árualapok hiánya (illetve azok egyre élesebb versenyben való elérhetősége) szab elsősorban gátat, hanem a belvízi hajózás technikai tényezőinek hiányosságai jelentenek akadályokat.
A nemzetgazdaság áruszállítási igényeinek változását az 1995-ben elkészült "Közlekedéspolitika" a következők szerint foglalja össze: "Az ezredfordulón a tonnakilométerben mért áruszállítási teljesítmény jelentősen elmarad az 1990. évi teljesítménytót, de 2010-ig megközelíti, ezt követően pedig meg is haladja az 1990. évi értéket. A szállítási keresleten belül elsősorban a minőségi igények erősödnek. A közlekedés jövedelemtermelő képessége a magas színvonalú, korszerű és hatékony szállítási rendszerek és formák elterjedéséhez kötődik".
Az EU és a magyar közlekedés-politika egyaránt szorgalmazza a logisztikai szolgáltató központok hálózatának kiépítését, amelyekben az árugyűjtő, elosztó funkciók megvalósításán kívül megoldják a tárolás, rakodás, vámkezelés, szállítmányozás mellett a különböző szállítási módok és eszközök közötti együttműködést, a kombinált áruszállítást.
A közlekedési munkamegosztás befolyásolásával a vasúti áruszállítás arányának csökkenését kell mérsékelni, míg a belvízi és a kombinált áruszállítási teljesítmények növekedését kell elérni. Az áruszállítási igényeket a közlekedéspolitikai koncepció megalapozására készített előrejelzés 2010-re összesen 35 mrd tkm-ben, 2015-ben 39 mrd tkm-ben, prognosztizálta, amelyhól 6-7 százalékos részesedést valószínűsít a belvízi hajózás részére.
Folytatjuk
Forrás: Tranzit
Kikötő fejlesztési projektek
A tíz évvel ezelőtt készített országos közforgalmú kikötő OKK fejlesztési terv felülvizsgálata alapján megállapítható, hogy a MAHART Csepeli Szabadkikötőnek az országos közforgalmú kikötők közé való besorolásán kívül jelenleg nincs szükség a korábbi koncepció lényeges megváltoztatására.